title
کد خبر: 234013
00
 پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی، کدامیک بهتر است؟

در این مطلب با جزئیات به این مسئله پرداخته می شود.

به گزارش بهداشت نیوز ،پروتئین بخش ضروری رژیم غذایی است و به ساخت، ترمیم و حفظ ساختار بدن کمک می کند. غذاهای استخراج شده از گیاهان و حیوانات هر دو حاوی پروتئین هستند، اما تفاوت هایی بین پروتئین گیاهی و حیوانی وجود دارد. 

پروتئین در تمام بدن و همه اندام های داخلی، از استخوان ها گرفته تا پوست و مو، وجود دارد. بدن پروتئین را مانند سایر مواد مغذی ذخیره نمی کند، بنابراین پروتئین باید از طریق رژیم غذایی تامین شود. 

پروتئین از آمینو اسید ساخته شده است و بدن هم به میزان متعادل به همه 22 نوع آمینو اسید نیاز دارد تا به درستی عملکرد خود را انجام دهد. 

بدن نمی تواند 9 مورد از این اسیدها را تولید کند که آمینو اسیدهای ضروری نامیده می شوند. یک منبع کامل پروتئین غذایی است که حاوی تمام این 9 پروتئین باشد. 

مصرف میزان مناسب آمینو اسید به ساخت عضلات کمک می کند و به بدن کمک می کند پس از ورزش به سرعت بهبود یابد. درک تفاوت بین پروتئین انسانی و حیوانی برای تمام کسانی که به دنبال رژیم غذایی سالم هستند، ضروری است. در این مطلب تفاوت بین پروتئین انسانی و حیوانی بیان می شود. 

پروتئین گیاهی در مقابل پروتئین حیوانی 
یکی از تفاوت های مهم بین پروتئین انسانی و گیاهی محتوای آمینو اسید آنهاست. آمینو اسید یکی از مهم ترین بخش های ساختمان پروتئین است. زمانی که بدن پروتئین غذا را هضم می کند، آنها را به آمینو اسید تبدیل می کند. 

بدن به مقادیر مختلف آمینو اسید در زمان های متفاوت نیاز دارد. بسیاری معتقدند که رژیم غذایی باید حاوی منابع کامل پروتئین هایی باشد که دارای تمام انواع آمینو اسید هستند. 

برخی فرآورده های حیوانی منابع کامل پروتئین هستند، از جمله: 

ماهی 
انواع تخم مرغ
محصولات لبنی مانند پنیر و شیر 
گوشت قرمز، از جمله گوشت گاو
گوشت پرندگان، از جمله مرغ، بوقلمون و بلدرچین 

اکثر منابع پروتئین گیاهی کامل نیستند که در نتیجه حداقل یکی از آمینو اسیدهای ضروری در این منابع وجود ندارد. اما برخی غذاهای گیاهی، مانند کوینا و buckwheat منابع کامل پروتئین محسوب می شوند. 

افراد گیاهخوار و وگان باید منابع پروتئینی خود را ترکیب کنند تا مطمئن شوند تمام آمینو اسیدهای ضروری را دریافت می کنند. 

به علاوه به یاد داشته باشید که هضم برخی منابع پروتئین های گیاهی بیشتر از بقیه طول می کشد. برخی منابع پروتئین های گیاهی عبارتند از: 

غلات 
عدس
آجیل
لوبیا
حبوبات 
برخی میوه ها مانند آووکادو 
سویا 
برنج 
نخود فرنگی 

کدام پروتئین برای سلامت بهتر است؟ حیوانی یا گیاهی ؟
در حقیقت هر دو پروتئین برای بدن مفید و ضروری هستند، اما با این وجود پروتئین گیاهی به پروتئین حیوانی برتری دارد چرا که دارای مواد مغذی و فیبر بیشتری است (گرچه ممکن است تمام آمینو اسیدها را نداشته باشد). به علاوه پروتئین های گیاهی در کنار تمام مواد مغذی که دارند، کالری خیلی کمی دارند و پروتئین های حیوانی فیبر زیادی ندارند. 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز