title
کد خبر: 230963
00
ساخت قرص ضدبارداری مردانه برای اولین بار

تاکنون بیشتر روش های بارداری ارائه شده در جهان، توسط زنان مورد استفاده قرار گرفته و به همین دلیل ساخت یک روش پیشگیری از بارداری که مردان را هدف قرار دهد، دارای اهمیت زیادی است.

به گزارش بهداشت نیوز، برای چندین دهه، مسوولیت پیشگیری از بارداری عمدتاً بر دوش زنان قرار داشت. بیشتر روش های پیشگیری از بارداری دارای تاثیرات منفی جانبی  از قبیل نوسانات خلقی، خونریزی های نامنظم، درد و چندین عارضه ناخواسته دیگر هستند، ساخت و ارائه روش های جدید پیشگیری از بارداری دارای اهمیت زیادی است.

در حال حاضر، مردان با وجود تمایل به تقسیم مسئولیت، گزینه های محدودی در مورد پیشگیری از بارداری دارند. آنها می توانند از کاندوم استفاده کرده یا روش های تهاجمی تری مانند وازکتومی را تجربه کنند که یک روش جراحی برای عقیم سازی دائمی محسوب می شود. از سوی دیگر، زنان گزینه‌ های بیشتری در اختیار دارند که قابل اعتماد تر هستند: قرص‌های ضد بارداری، دستگاه‌های داخل رحمی، چسب‌ها، ایمپلنت‌ها و تزریق‌ها.

محققان در تلاش برای ایجاد یک روش مناسب جهت پیشگیری از بارداری برای مردان، سال‌ ها بر روی قرص‌ های ضد بارداری مردانه تحقیق کرده بودند اما هنوز موفق به ایجاد یک روش موثر که عوارض جانبی ناخواسته نداشته باشد، نشده ‌اند.

اکثر قرص های آزمایش شده قبلی با مسدود کردن هورمون تستوسترون برای سرکوب تولید اسپرم عمل می کنند. در این میان مشکل تداخل با هورمون هایی از قبیل تستسترون  بدون شک عوارض جانبی مانند افسردگی، افزایش وزن، مشکلات کبدی، آکنه و کاهش میل جنسی در پی دارد. در نتیجه، تا کنون هیچ قرص ضد بارداری مردانه ای به بازارها  راه پیدا نکرده است.

به تازگی، پس از آنکه تیمی از محققان دانشگاه مینه‌ سوتا گزارش دادند که یک قرص ضد بارداری جدید برای مردان ساخته ‌انداین قرص دوره آزمایشی خود روی موش ها را طی کرده و  قرار است به زودی وارد آزمایشات انسانی شود.

 با توجه به نتایج ارائه شده در نشست انجمن شیمی آمریکا در بهار سال گذشته، این قرص پس از دریافت به مدت چهار هفته توسط موش‌های نر، ۹۹ درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر بود.

از سوی دیگر به نظر می رسد که این قرص هیچ عارضه جانبی نداشته باشد و نکته جالب این که حتی پس از مصرف بیش از حد دارو نیز عوارضی دیده نشد.

بر اساس گزارشی که روز گذشته منتشر شد، برخلاف قرص های ضد بارداری زنانه، این قرص جدید فاقد هورمون بوده و در عوض، با جلوگیری از اتصال پروتئین به ویتامین A، که برای تولید اسپرم و باروری ضروری است، عمل می کند. محققان دریافتند که اثر ضدعفونی کننده این قرص می تواند در عرض چهار تا شش هفته پس از قطع دارو کاملاً معکوس شود. پس از این مرحله، موش‌های نر با موفقیت توانستند قدرت باروری خود را به دست آورند.

با توجه به نکات مثبت عمده مشاهده شده در مطالعات موش ها و عدم وجود هورمون، دانشمندان امیدوارند که این قرص ضد بارداری موثر و عاری از عوارض جانبی باقی بماند.

 اگر آزمایش‌های انسانی آینده این قرص موفقیت ‌آمیز باشد، ساخت یک قرص ضد بارداری مردانه ممکن است پیشرفتی انقلابی در پیشگیری از بارداری مردانه ایجاد و به مردان اجازه دهد تا کنترل سلامت باروری خود را در دست بگیرند. 
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز