title
کد خبر: 225951
00
این بیماری باعث زوال عقل می‌شود

بر اساس مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه کالج لندن، مشخص شد احتمال ابتلا به زوال عقل در افراد مبتلا به اختلالات روان پریشی مانند اسکیزوفرنی هستند، دو و نیم برابر بیشتر از افراد فاقد این اختلال روانپریشی است.

به گزارش بهداشت نیوز، بررسی سیستماتیک و متاآنالیز انجام شده توسط محققان بریتانیایی نشان داد که اختلالات روان پریشی ممکن است نسبت به سایر اختلالات سلامت روان مانند افسردگی یا اضطراب ارتباط قوی تری با زوال عقل داشته باشند. این اولین مرور سیستماتیک با کیفیت بالا است که به طیف وسیعی از اختلالات روان پریشی و ارتباط آنها با خطر زوال عقل می پردازد.

اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روان پریشی مرتبط، بیماری های شدیدی هستند که با علائمی مانند توهم ، هذیان و کناره گیری اجتماعی همراه است. در این شرایط بسیاری از افراد در مهارت های شناختی و عملکردی نیز دچار اختلال می شوند.

طی این پژوهش، محققان شواهدی را از ۱۱ مطالعه از ۹ کشور در چهار قاره جمع آوری کردند که در مجموع نزدیک به ۱۳ میلیون شرکت کننده را شامل می شد. آنها دریافتند که در چندین اختلال روانپریشی مختلف و صرف نظر از سنی که فردی برای اولین بار به بیماری روانی مبتلا شده است، خطر ابتلا به زوال عقل در مراحل بعدی زندگی بیشتر است.

آنها همچنین دریافتند: افرادی که دارای اختلال روانپریشی بوده اند در تشخیص زوال عقل پائین تر از حد متوسط سنی هستند و زودتر به آلزایمر و مشکلات مشابه مبتلا می شوند.

این  مطالعه همچنین نشان می دهد: افراد مبتلا به اختلالات روان پریشی در حالی که هنوز در دهه ۶۰ زندگی خود هستند، بسیار بیشتر احتمال دارد که به زوال عقل مبتلا شوند. محققان قبلاً دریافته بودند که از هر ۱۰ مورد زوال عقل چهار مورد را می توان با هدف قرار دادن عوامل خطر در طول عمر پیشگیری کرده یا به تاخیر انداخت. 

پیش از این دکتر واسیلیکی اورگتا، دریافته بود که اختلالات پس از سانحه احتمال زوال عقل را افزایش داده و در حالی که افسردگی و اضطراب نیز این خطر را افزایش می دهد، این یافته های اخیر نشان می دهد که اختلالات روان پریشی قوی ترین ارتباط را با خطر زوال عقل دارند.

البته محققان نتوانستند تأیید کنند: آیا این ارتباط به دلیل خود بیماری روانی است یا شاید به این دلیل که اختلالات روان پریشی احتمال شرایطی را ایجاد می کند که به نوبه خود خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد. برخی از این ارتباطات ممکن است به این دلیل باشد که علائم روان پریشی می تواند نشانگرهای اولیه زوال عقل برای برخی از افراد باشد، اما این واقعیت که برخی از مطالعات دوره های پیگیری بسیار طولانی داشتند و شامل افرادی بود که در سنین پایین روان پریشی را تجربه می کردند، نشان می دهد که این تنها توضیح ممکن برای ظهور زوال عقل نیست.

بر اساس مطالعات جدید این تیم پژوهشی مشخص شد افراد مبتلا به اختلالات روان ‌پریشی بیشتر احتمال دارد به سایر بیماری ‌ها مانند بیماری ‌های قلبی عروقی یا چاقی مبتلا شوند که خود این عوامل می ‌تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد. در این میان مسائلی جانبی همچون رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر نیز ممکن است به سلامت آنها آسیب برساند. 

سارا ال مینیاوی، نویسنده و رهبرراصلی که این تحقیق، در این رابطه گفت: اختلالات شناختی و توهم می ‌توانند نشانه ‌های زوال عقل و اختلالات روان ‌پریشی باشند، بنابراین ممکن است بین این دو بیماری ارتباطی وجود داشته باشد. این اختلال همچنین می تواند ذخیره شناختی افراد را محدود کرده و آسیب پذیری آنها را در برابر علائم زوال عقل افزایش دهد.

گفتنی است، محققان نتوانستند تعیین کنند که آیا درمان مؤثر برای اختلالات روانپریشی می تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد یا اینکه آیا داروهای ضد روان پریشی می تواند یک عامل بازدارنده برای این مشکلات باشد.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Psychological Medicine منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز