title
کد خبر: 230153
00
خوراکی های عالی برای سلامت کلیه‌های کودکان

اگر کودک شما دچار بیماری کلیه شده است، طبیعی‌ست برای سلامت نگهداشتن او از هیچ کاری دریغ نکنید. چرا از اصلاح رژیم غذایی او شروع نکنید؟

به گزارش بهداشت نیوز، غذا‌هایی که کودک شما می‌خورد، نقش بزرگی در سلامت نگهداشتن کلیه‌ای او دارند. ایجاد تغییرات کوچک و جایگزین‌هایی بجای غذا‌های همیشگی، شروع خوبی و موثری است. کودکان مبتلا به بیماری کلیه به یک رژیم غذایی حاوی غذا‌های حفاظت‌کننده از کلیه در برابر آسیب‌های بیشتر نیاز دارند.

از آنجا که کلیه‌ی این کودکان در بهترین حالت خود کار نمی‌کند، نمی‌تواند مواد زائد و مقادیر اضافه‌ی مواد معدنی خاص مانند پتاسیم، فسفر و سدیم را فیلتر کند، بنابراین برقراری تعادل میان پروتئین‌های بدون چربی، چربی اشباع‌نشده و کربوهیدرات‌های سالم (نظیر میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل) و همزمان محدود کردن مصرف مواد معدنی خاص می‌تواند کارساز باشد. در اینجا فهرستی از بهترین خوراکی‌ها که می‌توانند به بهبود کاردکرد کلیه و سلامت آن کمک کنند را می‌خوانید.

بهترین غذا‌ها برای سلامت کلیه
۱. توت‌ها

بسیاری از میوه‌ها سرشار از پتاسیم هستند، اما توت‌ها نه (زغال‌اخته، تمشک، توت فرنگی و شاه‌توت یا توت سیاه). توت‌ها حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان هستند که برای بدن کودک مفید است.

۲. سیب

سیب میوه‌ی دیگری است که پتاسیم کمی دارد و مزیت دیگر آن این است که می‌توانید آن را با پوست بخورید، چون سرشار از فیبر است و خاصیت ضدالتهابی طبیعی دارد.

۳. سفیده‌ی تخم مرغ

برای کودک با سفیده تخم مرغ املت درست کنید، چون منبع عالی پروتئین است بدون اینکه حاوی فسفرِ زرده تخم مرغ باشد.

۴. گل کلم

این سبزی یک ابرقهرمان مغذی است که دارای ویتامین‌های سی، کا و ب است و فیبر و خواص ضدالتهابی دارد. می‌توانید گل کلم را به عنوان یک میان‌وعده همراه با یک سس کم‌چرب یا به صورت پوره به جای سیب‌زمینی به کودک بدهید.

۵. فیلۀ مرغ

فیله مرغ کبابی منبع باکیفیت پروتئین است. مرغ بدون پوست را انتخاب کنید، چون فسفر، پتاسیم و سدیم کمتری دارد.

۶. فلفل دلمه‌ای

بسیاری از سبزیجات مانند میوه‌ها سرشار از پتاسیم هستند به غیر از فلفل دلمه‌ای که سرشار از ویتامین سی و آ است که هر دوی این ویتامین‌ها سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

۷. آناناس

اگر کودک شما به میوه‌های گرمسیری علاقه دارد، بسیاری از آن‌ها از قبیل موز و پرتقال حاوی مقادیر زیادی پتاسیم هستند. از میان میوه‌های گرمسیری، آناناس مقدار کمی پتاسیم دارد، اما مقدار فیبر، منگنز و ویتامین سی آن بالاست.

۸. ماهی

کودکانی که بیماری کلیه دارند در برخی موارد باید مراقب مصرف پروتئین‌شان باشند، اما همچنان به منابع خوب پروتئین در رژیم غذایی‌شان نیاز دارند. ماهی یکی از آنهاست. ماهی‌های چرب مانند سالمون را انتخاب کنید که مقادیر زیادی اسید‌های چرب امگا ۳ دارند و برای مغز و قلب خوب هستند و خاصیت ضدالتهابی دارند.

۹. شربت

کودک مبتلا به بیماری کلیه نباید بستنی بخورد، چون غذا‌های لبنی حاوی سطوح بالایی از فسفر هستند. شربت که سطوح فسفر و پتاسیم آن کمتر است می‌تواند نیاز کودک شما به خوردن یک خوراکی سرد و شیرین را رفع کند.

۱۰. پاپ‌کورن بدون نمک

همه‌ی ما هوس خوراکی‌های ترد می‌کنیم نه فقط بچه‌ها! برای اجتناب از سدیمِ اضافه و چیز‌های دیگری که به کلیه آسیب می‌رسانند، پاپ‌کورن بدون نمک درست کنید و آن را با ادویه‌ها و چاشنی‌ها مزه‌دار کنید.

منبع: فرادید


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز