title
کد خبر: 225933
00
زنان دو برابر مردان علائم طولانی مدت کرونا را تجربه ‌می‌کنند

یافته های یک مقاله جدید نشان می دهد که زنان دو برابر مردان احتمال دارد علائم طولانی مدت کووید- ۱۹ را تجربه کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان موسسه سنجش و ارزیابی سلامت (IHME) در دانشگاه واشنگتن تخمین زده ‌اند که در سراسر جهان ۶۳ درصد از مبتلایان به کرونای طولانی در دو سال اول همه‌ گیری جهانی همگی از خانم ها بودند.

این پژوهشگران همچنین دریافتند:خطر ابتلا به کووید طولانی مدت برای زنانی که با این ویروس در بیمارستان بستری شده ‌اند در مقایسه با مردانی که در بیمارستان بستری شده ‌اند، به‌ طور چشمگیری افزایش یافته است. در این راستا سازمان جهانی بهداشت (WHO) کرونای طولانی را به عنوان علائمی تعریف می ‌کند که سه ماه پس از آلوده شدن به ویروس کووید-۱۹ با حداقل مدت زمان دو ماه وجود دارد.

پروفسور تئو ووس (Theo Vos) سرپرست بخش موسسه سنجش و ارزیابی سلامت و یکی از  پژوهشگران این مطالعات تحقیقاتی گفت: از زمانی که ویروس کرونا برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان گسترش یافت، سه دسته طولانی از علائم کرونا مانع از بهبودی کامل افراد شده و آنها را از بازگشت به محل کار یا مدرسه باز می دارد و حتی آنها را مجبور می کند که به دنبال مراقبت های پزشکی بیشتر یا موارد دیگر باشند. 

این تیم پژوهشی تخمین می ‌زند:در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، حدود ۵۱ درصد از بیماران مبتلا به کووید طولانی از خستگی مداوم همراه با درد بدن یا نوسانات خلقی شکایت داشتند و ۶۰ درصد گزارش کردند که از مشکلات تنفسی رنج می ‌بردند و ۳۵ درصد مشکلات شناختی را گزارش کردند. همچنین محققان دریافتند که در ۳۸ درصد موارد کرونای طولانی مدت، دو یا هر سه دسته از علائم با هم همپوشانی دارند.

سارا ولف هانسون (Sarah Wulf Hanson) محقق ارشد این مطالعات گفت: این تحقیق مهم نسبت، شدت و طول مدت علائم کووید را تخمین می زند که می تواند به جوامع بهداشتی و سیاست گذاران کمک کند تا نیاز به درمان مناسب پزشکی و دسترسی کافی به خدمات برای کمک به بهبودی افراد را درک کنند.

به گفته محققان، میانگین طول مدت علائم طولانی مدت کرونا برای افرادی که در بیمارستان بستری شده بودند ۹ ماه و برای افرادی که در بیمارستان بستری نبودند ۴ ماه بود. پژوهشگران افزودند که حدود ۱۵ درصد از افرادی که علائم طولانی مدت کرونا را داشتند، حتی تا ۱۲ ماه پس از آلوده شدن به ویروس کرونا علائمی را تجربه می کردند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA منتشر شده است. 

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز