title
کد خبر: 232433
00
تصویر سلامت جهان در ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود؟

رهبران جهان در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (داووس) گرد هم می‌آیند تا اولین نشست شخصی سالانه زمستانی مجمع جهانی اقتصاد از زمان شروع همه‌گیری کووید-۱۹ را برگزار کنند و مواردی از مسائل سلامتی و مراقبت‌های بهداشتی در دستور کار قرار خواهد گرفت و با توجه به اینکه بیماری کووید- ۱۹ هنوز به گذشته مربوط نشده است، اقدامات احتیاطی را انجام خواهند داد.

به گزارش بهداشت نیوز ،در همان روزی که نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ در داووس آغاز شد، سازمان بهداشت جهانی اولین گزارش وضعیت خود را در مورد ویروس جدید کرونا منتشر کرد. این سازمان گفت ۲۸۲ مورد تایید شده پنومونی با علت ناشناخته در چهار کشور چین، تایلند، ژاپن و جمهوری کره وجود دارد و ۶ مورد مرگ در شهری (ووهان) که شروع آن بود، تایید شد.

بیماری کووید- ۱۹تا به امروز، همان‌طور که ما اکنون می‌شناسیم، منجر به مرگ بیش از ۶.۷ میلیون نفر شده و بیش از ۶۶۰ میلیون مورد تایید شده در سراسر جهان وجود داشته اما به گفته سازمان جهانی بهداشت، تا به امروز بیش از ۱۳ میلیارد واکسن تزریق شده است.

در نشست سالانه ۲۰۲۳ و سه سال پس از اولین گزارش وضعیت سازمان بهداشت جهانی، رهبران جهان برای اولین بار در داووس گرد هم می‌آیند و مواردی را در این زمینه ارائه می‌کنند که در ذیل به برخی از آنان اشاره شده است.

اقتصاد سلامت زنان

سرمایه‌گذاری در سلامت زنان به توسعه اقتصادی و اجتماعی نه تنها تک‌تک زنان بلکه برای خانواده‌ها، ارتباطات و جوامع آنان کمک می‌کند. چرا شکاف‌های سلامت و رفاه جنسیتی همچنان ادامه دارد و چه سیاست‌ها و اقداماتی برای بهبود وضعیت مورد نیاز است؟

وضعیت همه‌گیر

چگونه جهان می‌تواند راهبرد بیماری کووید- ۱۹ خود را از پاسخ به بیماری همه‌گیر به مدیریت آندمیک تغییر دهد و شکاف‌های پایدار در دسترسی به خدمات تشخیصی، درمانی و بهداشتی را ببندد؟

قرار دادن سلامت در مرکز اقدام اقلیمی

تغییرات آب‌وهوا تأثیر مستقیمی بر سلامت جسمی و روانی دارد، به طوری که بیش از نیمی از بیماری‌های عفونی شناخته شده با افزایش دما بدتر می‌شوند و ۲۰ میلیون نفر هر ساله در نتیجه رویدادهای مرتبط با آب‌وهوا آواره می‌شوند. چه اقداماتی برای قرار دادن سلامت جهانی در قلب اقدامات اقلیمی و محافظت از افراد در سطح جهان مورد نیاز است؟

سلامتی بهتر با داده‌ها

با آشکار شدن آسیب‌پذیری‌های از پیش موجود در سیستم‌های سلامت و اهمیت داشتن داده‌های باکیفیت برای تصمیم‌گیری، کووید-۱۹، تعادل صحیح بین مشوق‌ها و مقررات برای دستیابی به دسترسی پایدار به داده‌ها برای مراقبت‌های بهداشتی بهتر چیست؟

تصویری از سلامت جهانی در سال ۲۰۲۳

در طول رویدادهای شدید آب‌وهوایی مانند خشکسالی، سیل، موج گرما و آتش‌سوزی در سال ۲۰۲۲، تأثیر بحران آب‌وهوا بر سلامت و رفاه جهانی بسیار شدید بود. در واقع، سازمان بهداشت جهانی بحران آب‌وهوا را بزرگترین تهدید سلامتی که بشریت با آن مواجه شده، نامیده است. آلودگی هوا، قاتل خاموش، در حال حاضر مسئول 7میلیون مرگ در سال است اما سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که ۲۵۰ مورد مرگ در هر سال بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ ناشی از سوء تغذیه، مالاریا، اسهال و گرمازدگی باشد.

در سال ۲۰۲۱، تقریباً یک سوم جمعیت جهان (۲.۳ میلیارد نفر) از ناامنی غذایی متوسط یا شدید برخوردار بودند. خشکسالی شدید در بخش‌هایی از جهان که به جنگ اوکراین و معروف به «سبد نان جهان» اضافه شده، ناامنی غذایی را تشدید کرده است. بحران آب‌وهوا و فروپاشی طبیعت نیز با افزایش بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی و تغییر در الگوی بیماری‌های عفونی مرتبط است.

در سال ۲۰۲۱، در مجموع ۱.۶ میلیون نفر بر اثر سل جان خود را از دست دادند، در حالی که در دو ماه اول سال ۲۰۲۲ سرخک در سراسر جهان ۷۹ درصد افزایش یافت و البته هر دو قابل پیشگیری هستند و واکسن ضد سرخک ۶۰ سال است که وجود دارد.

بسیاری از چالش‌هایی که امروز با آن‌ها مواجه هستیم به هم مرتبط هستند اما همان‌طور که با همه‌گیری کووید-۱۹ و سرعت ایجاد و انتشار واکسن دیدیم، وقتی با هم کار کنیم، می‌توانیم به نتایج سلامت بهتر و عادلانه‌تری برسیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز