title
کد خبر: 225634
00
 راهکارهای مفید برای کاهش ضایعات و بازیابی مواد غذایی

توجه به کاهش ضایعات و هدر رفت غذا، یکی از رویکردهای جهانی برای کاهش گرسنگی و تامین امنیت غذایی به شمار می رود.

به گزارش بهداشت نیوز، بیست و چهارم مهر (شانزدهم اکتبر) سال روز جهانی غذا است؛ این روز به مناسبت تأسیس سازمان جهانی خوار و بار کشاورزی ملل متحد(فائو) در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و امسال با شعار «غذا برای همه، هیچ کسی نباید فراموش شود» در سراسر جهان گرامی داشته می شود.

بر اساس اعلام فائو، سال ۲۰۲۲ ما را با یک بیماری همه گیر، تغییر اقلیم، افزایش قیمت ها و تنش های بین المللی احاطه کرده است که بر امنیت غدایی جهانی تاثیر می گذارد؛ ما باید دنیایی پایدار بسازیم که در آن همه و همه جا به طور منظم به غذای کافی و مغذی دسترسی داشته باشند.

میلیون ها نفر در سراسر جهان توانایی پیروی از یک رژیم غذایی سالم را ندارند و این امر آنها را در معرض خطر بالای نا امنی غذایی و سوء تغذیه قرار می دهد؛ همچنین بر اساس گزارش فائو از آنجا که جمعیت جهانی تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از ۹ میلیارد نفر می رسد، انتظار می رود تقاضای جهانی غذا تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد افزایش یابد و برای کشورهای در حال توسعه در حدود دو برابر خواهد شد.  

یکی از این رویکردهای جهانی برای مبارزه با گرسنگی و تامین امنیت غذایی، کاهش ضایعات و هدر رفت غذاست؛ ضایعات مواد غذایی نه تنها منجر به آسیب به منابع طبیعی و محیط زیست می شود، بلکه موجب هدر رفت نیروی کار، سرمایه های مالی و منابع گرانبها مانند آب، دانه ها، خوراک و دیگر موارد نیز می شود.

در همین راستا راهکارهای زیر به منظور کاهش ضایعات و بازیابی مواد غذایی بسیار موثر خواهد بود:

پرهیز از خریدهای اضافی: همیشه پیش از خرید، نگاهی به‌ محتویات درون یخچال و کابینت ‌های خود بیندازید و لیست خرید خود را بر اساس موجودی کنونی ‌تان تهیه کنید تا بدانید نیازهای واقعی شما چیست؛ همچنین به ‌اندازه ظرفیت یخچال تان خرید کنید تا مواد اضافه در معرض هوای گرم نباشند و خراب نشوند.  

ذخیره صحیح مواد غذایی: غذای فاسد یا خراب، یکی از اصلی ‌ترین مشکلات ایجاد ضایعات غذایی است؛ بنابراین توصیه می شود مواد غذایی به گونه ای در یخچال چیده شوند که خوراکی های با ماندگاری کمتر، در دسترس تر باشد و زودتر مصرف شود، همچنین هنگام خرید مواد غذایی جدید از فروشگاه، تمام وسایل قدیمی موجود در کابینت خود را جلو و در دسترس قرار دهید و مواد جدید را به عقب ببرید با در دسترس قرار دادن گزینه ‌های قدیمی‌ تر، خطر فاسد شدن یا کپک ‌زدن این مواد بسیار کمتر می ‌شود.

فرآوری کردن مواد غذایی اضافی: بیشتر اوقات به دلیل ماندگی غذا، مجبور می شوید آن را دور بریزید در حالی که می توانید پیش از فاسد شدن، آنها را فرآوری کنید. به طور مثال:  

می توانید میوه های کهنه را بپزید و به صورت کمپوت یا مربا مورد استفاده قرار دهید.

نان های خشک را با سبزی های معطر و ادویه ها مزه دار کنید و پس از خرد کردن آنها را روی سالاد یا سوپ بریزید.

شیری که به تاریخ انقضای آن نزدیک شده است را به پنیری تازه و یا ماست تبدیل کنید.  

از مازاد سبزی برای تهیه سبزی خشک استفاده نمایید.  

غذا رسانی به مردم محروم: جمع‌ آوری مواد غذایی سالم و دست ‌نخورده و اهدای آن به افرادی که با نا امنی غذایی دست و پنجه نرم می‌ کنند.

«مریم مهارت» رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز