title
کد خبر: 230337
00
نوبت تزریق سالانه واکسن کرونا رسید

با افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از ابتلا به کرونا در برخی از کشورها، متخصصان به تزریق واکسن‌های یادآور توصیه می‌کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، آمار ابتلا و مرگ بر اثر کرونا در جهان رو به افزایش است و در ۵ کشور با بیشترین آمار ابتلا، فوتی‌ها ۳رقمی شده‌اند. ژاپن با ۳۱۵ فوتی جدید، بالاترین تعداد تلفات کرونایی را در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز ثبت و پس از آن برزیل ۲۸۲ فوتی، آمریکا ۱۶۵ فوتی، فرانسه ۱۵۸ فوتی و آلمان ۱۵۷ فوتی را گزارش کرده‌اند.

در ایران اما هنوز روند صعودی ابتلا به به این بیماری گزارش نشده اما بررسی نقشه کرونایی کشور حاکی از افزایش تعداد شهرهای نارنجی، تنها در یک هفته اخیر است. ۲۵ آذر یک شهرستان یعنی آشتیان در وضعیت نارنجی قرار داشت اما در آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در ۲ دی بجنورد و نائین هم به فهرست شهرهای نارنجی اضافه شده‌اند.

تعداد شهرهای زرد هم کاهش پیدا کرده و از ۹۳ به ۷۶ رسیده است. حالا وضعیت به گونه‌ای است که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نسبت به تزریق سالانه واکسن کرونا تاکید می‌کند و می‌گوید: «تا وقتی کرونا از بین نرفته، لازم است هر سال مانند آنفلوآنزا، واکسن آن تزریق شود. همچنین افرادی که پرخطر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا ضعف سیستم ایمنی هستند و یا سالمندان، در صورت حضور در تجمعات، حتما از ماسک استفاده کنند. با توجه به اینکه میزان فوتی‌های کرونا در کشور، یک رقمی و برخی روزها صفر است، بهترین زمان واکسیناسیون است.»

احسان مصطفوی، عضو کمیته ملی واکسیناسیون کووید۱۹ هم این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: «بر اساس توصیه کمیته ملی واکسن، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و بالای ۶۰ سال باید نسبت به تزریق دوزهای یادآور یا سالانه اقدام کنند.»

مصطفوی درباره دلایل روند صعودی ابتلا به کرونا در جهان می‌گوید: «بیش از ۳ سال است که از شروع پاندمی کووید-۱۹ در جهان می‌گذرد و همچنان با ویروسی مواجه هستیم که انتقال از طریق تنفس، شایع‌ترین شکل انتقال آن است و در افراد بهبود یافته یا واکسینه شده بعد از گذشت مدت زمانی، کاهش سطح ایمنی بدن روی می‌دهد و احتمال ابتلای مجدد بالاتر می‌رود.»

به گفته مصطفوی، در طول این پاندمی، ویروس جهش‌های متعددی داشته و باعث ایجاد واریانت‌هایی شده که برخی اهمیت بیشتری از نظر بهداشت عمومی داشتند: «به عنوان مثال، درباره واریانت اومیکرون و در مقایسه با واریانت اولیه (ووهان) تفاوت به قدری زیاد است که شکل یک گونه ویروس جدید را به خود گرفته است. تا زمانی که شرایط به شکل فعلی باشد که، هم ویروس در جامعه گردش دارد و بستر انتقال آن فراهم است و هم واریانت‌های جدید ظهور پیدا می کنند، با گذشت زمان و کاهش سطح ایمنی، باید انتظار افزایش موارد بیماری را داشت. این وضعیت اکنون در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی رخ داده است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا باید انتظار وضعیت مشابه این کشورها را در ایران هم داشت، بیان می‌کند:‌ «در ایران از آخرین پیک اپیدمی حدود ۶ ماه سپری شده و اگر چه پیک آخر در مقایسه با قبلی‌ها شدید نبوده اما با توجه به اینکه از زمان تزریق دوز یادآور واکسن در اکثر افراد جامعه بیش از ۶ ماه گذشته است، انتظار می‌رود در صورت ورود و غالب شدن واریانت‌های جدید به کشور و همزمان با کاهش سطح ایمنی افراد جامعه، افزایش مجدد موارد بیماری را در آینده نزدیک شاهد باشیم.»

این اپیدمیولوژیست درباره اینکه آیا افزایش شهرهای با وضعیت نارنجی و کاهش شهرهای با وضعیت زرد می‌تواند هشدار شروع یک پیک جدید کرونا در کشور باشد هم توضیح می‌دهد: «این احتمال وجود دارد که روند افزایشی ابتلا به بیماری، شروع شده باشد اما هنوز زود است که در این باره اظهارنظر قطعی کنیم. البته ظرفیت انجام تست در کشور کاهش پیدا کرده و در نتیجه انتظار می‌رود که تعداد موارد بیماری کمتری در این شرایط شناسایی شوند.»

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران همچنین درباره دلایل افزایش آمار فوتی‌ها در برخی از کشورها هم توضیح می‌دهد: «در ارتباط با چین اتفاقی که رخ داده این است که در ۳ سال گذشته بحث قرنطینه در این کشور بسیار جدی اجرا شده و در نتیجه گردش ویروس در مقایسه با سایر نقاط کمتر و محدودتر بوده و افزایش موارد فوتی جدید ناشی از همین سیاست دولت چین است. براساس پیش‌بینی‌ها، لغو ناگهانی محدودیت‌های سختگیرانه کووید- ۱۹ توسط دولت چین می‌تواند منجر به افزایش موارد ابتلا و حتی رسیدن تعداد مرگ به بیش از یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ شود.

اما درباره آمریکا و اروپا افزایش موارد ابتلا و مرگ از یک طرف متاثر از ورود واریانت‌های جدید و بخشی هم ناشی از کاهش سیستم ایمنی افراد است. البته عوامل دیگری مثل سردی هوا، کاهش اقدامات پیشگیرانه، تجمعات مربوط به تعطیلات کریسمس را هم در افزایش موارد بیماری موثر می‌دانند اما به هر حال در هفته‌های آینده نقش واریانت جدید (XBB) گزارش شده در بعضی از کشورها نظیر آمریکا را بهتر می‌توان در روند اپیدمی و شدت و بیماری‌زایی آن در این کشورها و سایر کشورهای جهان مشخص کرد.»


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز