title
کد خبر: 233120
00
ابتلا به آلزایمر با چه ویروس هایی مرتبط است

یافته های مطالعه ای بر روی حدود ۵۰۰ هزار پرونده پزشکی نشان داده است که عفونت های ویروسی شدید مانند آنسفالیت و ذات الریه خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر را افزایش می دهد.

به گزارش بهداشت نیوز ، در این رابطه محققان ۲۲ گونه ارتباط بین عفونت های ویروسی و بیماری های عصبی را در مطالعه روی ۴۵۰ هزار نفر مورد بررسی قرار دادند. به گفته پژوهشگران، نتایج پژوهش نشان می دهد: احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که برای نوعی التهاب مغز به نام آنسفالیت ویروسی تحت درمان قرار گرفتند، ۳۱ برابر بیشتر بود.

به نظر می رسد، افرادی که پس از ابتلا به آنفلوانزا به دلیل ذات الریه در بیمارستان بستری شده بودند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل، بیماری پارکینسون و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) هستند.

محققان توضیح می دهند: عفونت‌های روده ‌ای و مننژیت که هر دو اغلب توسط یک ویروس ایجاد می ‌شوند و همچنین ویروس واریسلا-زوستر، که باعث بیماری زونا می ‌شود نیز در ایجاد چندین بیماری عصبی دژنراتیو نقش دارند.

مطالعات نشان داد: تأثیر عفونت های ویروسی بر مغز در برخی موارد تا ۱۵ سال ادامه داشت و هیچ موردی وجود نداشت که قرار گرفتن در معرض ویروس ها از ابتلا به بیماری محافظت کننده باشد. گفتنی است که حدود ۸۰ درصد از ویروس ‌های دخیل در بیماری ‌های مغزی نوروتروفیک می ‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند.

محققان می گویند: به طور شگفت انگیزی واکسن هایی در حال حاضر برای برخی از این ویروس ها از جمله آنفلوانزا، زونا و ذات الریه در دسترس است. اگرچه واکسن ها از همه موارد ابتلا به بیماری جلوگیری نمی کنند، اما به طور چشمگیری نرخ بستری شدن در بیمارستان را کاهش می دهند. این شواهد نشان می دهد که واکسیناسیون ممکن است خطر ابتلا به بیماری های عصبی را کاهش دهد.

مایکل نالز (Michael Nalls) پژوهشگر ارشد این مطالعات و متخصص اعصاب در مؤسسه ملی آمریکا در این باره گفت: از یافته های این مطالعه متوجه شدیم که دانشمندان برای سال‌ها به دنبال پیوندهایی بین یک اختلال عصبی فردی و یک ویروس خاص بودند.

او گفت: این زمانی بود که تصمیم گرفتیم یک رویکرد متفاوت و مبتنی بر علم را امتحان کنیم. با استفاده از سوابق پزشکی، ما توانستیم به طور سیستماتیک تمام پیوندهای ممکن را در یک مطالعه جستجو کنیم. وی افزود: این تجزیه و تحلیل ها ۴۵ پیوند بین قرار گرفتن در معرض ویروس و بیماری ‌های تخریب ‌کننده عصبی به دست آورد و در تجزیه و تحلیل های بعدی این پیوند به ۲۲ پیوند کاهش یافت.

اندرو سینگلتون (Andrew Singleton) متخصص نوروژنتیک و محقق آلزایمر می گوید: اختلالات عصبی مجموعه ای از بیماری ها هستند که درمان های مؤثر و عوامل خطر زیادی برای آن ها وجود دارد. او در خاتمه افزود: نتایج ما از این ایده حمایت می کند که عفونت های ویروسی و التهاب مرتبط در سیستم عصبی ممکن است عوامل خطر شایع و احتمالاً قابل اجتناب برای این نوع اختلالات باشند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Neuron منتشر شده است.

منبع:سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز