title
کد خبر: 225673
00
چه کسانی باید واکسن گارداسیل دریافت کنند؟

واکسن گارداسیل یک واکسن علیه ویروس HPV یا همان ویروس پاپیلومای انسانی است. این ویروس یکی از عوامل ایجادکننده زگیل است که اگر دستگاه تناسلی را آلوده کند می‌تواند باعث بروز سرطان شود.

به گزارش بهداشت نیوز، یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در پرسش‌ و پاسخ درباره واکسن گارداسیل پرسیده می‌شود این است که واکسن گارداسیل چه کاربردی دارد. گونه‌های مختلف ویروس HPV از طریق تماس جنسی منتشر می‌شوند و با اکثر موارد سرطان دهانه رحم مرتبط هستند.

این واکسن می‌تواند از اکثر موارد سرطان دهانه رحم که ناشی از این ویروس هستند، پیشگیری کند. اگر واکسن قبل از قرارگرفتن دختران یا زنان در معرض ویروس تزریق شود، می‌تواند از سرطان واژن و فرج نیز پیشگیری کند.

علاوه بر این، این واکسن می‌تواند از زگیل تناسلی، سرطان مقعد و سرطان دهان، گلو، سروگردن در زنان و مردان جلوگیری کند.

چه کسانی باید واکسن گارداسیل را دریافت کنند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که واکسن گارداسیل به دختران و پسران بین سنین 11 تا 12 سال تزریق شود. تزریق این واکسن می‌تواند از سن 9 سالگی انجام شود. بهترین زمان برای تزریق چه برای پسران و چه دختران، قبل از شروع فعالیت جنسی است. هنگامی که فردی به HPV آلوده می‌شود، واکسن ممکن است آن‌قدر مؤثر نباشد. همچنین پاسخ به واکسن گارداسیل در سنین پایین‌تر از سنین بالاتر بهتر است.

CDC توصیه می‌کند که همه کودکان 11 و 12ساله دو دوز واکسن HPV را بافاصله حداقل شش ماه دریافت کنند. نوجوانان جوان 9 و 10ساله و نوجوانان 13 و 14ساله نیز می‌توانند واکسیناسیون را در برنامه دو دوز دریافت کنند. تحقیقات نشان داده است که برنامه دو دوز برای کودکان زیر 15 سال مؤثر است.

نوجوانان و بزرگسالان جوانی که بعداً در سنین 15 تا 26 سالگی واکسن را شروع می‌کنند، باید سه دوز از واکسن را دریافت کنند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیراً استفاده از Gardasil 9 را برای مردان و زنان 9 تا 45ساله تأیید کرده است. اگر 27 تا 45ساله هستید، با پزشک خود مشورت کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز