title
کد خبر: 226548
00
بهترین جا برای نگهداری داروهای مصرف نشده

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد؛ بسیاری از افراد دارای مقادیر زیادی از داروهای تجویزی استفاده نشده و داروهای تاریخ مصرف گذشته در خانه هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس یافته های یک نظرسنجی مورد سلامت کودکان در دانشگاه بهداشت میشیگان، تقریبا نیمی از والدین می گویند که داروهای تجویزی آنها بدون استفاده در خانه باقی مانده است. جالب اینجاست که از هر پنج نفر، چهار نفر می گویند که داروهای پزشک را دور ریخته اند.

سارا کلارک (Sarah Clark) یکی از مدیران این نظرسنی و سرپرست این مطالعات گفت: ما متوجه شدیم که معمولاً والدین داروها را مدت‌ها پس از تاریخ انقضا نگه می ‌دارند که خطر سلامتی برای کودکان ایجاد می ‌کند.

وی ادامه داد: رفتن بچه‌ های کوچک ‌تر سراغ این داروها در خانه، منبع اصلی مسمومیت‌ های غیرعمدی است. برای کودکان بزرگتر، دسترسی به این داروها خطر آزمایش یا سایر سوء استفاده های عمدی را به همراه دارد.

بر اساس این مطالعات، کمتر از نیمی از والدین بر این باورند که داروی بدون نسخه پس از تاریخ انقضا اثر کمتری دارد، در حالی که از هر پنج والدین یک نفر آن را ناامن می ‌داند. کلارک در این باره گفت: والدین ممکن است تا زمانی که برای رفع بیماری فرزندشان به دارویی نیاز داشته باشند، متوجه نشوند که دارو منقضی شده است. در آن زمان، شخص باید تصمیم بگیرند که آیا داروی تاریخ مصرف گذشته را به فرزندش بدهد یا برای خرید داروی جدید اقدام کند.

گفتنی است که بیش از یک سوم والدین می گویند که دادن داروی تاریخ مصرف گذشته به فرزندشان هیچ ایرادی ندارد. اما از هر سه والدین یک نفر معتقد است که انجام این کار تا سه ماه پس از تاریخ انقضا اشکالی نداشته و تقریباً همین تعداد می گویند که پس از شش ماه یا بیشتر مشکلی ندارد.

کلارک توضیح می دهد:تاریخ انقضا تضمین شرکت تولید کننده برای ایمنی و تاثیر دارو است. کلارک همچنین گفت: با گذشت زمان، دارو اثربخشی خود را از دست خواهد داد. اشخاصی که به این فکر می‌ کنند که آیا می توان از داروی تاریخ گذشته استفاده کرد، باید این سوال را مطرح کنند که چقدر خوب عمل می‌ کند.

در این مطالعات مشخص شد که بسیاری از والدین با دانستن نحوه دفع داروهای تاریخ گذشته مشکل دارند. نزدیک به سه چهارم می گویند که نمی دانند کدام داروها را باید دور ریخت و از هر هفت نفر یک نفر دارو را داخل توالت ریخته است.

کلارک در پایان گفت، مطمئن‌ ترین انتخاب این است که دارو را در یک محل جمع ‌آوری دائمی در مطب پزشکان، داروخانه یا بیمارستان ها تحویل دهید.

او همچنین افزود: داروهای مصرف نشده و تاریخ مصرف گذشته یک مسئله ایمنی عمومی هستند و خطراتی برای سلامتی کودکان دارند. مهم است که والدین وقتی دیگر به آنها نیازی ندارند، آنها را به درستی دور بریزند تا خطرات بیمار شدن کودکان و همچنین تأثیر منفی بر محیط زیست کاهش یابد.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز