title
کد خبر: 226200
00
سنسورهای تشخیص آلاینده‌ها در غذاهای دریایی طراحی شد

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از موفقیت پژوهشگران این موسسه در طراحی سنسورهایی برای تشخیص آلاینده‌ها در غذاهای دریایی خبر داد.

دکتر سید محمدعلی رضوی با اعلام این خبر افزود: در سال‌های گذشته با ارتقاء استانداردهای زندگی و توسعه سریع صنعت شیلات، مصرف غذاهای دریایی به دلیل ارزش تغذیه‌ای بالا و اثرات مثبت بر سلامت در سراسر جهان افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر، در حال حاضر با افزایش آلاینده‌های محیطی خطر مسمومیت با غذاهای دریایی تأثیرات منفی بر سلامت جامعه و صنعت غذاهای دریایی وارد می‌کند به نحوی که آلودگی غذاهای دریایی به عنوان خطری مهم و بالقوه در ایمنی غذایی و تبعات اقتصادی ناشی از آن مطرح است.

وی فیکوتوکسین و فلزات سنگین را به عنوان دو منبع شناخته شده از آلودگی غذاهای دریایی اعلام کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع در کشورهای آسیای شرقی، طرح پژوهشی مشترک برای سنجش سریع این دو آلاینده با همکاری مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و پژوهشگرانی از دانشگاه تامکانگ تایوان مطرح و اجرا شد.

 رضوی بیان کرد: در این پروژه مشترک، توسعه کیت‌های تشخیص فوق حساس و گزینش‌پذیر جهت پایش آلاینده‌های غذاهای دریایی در دستورکار قرار گرفت و بر پایه تکنولوژی کریستال مایع، دو زیست‌حسگر بسیار حساس برای سنجش فلزات سنگین و سنجش فیکوتوکسین طراحی و ساخته شد.

در ادامه دکتر اسماء وردیان مجری این طرح پژوهشی در مورد دستیابی به این تکنولوژی اظهار کرد: تکنولوژی کریستال مایع به طور گسترده در فوتونیک، فناوری لیزر و الکترونیک استفاده می‌شود و شناخته شده‌ترین کاربرد در نمایشگرهای LCD را دارد که در آن جهت‌گیری کریستال مایع متناسب با شدت میدان الکتریکی اعمال شده تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: کریستال‌‌های مایع دارای موقعیت‌های کوتاه برد، نظم دوربرد هستند که به تغییرات سطحی بسیار حساس هستند از این‌رو کاندیدی ایده‌آل در توسعه سیستم‌های حسگری قوی، پیشرفته و مستقل از تجهیزات پیچیده می‌باشند.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: در این حسگرهای نسل جدید حضور آنالیت و برهمکنش مولکولی آن با گیرنده به تصاویر نوری قابل مشاهده تبدیل و تقویت می‌شود. حسگرهای LC با توجه به حساسیت بالا، تصویرپردازی و پرتابل بودن پتانسیل تجاری‌سازی بالایی دارند.

وی با اشاره به پایه‌گذاری توسعه زیست‌حسگرهای کریستال مایع با کاربرد در حوزه ایمنی مواد غذایی با هدف دستیابی به دانش فنی کیت‌های پایدار و کاربردی در مؤسسه علوم و صنایع غذایی گفت: به منظور تکمیل و به‌روز رسانی این فناوری نوظهور، ارتباطات بین‌المللی با دانشمندان این حوزه برقرار شده است.

وردیان افزود: در این طرح پژوهشی قابلیت کاربرد کیت تشخیصی فلزات سنگین و فیکوتوکسین در نمونه‌های ماهی و صدف خوراکی با موفقیت مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی همچنین افزود: در قالب این همکاری بین المللی دانش آموخته دکتری ایرانی به مدت یکسال در کشور تایوان دوره پسادکتری را گذرانده و بخشی از نتایج این پژوهش در مقالات معتبر به چاپ رسیده است.

مجری این طرح همچنین گفت: تأمین بخشی از هزینه‌های پژوهش مربوط به انجام این طرح مشترک با سرمایه‌گذاری و حمایت مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت عتف از طرف ایرانی به میزان50 میلیون تومان و هزینه‌های طرف خارجی توسط وزارت علوم و فناوری تایوان به مبلغ85 هزار دلار صورت پذیرفت.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز