title
کد خبر: 229025
00
فرآوری و تامین بیش از 4 میلیون فرآورده خونی  مورد نیاز مراکز درمانی کشور

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: از ابتدای سال 1401 تا پایان آبان ماه سال جاری حدود یک میلیون و 860 هزار نفر از هموطنان عزیز کشورمان به مراکز اهدای سراسر کشور مراجعه و از این تعداد، حدود یک میلیون و 495 هزار نفر موفق به اهدای خون شده اند.  

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر عباس صداقت با اعلام این مطلب گفت: خوشبختانه با احساس مسؤولیت هموطنان نوع دوست و اهداکنندگان همیشه همراه، سازمان انتقال خون ایران توانسته است در 8 ماهه نخست سال جاری، حدود 4 میلیون و پانصد هزار واحد محصولات و فرآورده های خون مورد نیاز مراکز درمانی کشور را فرآوری و تأمین کند که بدین ترتیب، شبکه ملی خونرسانی کشور در این شاخص رشدی حدود 10.55 درصدی را، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کسب کرده است.


سخنگوی سازمان انتقال خون ایران افزود: استان های خراسان شمالی با رشد نزدیک به 36 درصد، کردستان با بیش از 27 درصد، کهکیلویه و بویراحمد با نزدیک به 25 درصد و همدان با حدود 22 درصد بیشترین رشد شاخص اهدای خون را نسبت به سایر استان های کشور در 8 ماهه ابتدای سالجاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، به خود اختصاص داده اند.


وی ضمن تشکر از همراهی هموطنان عزیزاعلام کرد: در استان تهران نیز شاهد بیش از 18 درصد رشد شاخص اهدای خون در 8 ماه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده ایم.


دکتر صداقت همچنین به شاخص اهدای خون بانوان در 8 ماه گذشته سال جاری اشاره کرد و گفت: این شاخص هنوز به صورت چشمگیری کمتر از متوسط کشورهای توسعه یافته و نزدیک به 5 درصد برآورد می شود. همچنین بانوان در استان های کردستان با نزدیک به 10 درصد، لرستان با کمی بیش از 9 درصد، خراسان شمالی با نزدیک به 8 درصد و قزوین با بیش از 7 درصد به ترتیب بیشترین مشارکت را در امر اهدای خون در بین دیگر استان های کشور در این بازه زمانی داشته اند.


وی در مورد ترکیب اهدا کنندگان گفت: در 8 ماه اول سالجاری حدود 232 هزار نفر از اهداکنندگان خون، "اهداکننده ی بار اول" بوده اند که حدود 16 درصد از کل موارد اهدای خون را در طی این مدت شامل می شوند. بر همین اساس در همین بازه زمانی حدود 84 درصد از اهداکنندگان را، اهداکنندگان مستمر و باسابقه تشکیل داده اند.


بنابر گزارش وبدا، دکتر صداقت ابراز امیدواری کرد تا با توجه به تغییر هرم جمعیت اهداکنندگان و لزوم مشارکت هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان در تأمین ذخایر خون و فرآورده های خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیماران عزیز کشورمان وبا استمرار سنت حسنه اهدای خون توسط هموطنان گرامی در طول یک سال، ضریب تبدیل اهدای بار اول به اهدای مستمر خون با سرعت و شتاب بیشتری در کشورمان رخ دهد. بنا براین گزارش اهداکنندگانی که در طی 12 ماه، بتوانند سابقه ی اهدای موفق خون را حداقل 2 بار و یا بیشتر ثبت نمایند، به عنوان اهداکننده ی مستمر محسوب شده کارت مربوطه را دریافت می کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز