title
کد خبر: 222505
00
برگزیدگان بیست‌ویکمین جشنواره رویان معرفی شدند

بیست‌ویکمین جشنواره و بیست‌وسومین کنگره بین‌المللی رویان از شانزدهم تا هجدهم شهریور ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. در این برنامه‌ها ۴۹ سخنران خارجی از جمله رندی شکمن، برنده جایزه نوبل سال ۲۰۱۳ حضور خواهند داشت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، در نشست خبری بیست‌ویکمین جشنواره و بیست‌وسومین کنگره بین‌المللی رویان که صبح امروز ۱۲ شهریور ماه در این پژوهشگاه برگزار شد گفت: یکی از فعالیت‌های پژوهشگاه رویان، برگزاری کنگره‌های ملی و بین‌المللی است و در این زمینه جایگاه خوبی در دنیا دارد.

وی تأکید کرد: چندین سال پیش بعد از اتفاقی که در سپتامبر رخ داد، ما تصمیم داشتیم زمان برگزاری این رویداد بین‌المللی را تغییر دهیم، اما بسیاری از انجمن‌های اروپایی و آسیایی از ما درخواست کردند برگزاری برنامه در سپتامبر (شهریورماه) رخ دهد. این نشانه‌ توجه پژوهشگران بین‌المللی به برنامه‌های علمی رویان است.

دکتر شاهوردی افزود: در دو سال شیوع کرونا، بسیاری از فعالیت‌های جمعی تعطیل شد و برنامه‌های آموزشی رویان نیز تحت تاثیر شیوع این بیماری قرار گرفت، اما تلاش شد ارتباط جامعه علمی داخل با جامعه علمی خارج از کشور قطع نشود. کنگره پزشکی تولیدمثل و سلول‌های بنیادی در این دو سال به صورت مجازی برگزار شد، اما برگزاری جشنواره رویان متوقف شد. امسال همه‌ این برنامه‌ها به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با بیان این که برنامه‌های بیست‌وسومین کنگره بین‌المللی رویان به زبان انگلیسی و برنامه‌های سمپوزیوم پرستاری و مامایی به زبان فارسی برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: به دنبال برگزاری برنامه‌های علمی این چنینی در پژوهشگاه رویان، اتفاقات بسیار مبارک و پربرکتی رخ داده است. پس از برگزاری کنگره‌های رویان، برنامه‌های پژوهشی بسیاری با همکاری پژوهشگران خارجی آغاز شد، به این دلیل که برنامه‌ها باعث ایجاد اعتماد میان پژوهشگران می‌شد. پژوهشگاه رویان هر ساله ۳۰ الی ۴۰ درصد فعالیت‌های پژوهشی خود را به صورت مشترک با دانشمندان خارجی انجام می‌دهد.

دکتر شاهوردی ادامه داد: دبیران علمی این کنگره‌ها دقت نظر داشتند که از بهترین پژوهشگران رشته‌های مختلف دعوت کنند. امسال نیز سه دبیر انجمن‌های علمی بین‌المللی و یکی از برندگان جایزه نوبل (رندی شکمن، برنده جایزه نوبل سال ۲۰۱۳) در این رویداد علمی سخنرانی خواهند داشت.

ارسال ۳۸۰ طرح به دبیرخانه کنگره بین‌المللی رویان
دکتر روح الله فتحی دبیر اجرایی بیست و سومین کنگره رویان اعلام کرد: امسال برای کنگره رویان حدود ۳۸۰ طرح از دانشجویان و اعضای هیئت علمی ارسال شد. این طرح ها پس از داوری، نهایتا ۱۲۲ مقاله به صورت پوستر در کنگره تولید مثل پذیرفته شد.

 معاون آموزشی پژوهشگاه رویان گفت: ما هر ساله پس از هر کنگره‌ای که برگزار می‌شود، جلسه‌های مستمر هفتگی خود را برای کنگره بعدی که شهریور سال آینده برگزار می‌شود، آغاز می‌کنیم.

وی افزود: در فضای ارتباطی، سیاسی، فرهنگی و علمی دنیا، جذب اساتید مطرح و دانشمندانی که در شأن کشور ما باشند، بسیار دشوار است. ما شاید صدها مکاتبه در طول یک سال انجام می‌دهیم تا از حضور اساتید برجسته استفاده کنیم. امسال پس از این که به دلیل شیوع کرونا، کنگره به صورت مجازی برگزار شد و برگزاری جشنواره به تاخیر افتاد، تصمیم بر آن شد که امسال این رویدادها به صورت هیبریدی یعنی به صورت مجازی و حضوری برگزار شود.

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان تأکید کرد: ما حدود ۸۴ سخنران در سه برنامه کنگره تولیدمثل، کنگره سلول‌های بنیادی و سمپوزیوم پرستاری و مامایی خواهیم داشت که ۴۹ نفر از این سخنرانان از ۲۱ کشور خارجی حضور دارند. تمام تلاشمان را کردیم که هر کدام از این سخنرانان، افراد شاخص در حوزه‌های علمی خود باشند و به لطف خدا این اتفاق رخ داده است. امسال برای کنگره رویان حدود ۳۸۰ طرح توسط دانشجویان و اعضای هیئت علمی ارسال شد. این طرح‌ها پس از داوری، نهایتا ۱۲۲ مقاله به صورت پوستر در کنگره تولید مثل پذیرفته شد. در کنگره سلول‌های بنیادی نیز پذیرش مقالات را به صورت پوستر داشتیم.


توجه به علوم پایه و مباحث مرتبط به شیمی در کنگره سلول‌های بنیادی

دبیر علمی کنگره سلول‌های بنیادی، نوآوری این دوره از کنگره را توجه به بخش علوم پایه و مباحث مرتبط با شیمی و مواد عنوان کرد.

دکتر حامد دائمی نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری این رویداد به طور مجازی و حضوری گفت: روز اول، دکتر امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و دکتر رندی شکمن، برنده جایزه نوبل و استاد دانشگاه کالیفرنیا، سخنرانان کلیدی هستند. نیمی از مقاله‌های ارسال‌شده مربوط به کنگره سلول‌های بنیادی بوده است.

وی ادامه داد: نوآوری کنگره امسال نسبت به کنگره‌های سال قبل، توجه به بخش علوم پایه و مباحث مرتبط با شیمی و مواد است که می‌تواند در علم پزشکی و سلول‌های بنیادی کاربرد داشته باشد. بر همین اساس، دو بخش جدید به کنگره اضافه شده که یکی از آنها به نقش شیمی در سلول‌های بنیادی و دیگری، روش‌ها و نوآوری‌های موجود در ساخت فرآیندها و سازه‌های مورد استفاده در سلول‌های بنیادی است.

به گفته دائمی، حدود ۳۰ مدعو در کنگره سلول‌های بنیادی داریم که ۱۵ نفر از آنها خارجی و ۱۵ نفر از داخل کشور حضور دارند.

در بخش دیگری از این برنامه، زهرا عزآبادی، دبیر هفدهمین سمینار پرستاری و مامایی با اشاره به برگزاری این رویداد همراه با کنگره رویان بیان کرد: ۳۹ مقاله در این سمینار توسط ۴۱ داور، داوری شدند و نهایتا دو مقاله به صورت شفاهی و ۳۳ مقاله به صورت پوستر پذیرفته شد. این سمینار عصر روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۱۶ و ۱۷ شهریورماه برگزار می‌شود. فاطیما حسین از انگلستان، یکی از سخنرانان این سمینار خواهد بود.

برگزیدگان بیست‌ویکمین جشنواره رویان معرفی شدند

گفتنی است در این مراسم پنج دانشمند ایرانی از دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور برگزیده بیست‌ویکمین جشنواره رویان شدند.
دکتر پروانه افشاریان، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: بیست‌ویکمین جشنواره رویان یکی از یادگارهای دکتر کاظمی آشتیانی است. به طور اختصاصی برنامه‌هایی در دی ماه به یاد ایشان برگزار می‌شود، اما جشنواره تحقیقاتی رویان، رویدادی است که ثمرات بسیاری در این بیش از دو دهه برگزاری در زمینه ارتباط میان پژوهشگران داخلی و خارجی داشته است. حاصل این تلاش‌ها، علاوه بر معرفی توانمندی پژوهشگران کشورمان به جامعه بین‌المللی، زمینه‌ مناسب برای تبادل اطلاعات و اندیشه را میان دانشمندان پزشکی تولیدمثل، سلول‌های بنیادی و زیست فناوری را ایجاد می‌کند. ‏

مسئول دبیرخانه جشنواره رویان درباره چشم‌انداز این جشنواره گفت: کاربردی کردن دانش کسب‌شده از تحقیقات پزشکی تولیدمثل و سلول‌های بنیادی و همکاری‌های پژوهشی بین‌رشته‌ای، چشم‌انداز این جشنواره است. تاکید بسیار زیادی بر بین‌رشته‌ای‌ بودن فعالیت‌ها داشتیم که این موضوع در انتخاب برندگان نیز موثر بوده است.

دکتر افشاریان ادامه داد: استراتژی دبیرخانه بیست‌ویکمین جشنواره رویان چنین بود که به محققان جوان زیر ۴۵ سال در سطح ملی و بین‌المللی پرداخته شود. روش انتخاب برندگان طی بیست سال گذشته، با انتشار فراخوان و ثبت‌نام پژوهشگران بوده است، اما بعد از رسیدن به سطح قابل‌ملاحظه و جذب تعداد زیادی از پژوهشگران از سراسر جهان، اعضای شورای علمی پژوهشگاه و جشنواره تصمیم گرفتند در فرآیند جشنواره تحولی ایجاد و همانند جشنواره‌های برتر دنیا، برندگان را به صورت انتخاب نامزد مشخص کنند.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان افزود: گروه‌های علمی جشنواره در هر پژوهشکده، نامزدهای مربوطه را به دبیرخانه در دو سطح ملی و بین‌المللی معرفی کردند. پس از بررسی‌های اولیه، مقاله‌های پژوهشی شاخص آنها توسط ۱۰۲ داور ملی و بین‌المللی بررسی شد. تاریخچه علمی هر نامزد به همراه آخرین مقالات منتشر شده مورد ارزیابی دقیق داوران قرار گرفت. با توجه به قوانین جشنواره، حضور برندگان به صورت فیزیکی در جشنواره الزامی است و به همین دلیل ما با محدودیت‌هایی روبرو بودیم. در نتیجه، جشنواره امسال به تقدیر از پژوهشگران ایرانی و ایرانیان مقیم خارج از کشور اختصاص دارد.

انتخاب ایرانیان غیرمقیم برای نخستین‌بار

وی افزود: رویکرد انتخاب ایرانیان غیرمقیم به عنوان برنده، برای اولین بار است که در جشنواره رویان اجرایی می‌شود و این موضوع در راستای اجرای سیاست‌های کلان نظام، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ریاست جهاد دانشگاهی و به منظور ایجاد زمینه مشارکت و همکاری ایرانیان مقیم خارج از کشور صورت می‌گیرد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز