title
کد خبر: 233996
00
با این روش ها به اثرات مثبت استرس دست یابید

رییس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: با غلبه بر استرس می توان به اثرات مثبتی دست یافت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مریم چگینی بیان کرد: اگر به استرس به عنوان یک چالش یا چیزی که باید بر آن غلبه کنیم، نگاه کنیم، آن وقت با آثار مثبت آن رو به رو خواهیم شد؛ ما حتی با وجود برخی آثار منفی، می توانیم آثار مثبت استرس را نیز تجربه کنیم.

وی افزود: سطح استرس و این که چطور با آن کنار می آییم، می تواند بر سلامت جسمی ما تأثیر داشـته باشد؛ سطوح بالاتر استرس می تواند ایمنی ما را در مقابل بیماریها و عفونتها پایین بیاورد، به عنوان مثال: اگر با سطوح بالاتری از استرس روبه رو باشیم، عفونتهای تنفسی گسترده (سرماخوردگی، آنفلوآنزا و غیره) با احتمال بیشتری اتفاق می افتند، همچنین استرس می تواند بیماریهای مرتبط با سیستم ایمنی بدن نظیر رماتیسم، دیابت و امثال آن را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: هیچ راه درست یا غلطی برای کنار آمدن با استرس وجود ندارد، روشی که برای یک نفر خوب است، ممکن است برای دیگری مناسب نباشد و روشی که تحت شرایط خاصی جواب می دهد، ممکن است در شرایط دیگر جواب ندهد.

رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت  دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه گفت: احساس ناراحتی، خشـم یا ترس در زمان کنار آمدن با استرس طبیعی است. احساس خوشبختی، رضایت یا شادمانی در زمان کنار آمدن با استرس سخت تر می شـود، می توانیم: احساس های خود را محدود نکنیم، در عوض آنها را با حرف زدن یا نوشتن، ابراز کنیم. به دیگران نپریم (پرخاش نکنیم)، فریاد زدن و دشنام دادن، انسان هایی را که به آنها نیاز داریم، از ما دور می کند.

وی افزود: در  شرایط استرس باید به دنبال حمایت و پشتیبانی باشیم، جست و جوی حمایت سایر افراد، بسیار مفید است، به خصوص زمانی که احساس می کنیم به تنهایی نمی توانیم با شرایط کنار بیاییم؛ دوستان، خانواده، همکاران و پزشکان می توانند منابع خوبی برای این حمایت باشند، درباره اینکه چطور باید با موقعیت مورد نظر رو به رو شویم، با دیگران مشورت کنیم؛ اطلاعات بیشتری کسب کنیم تا تصمیم گیری بهتری داشته باشیم، در مورد فعالیت ها و مسئولیت های روزانه خود از دیگران کمک بخواهیم، از کسی که ما را درک کرده و به ما اهمیت می دهد، درخواست کمک کنیم. بر نکات مثبت تمرکز کنیم. این یکی از سخت ترین کارها در زمان کنار آمدن با استرس است و گاهی اوقات غیر ممکن به نظر می رسد. فکر کردن به نکات منفی، اغلب استرس را افزایش داده و انگیزه ما را برای بهبود شرایط از بین می برد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی اراک، دکتر چگینی باتوجه به اینکه دوستان و خانواده می توانند از استرس ما تأثیر منفی بپذیرند یا می توانند بخشی از مشکل ما باشند عنوان نمود: باید احساسها و نیازهای دیگران را در زمان کنار آمدن با استرس به یاد داشته باشیم و آنها را با احساسها و نیازهای خود متعادل کنیم. می توانیم: به جای اینکه پرخاشگر یا بی تفاوت باشیم، نیازهایمان را قاطعانه بیان کنیم. با بدبینی یا با روحیه منتقدانه با دیگران روبه رو نشویم. مسوولیت خود را بپذیریم، هر وقت که لازم بود، عذرخواهی کنیم و سعی کنیم اوضاع را سر و سامان دهیم. با افرادی که در ارتباط با ما هستند، صحبت کنیم و آنها را از تصمیمهای خود مطلع کنیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز