title
کد خبر: 233420
32
سبزیجات را قبل از فریز بلانچ کنید

یکی از راهکارهای حفظ ارزش غذایی سبزیجات بلانچک کردن آنها قبل از قرار گیری در فریزر است.

به گزارش بهداشت نیوز، 

انجماد یک راه عالی برای حفظ مواد غذایی است. اما وقتی نوبت به منجمد کردن محصولات تازه می رسد، چیزی فراتر از قرار دادن مستقیم غذاها در فریزر است. یکی از راه حل ها این است که سبزیجات را قبل از فریز کردن، بلانچ کنید. بلانچ باعث کاهش عملکرد آنزیم در غذا می شود که به سبزیجات کمک می کند رنگ و طعم خود را حفظ کنند.

نکته: بلانچینگ برای بسیاری از سبزیجات مثل اسفناج و قارچ و.. و برخی میوه های سفت مانند سیب و گلابی عالی است. سایر غذاها مانند گوشت، قبل از انجماد نیازی به بلانچ شدن ندارند.

بلانچینگ چیست؟

بلانچینگ فرآیندی است که در آن غذا برای مدت کوتاهی در معرض آب یا بخار در حال جوش قرار می گیرد و سپس به سرعت در آب یخ قرار می گیرد تا از پختن کامل آن جلوگیری شود.

زمان برای بلانچ سبزیجات بسیار مهم است، زیرا بلانچ کردن بیش از حد منجر به از دست دادن طعم، رنگ و مواد مغذی می شود، در حالی که بلانچ کردن کم می تواند فعالیت آنزیم را افزایش دهد.

 

چرا بلانچ کنیم؟

بلانچینگ به حفظ طعم، رنگ و بافت محصولات تازه یخ زده کمک می کند.

بلانچینگ به کاهش از دست دادن ویتامین ها کمک می کند.

بلانچینگ به پاکسازی سطح از آلودگی و برخی باکتری ها کمک می کند.

چگونه بلانچ کنیم؟

دو مرحله اصلی در بلانچ کردن غذاها وجود دارد. ابتدا باید سبزیجات را در آب جوش فرو کنید. دوم، آنها باید به سرعت خنک شوند.

سبزیجات سبز برگ دو برابر آب بیشتری نیاز دارند. قبل از بلانچ کردن، سبزیجات را بشویید. اگر قصد دارید سبزیجات خود را به صورت ورقه‌ای، خرد شده یا برش‌شده منجمد کنید، این کار را قبل از بلانچ کردن انجام دهید.

وقتی آب در حال جوش آمدن است، کافی است سبزیجات را به قابلمه اضافه کنید و درب آن را محکم ببندید. آب باید ظرف یک دقیقه پس از افزودن سبزیجات به جوش برگردد. به محض اینکه آب به جوش آمد، شمارش معکوس بلانچینگ شروع می شود. برای کمک به برداشتن سریع و آسان سبزیجات پس از آماده شدن، سبزیجات را در یک سبد سیمی قرار دهید یا قبل از جوشاندن آنها را در پارچه پنیر قرار دهید.

سبزیجات باید به سرعت و به طور کامل خنک شوند تا فرآیند پخت بلافاصله پس از بلانچ متوقف شود. برای انجام این کار، سبزیجات را در یک کاسه بزرگ آب سرد، 60 درجه فارنهایت یا کمتر فرو کنید. آب را مرتباً عوض کنید یا برای هر کیلو سبزیجات از یک کیلو یخ استفاده کنید تا آب سرد بماند. خنک شدن سبزیجات تقریباً به همان اندازه ای که برای بلانچ کردن آنها انجام شد، طول می کشد. سبزیجات را بعد از سرد شدن در آبکش بریزید و روی یک حوله تمیز یا حوله کاغذی بگذارید تا کاملا خشک شوند. هنگامی که سبزیجات منجمد می شوند، رطوبت اضافی می تواند کیفیت را کاهش دهد.

سبزیجات بلانچ شده خود را قبل از نگهداری در فریزر در کیسه های پلاستیکی فریزر یا ظروف سفت و محکم بسته بندی کنید. قبل از آب بندی، مقداری فضای اضافی در ظرف بگذارید، زیرا ممکن است برخی از اقلام در هنگام یخ زدن منبسط شوند.

نیلا نجم-کارشناس تغذیه شبکه بهداشت جوین


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
ماه
1401/11/15 - 03:220 0
استفاده از این روش باعث صرف مقادیر زیادی آب می‌شود و در این شرایط که دچار کمبود آب هستیم و همه باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم منطقی نیست.
ماه
1401/11/15 - 10:210 0
این کار باعث مصرف مقداری زیادی آب می‌شود که با توجه به لزوم صرفه جویی در مصرف آب ، منطقی نیست و بهتر است از بلانچ کردن صرفنظر شود.
اینستاگرام بهداشت نیوز