title
کد خبر: 224475
00
انجام جراحی تحریک عمقی مغز برای بیمار مبتلا به پارکینسون در بیمارستان شهدای تجریش

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از انجام موفق جراحی تحریک عمقی مغز با همکاری تیم جراحی و متخصصین مغز و اعصاب به سرپرستی دکتر علیرضا زالی، رییس دانشگاه در بیمارستان شهدای تجریش خبر داد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فرزاد اشرافی متخصص مغز و اعصاب از انجام جراحی تحریک عمقی مغزی (Deep brain stimulation=DBS) برای فرد ۳۸ ساله مبتلا به پارکینسون با همکاری تیم جراحی و متخصصین مغز و اعصاب به سرپرستی دکتر علیرضا زالی، رییس دانشگاه در بیمارستان شهدای تجریش خبر داد و گفت: این جراحی موفقیت آمیز بوده و علایم لرزشی بیماری به طور کامل برطرف شده است.

به گفته وی، بیماران مبتلا به پارکینسون یا سایر اختلالات حرکتی مقاوم به درمان دارویی که علایم لرزشی دارند، می توانند کاندید انجام این نوع عمل جراحی باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه وجود علایم اختلال در راه رفتن در این بیماران، انجام این عمل را غیرممکن می‌کند، تصریح کرد: در روش DBS الکترودهایی در هسته قاعده مغز کاشته می‌شود که با ارسال تکانه‌های الکتریکی فعالیت غیرطبیعی ای را که باعث ایجاد علائم می‌شود، متوقف می‌کند.

دکتر اشرافی در ادامه عنوان کرد: در این روش الکترودها طبق پروتکل جاگذاری و توسط سیم به نوعی باتری (مولد پالس قابل کاشت) که در زیر پوست قفسه سینه قرار می گیرد متصل می شوند. باتری بسته به وضعیت بیمار باید هر چند وقت یک بار تنظیم شود.

دکتر اشرافی با بیان اینکه تعداد مراکز کمی در کشور امکان انجام این عمل جراحی را دارند، اظهار کرد: بیمارستان شهدای تجریش در این مسیر پیشرو بوده و اولین مورد الکتروگذاری نزدیک به ۱۸ سال قبل در این مرکز انجام شد. در حال حاضر نیز پس از رفع محدودیت های ناشی از همه گیری کرونا، انجام این عمل جراحی در این مرکز امکان پذیر شده است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز