title
کد خبر: 233387
00
دکترخلیل علی محمدزاده در کنفرانس آموزه های قانونی و مدیریتی کرونا
اگر‌ همه‌ ایمن‌ نباشیم،‌ هیچیک‌ ایمن‌ نیستیم!

دکترخلیل علی محمدزاده در کنفرانس آموزه های قانونی و مدیریتی کرونا اظهار داشت که مطلوبیت شاخص های عدالت، ارتقاء بخش بهداشت و درمان را به دنبال دارد.

تقویت و نوسازی شبکه بهداشتی و درمانی کشور

دکتر خلیل علی محمدزاده رییس زیرگروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی در سمینار آموزه های قانونی و مدیریتی دوران کرونا گفت: بیماری‌ کرونا،‌ یک‌ زنگ‌ بیدار‌باشی‌ است که به ما می گوید توصیه های مقام معظم رهبری در تکمیل، تقویت و نوسازی شبکه بهداشتی و درمانی کشور را به سرانجام برسانیم و سطح بندی خدمات، نظام ارجاع و پزشک خانواده را کاملا جدی بگیریم.

اگر‌ همه‌ ایمن‌ نباشیم،‌ هیچیک‌ ایمن‌ نیستیم

وی با اشاره به یکی دیگر از آموزه های مدیریتی دوران کرونا اظهار داشت: کووید‌– ۱۹ به‌ همه‌ ملت‌ها‌ و‌ دولتها بار دیگر این نکته‌ مهم‌ بهداشتی‌ را‌ یادآور‌ شد که اگر‌ همه‌ ایمن‌ نباشیم،‌ هیچیک‌ ایمن‌ نیستیم و برای این منظور باید شاخص های عدالت در تامین، عرضه و دسترسی به مراقبت های سلامت مرتبا مورد توجه و ارتقاء قرار گیرند.

بازگشت و عادت به سبک زندگی سالم

وی که در جمع پزشکان و سایر گروههای علوم پزشکی شرکت کننده در وبینار سخن می گفت، با ذکر این مطلب که تنها حدود ۱۰ درصد سلامت جامعه از طریق مراقبت های پزشکی بدست می آید، خاطر نشان شد: بهترین راه برای ارتقاء سطح سلامت مردم و مقررون به صرفه بودن مراقبت های سلامت، بازگشت و عادت به سبک زندگی سالم و بهبود‌ عوامل‌ اجتماعی‌ موثر بر سلامت است.

تشکیل بسیج سلامتی و انجام رزمایش های دوره ای

دکتر علی محمدزاده ضرورت تشکیل بسیج سلامتی و انجام رزمایش های دوره ای و ارائه خدمات سلامت از راه دور و استفاده بیش از پیش از تکنولوژی های ساده و ارزان در مسیر ارائه خدمات سلامت را تاکید کرد و گفت: بدون برنامه و راهبرد مناسب و پاسخگو بر طبق وضعیت هر منطقه و فرهنگ سازی، نمی توان اپیدمی ها و پاندمی ها را در زمان مناسب و با کمترین تلفات و هزینه تحت کنترل درآورد.

همکاری متقابل حاکمیت و نظام سلامت

وی ضمن اشاره به کارکردهای چهارگانه نظام سلامت و لزوم هماهنگی این کارکردها در یک ساختار موثر برای رسیدن به سلامت بهتر گفت: تولیت‌ نظام‌ سلامت بخشی‌ از‌ کارکرد‌ حکومت‌ است که‌ مسئول‌یت آن شکل دهی به سیاست ها، جمع آوری منابع و تاثیرگذاری در رویکردها و در نهایت تندرستی‌ و‌ رفاه‌ جامعه‌ می‌باشد‌، بنابراین حاکمیت و نظام سلامت همواره به همکاری متقابل و مشارکت مردم نیاز دارند و وزارت بهداشت در کشورها در واقع به نیابت از حاکمیت این وظایف را دنبال می کند.

تعریف خدمات اضطراری در ساختار شبکه های بهداشتی

وی نقش سیستم بهداشت و درمان ایران و عناصر آن را در عرصه جنگ با کرونا ستود و گفت: جا دارد خدمات اضطراری در ساختار شبکه های بهداشتی به خوبی تعریف گردد و کلیه اقدامات ییمارستانی، براساس اندیکاسیونها و متمرکز بر پروتکلها و راهنماهای بالینی صورت گیرند.

لزوم انتخاب صحیح نوع استراتژی کاربردی در اپیدمی ها

وی یکی از چالش های کشورها در آغاز مقابله با اپیدمی کووید-۱۹ را چالش بر سر نوع استراتژی انتخابی خواند و اظهار داشت: در صورتی که کشوری نتواند این چالش مهم را با توجه به تحلیل دقیق محیطی به درستی تصمیم گیری کند، خط مشی ها و راهکنش های مناسبی نیز در اجرای عملیات بکار گرفته نخواهد شد و حتی برغم وجود میزانی از کارآیی و اثربخشی، بهره وری لازم حاصل نخواهد شد.

عادلانه شدن تامین مالی اقشار مختلف مردم

وی با یادآوری این نکته که اقتصاد متزلزل در برخی کشورها و هزینه های بالای سلامت می تواند برای سلامت عمومی جامعه پرخطر و فاجعه بار باشد، گفت: برای قوی شدن صنعت بیمه، مشارکت های جدید مردمی، تغییر و نو آوری در مراقبت های بهداشتی، ارتقای شاخص های نظام سلامت در تمام استان ها و عادلانه شدن تامین مالی اقشار مختلف مردم، بایستی طرح هی نو، برنامه عملیاتی و عزم جدی داشت.

تقویت و سازماندهی مراقبت سلامت در مناطق مرزی و مبادی ورودی کشور

این استاد دانشگاه در پایان تقویت و سازماندهی مراقبت سلامت در مناطق مرزی و مبادی ورودی کشور و همچنین اتصال بیمارستان های عمومی شبکه های بهداشت شهرستان ها حداقل به یکی از بیمارستان های تخصصی استان جهت پشتیبانی های فنی و تدارکاتی به هنگام را، در نقشه راه مدیریت بحران ها خواستار شد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز