title
کد خبر: 231187
00
خوابیدن و شکستن موها زیر کلاه

با سردشدن هوا گاهی واقعاً نمی‌توانید کلاه سرتان نکنید؛ اما خوب این کار تبعاتی نیز دارد! استفاده از کلاه گرم هرچند احساس خوبی به شما می‌دهد و صبح می‌توانید برای درست‌کردن مدل موهایتان وقت صرف نکنید.

به گزارش بهداشت نیوز ،مراقبت از پوست سر در روزهای سرد سال مهم است. سرمای هوا و گرمای خشکی که از رادیاتور یا بخاری در فضای بسته وجود دارد، باعث کمبود شدید رطوبت می‌شود. در نتیجه پوست سرتان مثل یک کویر خشک، احساس ناخوشایندی به شما می‌دهد و طبیعی است دچار خارش و گزگز و شوره سر شوید.

راه چاره چیست؟ همان‌طور که پوستتان را مرطوب نگه می‌دارید، باید پوست سرتان را نیز مرطوب نگه دارید. شما می‌توانید با انتخاب شامپو و نرم‌کنندهٔ مناسب، رطوبت از دست رفتهٔ پوست سرتان را تا حدودی برگردانید. از شامپوهایی که سولفات دارند استفاده نکنید زیرا می‌توانند چربی طبیعی موها را از بین ببرند. در عوض از محصولاتی استفاده کنید که مناسب موهای خشکتان باشند و به طور مرتب همان شامپو را بزنید. همچنین می‌توانید از روغن‌های طبیعی یا سرم‌هایی برای رطوبت‌رسانی مستقیم به پوست سرتان کمک بگیرید. اگر در پوست سرتان احساس خشکی می‌کنید، محصولی انتخاب کنید که خواص ضدالتهابی دارد؛ مانند روغن درخت چای یا اسطوخودوس. با نوک انگشتان یا یک‌تکه پنبه، روغن را به پوست سرتان بزنید و خوب ماساژ دهید. بهتر است شب‌ها این کار را بکنید تا سرُم فرصت کافی برای نفوذ در پوست سرتان داشته باشد.

الکتریسیته ساکن
وقتی دمای هوا افت می‌کند، هوای سرد می‌تواند باعث شود موهایتان مستعد برق‌دار شدن شده و سیخ‌سیخ شوند و قیافهٔ خنده‌داری پیدا کنید. مخصوصاً اگر ژاکت پشمی به تن داشته باشید، شرایط بدتر هم می‌شود!
راه چاره چیست؟ باز هم به رطوبت نیاز دارید. شما باید تا جایی که می‌توانید رطوبت موهایتان را حفظ کنید تا کمتر از هوای خشک تأثیر بگیرد. سعی کنید از شامپویی استفاده کنید که آب‌رسان‌تر باشد و دو بار در هفته از نرم‌کننده استفاده کنید. همچنین توصیه می‌کنیم از سشوار و اتوی مو که حرارتی هستند استفاده نکنید تا موهایتان برق‌دار نشوند. از روبالشتی ابریشمی و سرُم آنتی‌استاتیک نیز می‌توانید استفاده کنید.

خوابیدن و شکستن موها زیر کلاه
با سردشدن هوا گاهی واقعاً نمی‌توانید کلاه سرتان نکنید؛ اما خوب این کار تبعاتی نیز دارد! استفاده از کلاه گرم هرچند احساس خوبی به شما می‌دهد و صبح می‌توانید برای درست‌کردن مدل موهایتان وقت صرف نکنید؛ اما وقتی کلاه را از سرتان برمی‌دارید با موهای چسبیده به سر یا حتی شکسته شده روبرو می‌شوید. ضمناً احتمالاً موهایتان برق‌دار هم می‌شوند.
راه چاره چیست؟ مجبور نیستید از خیر استفاده از کلاه بگذرید و سرما را تحمل کنید. هنگام درآوردن کلاه، سعی کنید موهایتان را به سمت پایین نگه دارید و کلاه را بالا نکشید. می‌توانید موهایتان را کمی نمدار هم بکنید. اگر قبل از بیرون رفتن از خانه موهایتان را سشوار می‌کشید، صبر کنید تا موها کاملاً خنک شوند و سپس کلاه را سر کنید.

خشکی موها
باز هم تکرار می‌کنیم که هوای سرد و خشک زمستان اثر مخربی روی موها دارد. ساقه‌های مو نیز درست مانند پوست سر در هوای سرد، خشک می‌شوند و رطوبت خود را از دست می‌دهند. در نتیجه ساقهٔ موها شکننده و نازک می‌شود.
راه چاره چیست؟ اولین کاری که باید بکنید این است که از وسایل حرارتی آرایش مو استفاده نکنید؛ چون استفاده از گرما فقط مشکل را بدتر می‌کند. پس به موهایتان استراحتی بدهید و اگر هم واقعاً مجبورید، حتماً از یک اسپری محافظ موی باکیفیت پیش از آن استفاده کنید.
کار بعدی این است که با کمک شامپو و نرم‌کنندهٔ آب‌رسان و سپس با استفاده از یک ماسک موی بسیار آب‌رسان یک یا دو بار در هفته، رطوبت از دست رفتهٔ موها را جبران کنید. از فرمولاسیون‌های بدون پارابن و سولفات و با مواد مغذی مثل روغن نارگیل و آلوئه‌ورا استفاده کنید. سفت بستن موها نیز باعث شکسته‌شدن موهای خشکتان می‌شود. پس موها را شُل ببندید یا اگر امکان دارد باز بگذارید.

دوشاخه شدن موها
دوشاخه شدن موها و روی هوا ایستادن آنها مستقیماً از دهیدراته شدن و آسیب موها ناشی می‌شوند. البته این اتفاق در هر زمانی از سال می‌تواند بیفتد؛ اما کمبود رطوبت در زمستان باعث می‌شود موها بیشتر خشک شده و شکننده و دوشاخه شوند.
راه چاره چیست؟ با هم عجیب نیست که توصیه کنیم از وسایل حرارتی آرایش مو استفاده نکنید تا موها بیشتر آسیب نبینند. همچنین باید موها را کاملاً شُل ببندید یا باز بگذارید. اگر موهایتان دوشاخه شده‌اند خیلی خوب است که آنها را کوتاه یا نوک‌گیری کنید.

گره افتادن موها
بلوزها و هودی‌های پشمی و کرک‌دار در فصل زمستان واقعاً حس خوب و گرمی به ما می‌دهند؛ اما برای موها خوب نیستند. چون هنگام پوشیدن و درآوردن این لباس‌ها، خصوصاً اگر چندلایه بپوشید، موها در لابه‌لای پرزهای لباس گیر می‌افتند و گره می‌‌خورند و ضمناً چون برق‌دار هم می‌شوند، با توده‌ای از موهای درهم‌رفته و پریشان روبرو خواهید شد.
راه چاره چیست؟ ساده‌ترین کاری که می‌توانید بکنید این است که قبل از پوشیدن لباس‌های جلوبسته، موها را کاملاً جمع کنید یا با گیره ثابت نگه دارید. همچنین می‌توانید کمی موها را نم‌دار کنید. برای رفع گره موها نیز می‌توانید در هر بار حمام‌کردن به موهایتان نرم‌کننده بزنید و بگذارید دو سه دقیقه بماند، سپس با یک شانه حمام دندانه درشت گره‌ها را به‌آرامی باز کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز