title
کد خبر: 229110
00
عاملی که نقش مهمی در کنترل دیابت دارد

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: شیوه زندگی سالم خصوصا تغذیه سالم می تواند نقش بسیار موثری در پیشگیری و کنترل دیابت داشته باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، در رابطه با موضوع تغذیه در بیماران دیابتی و پُر دیابتی گفت: اضافه وزن و چاقی، علل ژنتیکی، کم تحرکی و اختلال چربی و فشارخون بالا می توانند از علل بروز دیابت نوع دو باشد. و شیوه زندگی سالم خصوصا تغذیه سالم می تواند نقش بسیار موثری در پیشگیری و کنترل دیابت داشته باشد.

مرضیه آقازمانی، در رابطه با انواع دیابت و علل بروز آن به افراد دیابتی و پُر دیابتی توصیه کرد که حجم غذا را در یک وعده کم کرده و تعداد وعده ها را افزایش دهند. و از میوه های غیرشیرین و سبز یها در وعده های غذایی به مقدار زیاد استفاده کنند و از حبوبات در برنامه ی غذایی روزانه و نان سبوس دار بیشتر مصرف کنند.

این کارشناس اشاره کرد قند و شکر و انواع شیرینی مانند: آب نبات، شکلات، شیرینی، گز، سوهان و امثال آن را مصرف نکنند.
و همچنین توصیه کرد افراد دیابتی تا حد امکان میزان روغن را در تهیه غذا کاهش داده و از مصرف غذاهای سرخ کردنی و لبنیات پُر چرب خودداری کنند. و بیشتر از گوشت های کم چرب استفاده کنند و چربی های قابل رویت را کاملا از گوشت جدا کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد که افراد دیابتی بهتر است سبزیجات را در قابلمه کوچک و با مقدار کمی آب بپزند. و قبل از غذا سالاد بدون سُس استفاده کنند. وی این مطالب آموزشی را برای کارکنان شرکت فارکوشیمی در شهرک صنعتی لیا شهرستان قزوین گفت.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز