title
کد خبر: 227261
00
اگر بیلی‌روبین بالایی دارد از این رژیم استفاده کنید

بیلی روبین یک رنگدانه زرد رنگ است که به طور معمول در بدن وجود دارد. در شرایط عادی معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند اما برخی بیماری‌ها می‌تواند باعث حذف، تضعیف و تجمع آن در خون شود. و اگر به شکل رنگ زرد روی پوست و داخل چشم دیده شود به آن زردی گفته می‌شود و روی کبد تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سرویس خبری بهداشت‌نیوز رژیم غذایی برای بیلی روبین بالا در این مواقع مفید است به شرطی که همیشه با درمان مناسب و راهنمایی یک متخصص همراه باشد.

برای بهینه‌سازی عملکرد کبد، توصیه می‌شود از الگوهای غذایی سالم مبتنی بر استفاده از محصولات تازه و پخت و پز ساده به جهت هضم آسان استفاده کنید. علاوه بر این، خوردن غذاهای سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان، فیبر و آب بسیار مهم است.

هایپر بیلی روبینمی چیست؟

بیلی روبین ماده ای زرد یا نارنجی است که در نتیجه تخریب گلبول های قرمز و به عنوان یک نتیجه ازمتابولیسم آنزیم و میوگلوبین ظاهر می شود

که از طریق خون به کبد می رسد که مسئول دفع آن از بدن است. این ماده از طریق مجاری صفراوی به روده رفته و از طریق مدفوع تخلیه می شود. مقادیر طبیعی آن باید بین ۰/۱ تا ۱/۲ میلی گرم در دسی لیتر خون باشد. وقتی از این محدوده فراتر رفت هیپربیلی روبینمی و همراه با آن زردی رخ می دهد.

یرقان، زرد شدن پوست و غشاهای مخاطی است و یکی از نشانه های تجمع بیلی روبین در خون است.

این وضعیت در بزرگسالان شایع نیست، اما می تواند در بزرگسالان مبتلا به بیماری های کبدی مانند سندرم گیلبرت، سیروز یا هپاتیت رخ دهد. حتی در برخی از نوزادان هنگام تولد قابل توجه است زیرا کبد ممکن است چند روز طول بکشد تا بتواند این مولکول را پردازش کند.

یکی دیگر از علل شایع زردی بیماری هایی است که مجاری صفراوی را مسدود می کنند. سنگ یا تومور می تواند مانع عبور صفرا به روده شود و باعث افزایش غلظت بیلی روبین در خون شود.

افزایش دفع گلبول های قرمز توسط طحال نیز می تواند بیلی روبین بالا را ایجاد کند.

 

اهمیت رژیم غذایی سالم در تنظیم بیلی روبین:

کبد نقش مهمی در هضم غذا دارد. هر چیزی که بلعیده می شود توسط این اندام که مسئول تبدیل مواد مغذی به انرژی است فیلتر می شود. کبد صفرا تولید می کند که برای هضم چربی ها ضروری است و علاوه بر این، مواد زائد آلی، الکل، سموم و داروها از طریق آن فیلتر می شوند.

بنابراین، هر غذا یا نوشیدنی ای که مصرف می کنیم شامل کار کبد می شود. با این حال، مواد مغذی و مواد شیمیایی مختلف می‌توانند کار این اندام را آسان‌تر یا پیچیده‌تر کنند. ما می‌توانیم از محصولاتی استفاده کنیم که به عنوان متحدان کبدی عمل می‌کنند محصولاتی که چندان زیاد نیستند.

هضم بیش از حد چربی، نمک و شکر و همچنین وعده های غذایی بسیار زیاد همگی بسیار دشوار است بنابراین کار کبد را سخت تر می کند. بنابراین هیچ‌کدام از اینها توصیه نمی‌شود و در صورت داشتن مشکلات در کبد باید غذاهای ناسالم را با غذاهایی جایگزین کنید که می‌توانند به عملکرد بهتر آن کمک کنند. این کار باعث بهبود زردی و جلوگیری از ظهور مجدد آن می شود.  

 

مواد غذایی مناسب برای کاهش سطح بیلی روبین:

رژیم غذایی برای بیلی روبین بالا باید متعادل و متناسب با نیازها و شرایط خاص هر فرد باشد. مهم است که همه غذاها حاوی پروتئین، کربوهیدرات های سالم و مقادیر کم چربی باشند.

با این حال، برخی از مواد غذایی با تأثیر مثبت تر بر روی کبد وجود دارند که می توانند علائم را کاهش دهند و وضعیت را بهبود ببخشند. 

 

۱. میوه ها و سبزیجات قرمزرنگ:

آنتی اکسیدان ها جزء مهمی در حفظ تعادل اکسیداتیو در کبد هستند. هنگامی که این تعادل به هم می خورد سلامت کبدو عملکرد بهینه آن مختل می شود. به همین دلیل است که خوردن غذاهایی که این ترکیبات را دارند ضروری است.

فراوان ترین آنها در میوه ها و سبزیجات یافت می شود. حتما باید به رنگ قرمز آنها توجه کرد زیرا حاوی لیکوپن است و این یکی از آنتی اکسیدان هایی است که به نظر می رسد مهمترین فعالیت را در کبد دارد.

لیکوپن برای افراد مبتلا به آسیب کبدی، سرطان، ناباروری و سندرم متابولیک مفید است. این آنتی اکسیدان مفید را می توان از غذاهای زیر به دست آورد:

 

گوجه فرنگی، هندوانه ،گواوا، خرمالو و انگور سیاه‌.

 

۲. استفاده از فیبر در رژیم غذایی برای بیلی روبین بالا:

 افزایش حضور فیبر در غذا جالب است زیرا به کبد اجازه می دهد در سطح مطلوبی کار کند. بیشترین منابع توصیه شده سبزیجات، غلات کامل و به طور کلی میوه ها هستند.

 مصرف فیبر اثرات متعددی بر کبد دارد. می تواند التهاب کبدی و سیستمیک را کاهش دهد و همچنین از فیبروز کبدی جلوگیری کند.

 

۳. گوشت بدون چربی، ماهی سفید و حبوبات:

اینها مناسب ترین منابع پروتئین هستند زیرا کمترین میزان چربی را نیز دارند. اسیدهای آمینه در رژیم غذایی برای بیلی روبین بالا ضروری هستند زیرا به بازسازی کبد کمک می کنند.

انواع مرغ، ماهی سفید و همچنین تکه‌های کم‌چرب‌تر گوشت همه در این گروه قرار داده می‌شوند. علاوه بر این حبوبات نیز فیبر زیادی در ترکیب خود دارند.

 

۴. کربوهیدرات کامل:

 

کربوهیدرات ها منبع خوبی از انرژی هستند و غذاهایی که آنها را تامین می کنند برای کبد مفید هستند.

 بهتر است غلات کامل (برنج، ارزن، چاودار، گندم و غیره) و مشتقات آنها (نان و ماکارونی) را انتخاب کنید. آنها علاوه بر انرژی، حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند که به بهبود عملکرد کبد و کاهش بیلی روبین کمک می‌کنند.

 

۵. آب به عنوان یک نوشیدنی انتخابی:

 

 نوشیدن مایعات کافی برای حفظ هیدراتاسیون خوب و بهبود عملکرد کبد بسیار مهم است. نکته کلیدی این است که بین ۱/۵ تا ۲ لیتر آب در روز مصرف کنید که تقریباً به هشت لیوان تبدیل می شود.

به این ترتیب تولید صفرا افزایش می یابد که به حذف بیلی روبین کمک می کند.

 

یکی دیگر از نوشیدنی های مفید قهوه است. شواهد علمی نشان داده است که می‌تواند از ایجاد مشکل کبدی جلوگیری کرده و مشکلات ایجاد شده را بهبود بخشد.

این روزها به نظر می رسد اطلاعات مربوط به مصرف قهوه در جهت مخالف است. با این حال لازم است در مصرف آن محتاط باشید به خصوص افرادی که به اثرات آن حساس هستند یا به طور منظم آن را نمی‌نوشند.

 

تاریخ : ۱۶ اکتبر ۲۰۲۲

منبع : step to health 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز