title
کد خبر: 233697
00
خوردن تعداد تخم مرغ مجاز در روز

برای یک فرد بالغ سالم با سطح کلسترول طبیعی و بدون عوامل خطر بیماری قلبی، بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف یک تا دو عدد تخم‌مرغ در روز می‌تواند بی‌خطر باشد. یک مطالعه‌ی کوچک روی ۳۸ فرد بزرگسال نشان داد که خوردن سه عدد تخم‌مرغ در روز باعث بهبود سطح کلسترول بد (LDL) و کلسترول خوب (HDL) می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز،بعضی از افراد به‌دلیل شایعاتی که درباره‌ی کلسترول تخم‌مرغ شنیده‌اند از خوردن زرده‌ی آن خودداری می‌کنند. محققان وجود کلسترول را در زرده انکار نمی‌کنند، اما معتقدند که کلسترول رژیم غذایی تأثیر کمی بر کلسترول خون دارد. از سوی دیگر، بسیاری از متخصصان تغذیه تخم‌مرغ را برای سلامتی مفید می‌دانند. تخم‌مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین است و در زرده‌ی آن مقدار زیادی ریزمغذی ضروری مثل ویتامین B و سلنیوم یافت می‌شود.

اما فواید تخم‌مرغ به معنی زیاده‌روی در مصرف آن نیست. در حقیقت، برای اینکه بتوانید از فواید تخم‌مرغ بهره‌مند شوید باید در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کنید. در مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ درباره‌ی ارتباط تخم‌مرغ با کلسترول و سلامت قلب و همچنین میزان مصرف آن در طول هفته صحبت می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

خوردن چند عدد تخم‌مرغ در طول روز بی‌خطر است؟

این روزها مشخص شده است که تأثیر تخم‌مرغ روی افراد مختلف متفاوت است. عواملی مانند ژنتیک، سابقه‌ی خانوادگی، نحوه‌ی پختن تخم‌مرغ و نوع رژیم غذایی همگی می‌توانند بر تعداد تخم‌مرغی که می‌توانید با خیال راحت بخورید تأثیر بگذارند.

وقتی می‌خواهید تعداد تخم‌مرغ مصرفی خود را مشخص کنید باید مقدار کلسترولی را که از سایر غذاها دریافت می‌کنید در نظر بگیرید. اگر رژیم غذایی شما نسبتا کم‌کلسترول است، می‌توانید از تخم‌مرغ بیشتری استفاده کنید. اما اگر رژیم غذایی شما کلسترول زیادی دارد، بهتر است مصرف تخم‌مرغ را محدود کنید. چون همان‌طور که گفتیم نباید در طول روز بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم کلسترول دریافت کنید.

برای یک فرد بالغ سالم با سطح کلسترول طبیعی و بدون عوامل خطر بیماری قلبی، بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف یک تا دو عدد تخم‌مرغ در روز می‌تواند بی‌خطر باشد. یک مطالعه‌ی کوچک روی ۳۸ فرد بزرگسال نشان داد که خوردن سه عدد تخم‌مرغ در روز باعث بهبود سطح کلسترول بد (LDL) و کلسترول خوب (HDL) می‌شود. با این حال، ممکن است کارشناسان از پیشنهاد بیش از دو عدد تخم‌مرغ در روز اجتناب کنند و بسیاری از آن‌ها هنوز هم توصیه ‌کنند که در طول روز حداکثر یک عدد تخم‌مرغ بخورید.

در یک مطالعه روی بزرگسالان کره‌ای، خوردن دو تا هفت عدد تخم‌مرغ در هفته با افزایش کلسترول خوب و کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک همراه بود، اما خوردن تخم‌مرغ بیشتر چنین اثری نداشت. سندرم متابولیک مشکلی است که با چاقی شکمی، پرفشاری خون، افزایش قند خون و اختلال چربی خون مشخص می‌شود و خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را بالا می‌برد.

کلام پایانی
سال‌ها پیش توصیه این بود که در طول هفته بیش از یک یا دو عدد تخم‌مرغ کامل نخورید. اما تحقیقات جدیدتر نشان دادند که کلسترول غذاهای مختلف مثل تخم‌مرغ تأثیر کمی روی کلسترول خون دارد و در عوض این چربی اشباع رژیم غذایی است که باعث افزایش کلسترول خون می‌شود. چرا که بیشتر کلسترول بدن از رژیم غذایی تأمین نمی‌شود، بلکه توسط کبد ساخته می‌شود و چربی اشباع غذاها باعث می‌شود کبد کلسترول زیادی تولید کند.

در حال حاضر، محققان بر این باورند که افراد سالم از خوردن هفت عدد تخم‌مرغ در طول هفته هیچ آسیبی نمی‌بینند. تخم‌مرغ یک غذای مغذی و نسبتا کم‌کالری است که چربی اشباع کمی دارد و مقدار زیادی پروتئین، ویتامین و ماده‌ی معدنی در اختیار بدن قرار می‌دهد. به‌علاوه، حاوی لوتئین و زآگزانتین است که برای چشم مفید هستند و مقدار زیادی کولین دارد که از سلامت مغز و سیستم عصبی محافظت می‌کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز