title
کد خبر: 231885
00
توصیه‌های غذایی طب سنتی برای پیشگیری از عوارض ناشی از آلودگی هوا

رئیس دانشکده طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این توصیه‌ها گفت: با توجه به افزایش آلایندگی هوا در روزهای آلوده، توصیه می‌شود افراد تا می‌توانند از این هوای آلوده دوری کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، 

دکتر فاطمه نوجوان طی گفت‌وگویی به بیان توصیه‌های غذایی در زمان آلودگی هوا به همشهریان پرداخت و اظهار داشت: پرهیز از مصرف مواد خوراکی غلیظ و خشکی زا مانند غذاهای بسیار سرخ‌شده و کباب شده؛ غذاهای غلیظ و خمیری (ماکارونی، لازانیا، هلیم، کله‌پاچه، فست فودها، آش‌های پر رشته و غلیظ، سالاد الویه)؛ گوشت گاو، عدس، قارچ، بادمجان، غذاهای فریزر مانده، فلفل، زنجبیل، خردل، مواد ترش‌مزه (سرکه، آبغوره، ترشیجات و...)، میوه‌های نارس یا ترش‌مزه، نان سفید، کیک و شیرینی‌های قنادی و صنعتی توصیه‌های غذایی ساده‌ای هستند که می‌توان برای پیشگیری از عوارض فراوان ناشی از آلودگی هوا از نظر طب سنتی به کار برد.
 

رئیس دانشکده طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: همچنین مصرف مواد مقوی و تلطیف کننده بدن مانند بوییدن و خوردن سیب شیرین و خوش‌بو، به، انار، انگور شیرین و آب آن‌ها، مغز بادام خام و یا شیر بادام، دمنوش عناب و آویشن، بهارنارنج، هل و گل سرخ، ماءالشعیر طبی (آبی که در آن جو پخته‌شده و صاف گردد) نیز برای این مهم مؤثر هستند.


وی افزود: رفع یبوست و خشکی مدفوع در صورت وجود آن و ایجاد لینت مزاج با مصرف انجیر (خیسانده در آب یا گلاب)، سوپ‌های رقیق، کمی چرب و پرسبزی، مصرف غذاهای پرفیبر مثل سالاد به‌عنوان میان وعده (حاوی کاهو یا جوانه گندم/ماش، هویج رنده شده و کمی آب‌لیموی تازه یا آب‌نارنج و روغن‌زیتون)، سبزی‌خوردن (نعناع، ریحان، شوید و گشنیز) نیز برای پیشگیری از عوارض ناشی از آلودگی هوا از نظر طب سنتی ایرانی مؤثر هستند.


به گفته دکتر نوجوان پرهیز از مواردی که باعث ضعف می‌شوند مانند کم‌خوابی، دیر خوابیدن در شب، تنش‌های روحی، فعالیت زیاد جسمی و جنسی و قرار دادن پوشش بر روی ظروف خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها جهت جلوگیری از نفوذ آلودگی به آن‌ها مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز