title
کد خبر: 222879
00
نام رازی کووپارس در مجله معتبر «نیچر»

نشریه علمی معتبر نیچر در تازه ترین شماره خود با مقاله ای درباره اثربخشی واکسن های داخل بینی برای مبارزه با همه گیری کووید ۱۹ نوشت: واکسن رازی کووپارس سه مرحله مطالعات بالینی خود بر روی انسان را پشت سر گذاشته و تکمیل کرده است.

به گزارش بهداشت نیوز ،سید رضا بنی هاشمی با بیان این که نشریه نیچر در تازه ترین گزارش خود که روز گذشته منتشر شده به بررسی اثربخشی واکسن های استنشاقی برای مهار همه گیری کرونا پرداخته است، گفت: در این مقاله واکسن رازی کووپارس به عنوان یکی از چهار واکسن اسپری بینی نام برده شده که مطالعات فاز سوم برای آزمایش ایمنی و میزان عملکرد آن ها در مقایسه با سایر واکسن ها را تکمیل کرده است.

وی یادآور شد: این مقاله با عنوان چگونه واکسن های استنشاقی می توانند پاندمی را تغییر دهند، به تفصیل به این موضوع می پردازد که واکسن هایی که از طریق بینی یا دهان وارد بدن می شوند ممکن است ویروس کرونا را در مسیر خود متوقف کنند.

بنی هاشمی افزود: همچنین در این مقاله به این موضوع که واکسن های استنشاقی برای استفاده به عنوان دز یادآور تاییدیه می گیرند، اشاره شده است.

مدیر تحقیق و توسعه R&D موسسه رازی با بیان این که، این واکسن ها می توانند سلول های ایمنی را در غشاهای مخاطی نازک که در حفره های بینی و دهان وجود دارند و جزو اولین مسیرهای ورودی ویروس  SARSCoV-2 است، ایجاد کنند، گفت: این واکسن ها قادر هستند به سرعت جلوی ویروس را پیش از انتشار بگیرند و حتی از موارد خفیف بیماری جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: همچنین به این موضوع که واکسن های عضلانی در جلوگیری از ورود ویروس از طریق دهان یا بینی کارایی مناسبی نداشته و واکسن های استنشاقی در این زمینه اثربخشی و عملکرد بهتری دارند، به دقت اشاره شده است.

بنی هاشمی با بیان این که در مقاله نشریه معتبر نیچر، به ۱۰۰ واکسن استنشاقی در حال توسعه اشاره شده که از این میان دست کم ۲۰ واکسن بر روی انسان آزمایش شده اند، تصریح کرد: واکسن رازی کووپارس ساخت موسسه تحقیقات واکسن ‌و سرم سازی رازی، جزء چهار واکسنی است که مطالعات بالینی آن تکمیل شده است.

محقق واکسن رازی کووپارس با اشاره به این که از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت، واکسن‌هایی که می‌توانند جلوی زنجیره انتقال ویروس کرونا را بگیرند، جزو واکسن‌های برتر محسوب می‌شوند، گفت: امید سازمان جهانی بهداشت این است که با استفاده از واکسن‌های داخل بینی، بیماری کووید ۱۹ ریشه‌کن شود.

به گفته بنی‌هاشمی واکسن داخل بینی کووید ۱۹ اگر به عنوان دز یادآور مصرف شود، ۶ ماه تا یک سال در بدن اثربخشی دارد و علاوه بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، می‌تواند زنجیره انتقال این ویروس به افراد دیگر را قطع کند.

مدیر تحقیق ‌‌و توسعه R&D موسسه رازی درباره وضعیت واکسن استنشاقی رازی کووپارس که تنها واکسن‌ پروتئین نوترکیب با نانوادجوانت زیست سازگار در جهان و دارای ویژگی استنشاقی برای مهار ویروس کووید ۱۹ است، گفت: مطالعات فازهای ۱، ۲ ، ۳ و کودکان انجام شده و با تکمیل مطالعات بوستر منتظر صدور مجوز سازمان غذا و دارو  برای مصرف شکل داخل بینی این واکسن به عنوان دوز یادآور است. 

وی اظهار کرد: امید است مسئولان  مرتبط همچون کشورهای دیگر از این افتخار ملی حمایت کنند تا این مهم به عنوان نقطه ای درخشان در تاریخ تحقیقات نظام سلامت کشور به یادگار بماند.

مجله علمی «نیچر» یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان است که از سال ۱۸۶۹ میلادی منتشر می‌شود. این نشریه، بیشترین ارجاع را دارد و با کسب بالاترین ضریب تأثیرگذاری در رده اول نشریات علمی جامع دنیا قرار گرفته است.

منبع:برنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز