title
کد خبر: 227264
00
تاندینیت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

بهبودی تاندونیت غیرممکن نیست با این حال اگر اقدامات مناسب انجام نشود وضعیت می تواند پیچیده تر شود. استراحت و توانبخشی نقش کلیدی در درمان این وضعیت دارد.

این وضعیت همیشه خود را به یک شکل نشان نمی دهد وهر کدام از وضعیت ها دارای ویژگی هایی است که آن را با علائم و نشانه های خاص مشخص می کند.

به گزارش سرویس خبری بهداشت‌نیوز درمان تاندونیت ممکن است زمان زیادی طول بکشد. این بیماری التهاب تاندون است که باعث تورم و درد می‌شود بنابراین به یک روند بهبودی نیاز دارد که ممکن است نیاز به توانبخشی هم داشته باشد. علائمی که ایجاد می کنند معمولاً بسیار آزاردهنده هستند و بر کیفیت زندگی فرد تأثیر می گذارند. بدترین چیز این است که در برخی موارد حتی می تواند مزمن و تکراری شود.

تخمین زده می‌شود که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از افراد در دوره‌ای از زندگی خود تاندونیت را تجربه کرده‌ باشند. علت اصلی استفاده بیش از حد از تاندون ها است بنابراین ورزشکاران بیشتر در معرض این مشکل قرار می گیرند. اگرچه بیماری هر تاندونی را درگیر می‌کند اما بیشتر در شانه‌ها، آرنج، مچ دست، زانو و پاشنه پا دیده می‌شود.

 

علائم تاندونیت:

تاندون‌ها ساختارهای فیبری هستند که عضله را به استخوان پیوند می‌دهند. عملکرد اصلی آنها اتصال، کمک به حرکت و ایجاد انعطاف پذیری است. تاندونیت یک فرآیند التهابی حاد است که باعث تغییرات ساختاری در تاندون می شود.

علامت اصلی تاندونیت دردی است که با حرکت بدتر می شود. با این حال، ویژگی‌های درد به ناحیه آسیب‌دیده بستگی دارد.

 در مواجه با این بیماری افراد ممکن است هر یک از تظاهرات بالینی زیر را گزارش کنند:

مشکل در انجام برخی حرکات، تورم مفاصل ناحیه آسیب دیده که گاهی همراه با گرما و قرمزی برآمدگی تاندون همراه است. 

 

علل تاندونیت:

تاندونیت از اضافه بار عضلانی یا آسیب ناشی می شود. با این حال، سن نیز بر آن تأثیر می گذارد زیرا تاندون ها با افزایش سن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند و گاهی اوقات تحلیل می روند. بیماری هایی نیز وجود دارد که باعث ایجاد این نوع التهاب می شود مانند آرتریت و دیابت.

در بسیاری از موارد این مشکل به دلیل انجام دادن فعالیت‌های ورزشی یا فعالیت‌های بدنی است. اگر برخی از ماهیچه ها بیشتر از سایرین تقویت شوند منجر به ضعیف شدن تاندون ها می شود. مشاغلی که نیاز به حرکات تکراری دارند نیز خطر التهاب را افزایش می دهند.

 

پاشنه پا: این بیماری به ویژه روی تاندون آشیل که پشت ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می‌کند تأثیر می‌گذارد. هر کسی ممکن است از آن رنج ببرد و هنگام ایستادن روی نوک پا یا راه رفتن باعث درد شدید می‌شود.

 

دست: ویژگی اصلی آن درد شدیدی است که هنگام باز و بسته شدن دست ایجاد می‌شود. این برای کسانی است که برخی از فعالیت های اندام فوقانی مانند کوهنوردی را انجام می دهند.

 

مچ دست: این بیماری به صورت درد در دست‌ها یا مچ دست تجربه می‌شود که معمولاً تا قسمت ساعد را درگیر می‌کند. امروزه به دلیل استفاده مداوم از کیبورد و موس این مشکل بسیار زیاد ظاهر می شود.

 

آرنج: در کسانی که مجبورند نیروی زیادی را به بازوهای خود وارد کنند مانند بازیکنان تنیس این بیماری دیده می‌شود که به صورت درد شدید در قسمت قدامی یا ناحیه پشت آرنج ظاهر می شود.

 

شانه: هنگام حرکت بازوها درد در شانه پراکنده می‌شود. در افراد بالای ۴۰ سال و در افرادی که ورزش زیادی انجام می دهند بسیار شایع است.

 

اقدامات کلی برای درمان تاندونیت:

اگرچه درمان خاص به هر مورد خاص در بیماری بستگی دارد اما اقدامات کلی خاصی وجود دارد که همه می توانند برای درمان سریع تاندونیت از آنها استفاده کنند.

 توصیه‌ها باید حداقل به مدت سه روز برای کنترل علائم دنبال شوند که به شرح زیر است:

استراحت: این مهمترین اقدام است. نکته کلیدی این است که از انجام فعالیت هایی که باعث آسیب می شود خودداری کنید و حرکت عضله آسیب دیده را کاهش دهید.

 درمان سرد: قرار دادن یخ روی ناحیه آسیب دیده به مدت ۲۹ دقیقه هر سه ساعت به کاهش التهاب کمک می کند. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از سرمازدگی پارچه ای را بین یخ و پوست خودتان قرار دهید.

 فشرده سازی: یکی دیگر از توصیه ها برای درمان تاندونیت، فشرده کردن ناحیه است. بانداژ فشاری ایده آل است زیرا به کاهش حرکت ناحیه کمک می کند.

 ارتفاع: اندام آسیب دیده باید هنگام دراز کشیدن بالا نگه داشته شود تا هم التهاب و هم درد کاهش یابد.

 

 چه مدت طول می کشد تا تاندونیت بهبود یابد؟

نمی توان دقیقاً گفت که چه مدت طول می کشد تا تاندونیت بهبود یابد. این مسئله به ناحیه آسیب‌دیده، شدت این ناهنجاری و مراقبت‌های انجام شده برای غلبه بر آن بستگی دارد. این بیماری در هیچ موردی خود به خود بهبود نمی یابد.

تاندونیت خفیف معمولاً طی دو تا سه روز پس از انجام توصیه های پزشکی برطرف می شود. رایج‌ترین توصیه این است که ناحیه آسیب‌دیده را ثابت نگه دارید و هر سه ساعت یک‌بار ۲۰ دقیقه یخ بگذارید. گاهی اوقات در صورتی که تحمل درد دشوار باشد و همچنین بالا رفتن اندام آسیب دیده هنگام دراز کشیدن باعث درد بیشتر شود مسکن تجویز می شود.

 

چه زمانی به دکتر برویم؟

در صورتی که درد و التهاب بسیار شدید شد و وضعیت سه روز پس از درمان بهتر نشد و اطمینان از وجود ترک در مفصل وجود داشت مراجعه به پزشک ضروری است. این امکان وجود دارد که تزریق‌های خاصی به نام انفیلتراسیون مورد نیاز باشد یا عارضه‌ای ایجاد شده باشد که منجر به استفاده از گزینه جراحی شود.

 

چگونه از تاندونیت پیشگیری کنیم:

 خوشبختانه برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه هایی وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قبل از ورزش، ماهیچه ها را به خوبی گرم کنید. مرتباً حرکات کششی را انجام دهید. هنگام ورزش کفش راحت بپوشید. در هنگام ورزش کمی استراحت کنید. هنگام کار دائماً موقعیت خود را تغییر دهید. صفحه کلید و صفحه رایانه را در موقعیتی راحت قرار دهید. هنگام نشستن وضعیت مناسبی اتخاذ کنید. با تکنیک مناسب ورزش کنید.

درمان تاندونیت یک کار طولانی و بسیار مهم است و عدم انجام این کار ممکن است منجر به مشکلات طولانی مدت شود. اگر التهاب برای مدت طولانی ادامه یابد خطر آسیب های جدید وجود دارد و حتی ممکن است پارگی تاندون رخ دهد.

پس از بهبودی لازم است اقدامات لازم برای جلوگیری از التهاب مجدد تاندون انجام شود. یکی از رایج‌ترین توصیه‌ها این است که قبل از هر فعالیت ورزشی بدن خود را گرم کنید و تمام عضلات را برای افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری تمرین دهید.

تاریخ : ۱۸ اکتبر ۲۰۲۲

منبع : step to health 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز