title
کد خبر: 229034
00
افرادی که خلاقیت، تفکر منطقی و هوش هیجانی دارند از این مهارت برای مسائل زندگی استفاده می کنند

یک مشاوره و مددکار اجتماعی گفت: مهارت حل مسئله، به یک فرآیند شناختی رفتاری می گویند که توسط فرد هدایت شده و او سعی می کند با کمک آن راه حل های موثر یا سازگارانه ای برای مسائل زندگی روزمره خویش پیدا کند.

به گزارش بهداشت نیوز، زینب گل کار گفت: همه افراد روزانه با مسائل متفاوتی روبه روهستند، اما موضوع مهم این است که هر فردی چگونه با مسائل مختلف زندگی اش برخورد می کند و چگونه آن ها را حل می کند. در واقع زندگی چیزی جز روند پیاپی مواجه شدن با مسائل و مشکلات و تلاش برای حل و فصل آن ها نیست. وجود مشکلات کوچک و بزرگ در زندگی عادی است و افراد خواه ناخواه با مشکلات متعددی در زندگی خود مواجه می شوند. بنابراین به جای این که منفعلانه عمل کرده و آرزوکنند که ای کاش هیچ مشکلی در زندگی ما پیش نیاید بهتر است یاد بگیرند که چطور مشکلات خود را حل کنند.
گل کار ادامه داد، برخورد داری از توانایی لازم برای حل موفقیت آمیز مسائل باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی بیشتر در افراد می گردد. ولی اگر فردی فاقد مهارت های لازم برای حل مشکل باشد یا از روش های نامناسب و معیوب برای حل مسائل خود استفاده کند، در سازگاری با محیط اطراف دچار مشکل شده و بهداشت روانی اش مورد تهدید قرار خواهد گرفت .
او ابرازهای ضروری و کاربردی برای حل مسئله را خلاقیت، تفکر منطقی، تصمیم گیری و هوش هیجانی عنوان کرد و افزود، برای غلبه بر مشکلات لازم است که افراد هم در زندگی شخصی و هم در زندگی شغلی خود،از مهارت های حل مسئله استفاده کنند .
این مشاوره و مددکار اجتماعی افزود، توانایی های حل مسئله به تعدادی مهارت دیگر مرتبط است، از جمله : مهارت های تحلیلی، تفکر ابتکاری و خلاق، سازگاری ، انعطاف پذیری و مجموعه مهارت های ذکر شده به نوعی لازمه مهارت حل مسئله هستند و مجموعه آن ها می توانند فرد را به سمت یک تصمیم گیری موفق سوق دهند .
زینب گل کار راه های تقویت مهارت حل مسئله را بدین طریق توضیح داد که، ممکن است افراد تصور کنند که مهارت حل مسئله مانند برخی مهارت ها یک استعداد ذاتی است اما به این صورت نیست .مهارت حل مسئله یک توانایی اکتسابی به شمار می رود و افراد می توانند با تمرین نمونه های بیشتر، ذهن خود را فعال و آماده حل مسائل کنند و این نمونه ها را چنین عنوان کرد: در بدترین اوقات خود تامل کنید، از سرزنش کردن خود بپرهیزیدد، چشم انداز و دیدگاه خود را تغییر دهید، از ایده ها و نظرات دیگران استفاده کنید، همیشه اهداف والای خود را در ذهن داشته باشید، مسائل را ساده سازی کنید، به مسئله به عنوان یک فرصت نگاه کنید، روال خود را تغییر دهید، با مشکلات خود به صورت عاقلانه و درست برخورد کنید و در روند حل مسئله صبور باشید تا منجر به نتیجه مطلوب تری شوند .
گل کار در پایان گفت، مشکلات در زندگی همواره به وجود می آید و این موضوع کاملا غیر قابل اجنتاب است .بنابراین بهتر است افراد خود را برای رویارویی با آن ها آماده کنند تا در صورت وقوع مشکل، بتوانند موثرترین و کار آمدترین تصمیم را برای برطرف کردن آن بگیرند، برای تصمیم گیری کارآمد در شرایط بحرانی زندگی و حل مشکلات، داشتن مهارت حل مسئله یک ویژگی ارزشمند به حساب می آید که افراد می توانند با راهکارهایی که در مطالب فوق ذکر شده به تقویت آن بپردازند .
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز