title
کد خبر: 231597
00
این مواد غذایی از ابتلا به بیماری قلبی در امان می دارند+ رتبه مواد غذایی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد؛ استفاده از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی حاوی غذاهای دارای رتبه بندی مفید می تواند خطر بیماری های قلبی را تا ۵۲ درصد کاهش دهد. در این میان افرادی که بیشتر غذاهای گیاهی فرآوری نشده یا کمتر فرآوری شده می خورند، احتمال بیشتری دارد که از بیماری قلبی مصون باشند.

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج یک مطالعه جدید نشان داد: کسانی که غذاهای گیاهی مغذی می خورند در خطر کمتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی  قرار دارند.

این تحقیقات نشان می دهد: رژیم غذایی عمدتاً حاوی مواد غذایی گیاهی غنی از مواد مغذی اما حاوی مقادیر کمی از محصولات حیوانی سالم مانند ماهی سرخ نشده، مرغ سرخ نشده و لبنیات کم چرب می تواند از بیماری قلبی پیشگیری کند.

به گفته پژوهشگران داشتن یک الگوی غذایی سالم برای قلب معمولاً حاوی مقدار زیادی سبزیجات سبز، غلات کامل، میوه ها، حبوبات، دانه ها و مغزها، ماهی و مرغ سرخ نشده، محصولات لبنی کم چرب و روغن زیتون است.

همچنین توصیه می شود، از مصرف نوشیدنی های گازدار، دسرها، غذاهای شور، محصولات پرچرب یا فرآوری شده، شیرینی ها و غذاهای سرخ شده پرهیز کرده یا خوردن ان ها محدود شود.

دکتر چوی، سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: تحقیقات قبلی بر روی مواد مغذی یا غذاهای منفرد متمرکز بود، به همین دلیل ما اطلاعات کمی در مورد رژیم غذایی گیاه محور و خطر طولانی مدت بیماری قلبی عروقی در دست داشتیم.

این تیم ۴۹۴۶ نفر را در طول ۳۲ سال مورد مطالعه قرار دادند تا ببینند آیا ارتباطی بین رژیم غذایی و بروز بیماری قلبی وجود دارد یا خیر. در ادامه کیفیت رژیم غذایی این افراد بر اساس سیستم امتیاز کیفیت رژیم غذایی امتیازدهی شد.

این امتیاز بندی شامل ۴۶ گروه غذایی بود که به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

غذاهای دارای رتبه خنثی مانند غلات تصفیه شده، سیب زمینی، صدف، و گوشت بدون چربی.
مواد غذایی دارای رتبه بندی مفید مانند سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، آجیل، دانه ها، حبوبات، ماهی، روغن نباتی، مرغ، شیر کم چرب، ماست کم چرب، قهوه و چای.
مواد غذایی دارای امتیاز منفی مانند گوشت قرمز پرچرب، سیب زمینی سرخ شده، نوشابه، سس، شیرینی و تنقلات شور.
در نتیجه این مطالعات مشخص شد کسانی که نمرات بالاتری داشتند، عمدتاً از محصولات گیاهی غنی از مواد غذایی از گروه غذایی با رتبه بندی مفید استفاده می کردند و آنهایی که نمرات پایین تری داشتند، غذاهای دارای رتبه نامطلوب تری مصرف کردند.

نتایج این مطالعه به وضوح نشان داد: یک رژیم غذایی گیاهی و غنی از نظر تغذیه برای سلامت قلب و عروق مفید است. البته باید به این نکته اشاره کرد که رژیم گیاه محور لزوماً به معنی گیاهخواری نیست.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز