title
کد خبر: 230129
00
ژن هایی در انسان که در حال تکامل هستند

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد: انسان ها همچنان به تکامل خود ادامه می دهند و هفت میلیون سال پس از جدا شدن از سایر پستانداران همچنان در حال طی کردن مسیر خود در درخت تکاملی هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، یک تیم بین‌المللی از دانشمندان ۱۵۵ میکروژن را شناسایی کرده ‌اند که از زمان جدا شدن از اجداد شامپانزه ‌ها به‌طور خود به‌ خود از بخش‌ های کوچک دی ان ای به وجود آمده ‌اند. قدمت برخی از آن ها به منشأ باستانی پستاندارانی برمی ‌گردد که تعدادی از آنها به بیماری ‌ها و نواقص سیستم ایمنی بدن انسان مرتبط هستند.

این تیم یک درخت اجدادی ایجاد کردند که انسان خردمند را با دیگر گونه های مهره داران مقایسه می کرد. مطالعات انجام شده نشان داد که ژن‌ ها از ابتدا به‌ جای رویداد های تکراری که قبلاً در ژنوم وجود داشته، به وجود آمده ‌اند.

نیکولاوس واکیرلیس، پژوهشگر ارشد این مطالعه و دانشمند مرکز تحقیقات علوم زیست پزشکی الکساندر فلمینگ، در این رابطه می ‌گوید: این پروژه در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، زیرا من به تکامل ژن ‌های جدید و کشف چگونگی منشأ این ژن‌ ها علاقه‌ مند بودم.

تجزیه و تحلیل های انجام شده نشان داد که ۴۴ ژن با نقص رشد در کشت سلولی مرتبط هستند و اهمیت آنها را در حفظ یک سیستم زنده و سالم نشان می دهد. این ژن ها مختص انسان هستند و همین موضوع آزمایش مستقیم آن ها را دشوار می کنند. دکتر واکیرلیس و تیم وی، آن ها را با بررسی الگوهای موجود در دی ان ای بیماری ها مرتبط کردند.

این مطالعه راه را برای بررسی دقیق ‌تر اثرات ژن ‌ها بر بدن انسان باز می‌ کند. آیوف مک لیساگت Aoife McLysaght، از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی از کالج ترینیتی دوبلین، در تکمیل توضیحات همکارش می ‌افزاید: کار کردن در این حوزه بسیار جدید واقعا هیجان‌انگیز بود.

طی این مطالعات دو نفر دارای نشانگرهای دی ان ای شناسایی شدند که شرایط دی ان ای آن ها به ارتباط با اختلال تحلیل رفتن دیستروفی عضلانی و رتینیت پیگمانتوزا اشاره می کرد  که منجر به از دست دادن بینایی می شود. ژن دیگر حاوی مواد شیمیایی است که با افزایش خطر کوتولگی یا سندرم آلازامی مرتبط است.

محققان همچنین ژن جدیدی را نیز پیدا کردند که با بافت قلب انسان مرتبط است. این ژن بلافاصله پس از جدا شدن از گوریل ها در انسان ها و شامپانزه ها پدیدار شد و نشان می دهد که یک ژن با چه سرعتی می تواند تکامل یابد تا برای بدن ضروری شود.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Cell Reports منتشر شده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز