title
کد خبر: 222322
00
فواید مصرف سویا آجیلی

یکی از بارزترین مشخصات سویا، سرشار بودن آن از پروتئین و آمینو اسیدهای ضروری بدن است. در نتیجه سویا را می‌توان یکی از بهترین خوراکی‌ها برای تقویت عضله سازی دانست. خواص سویا برای بدنسازی برای ورزشکاران بسیار مهم است.

به گزارش بهداشت نیوز، سویا همچنین سرشار از چربی‌های مفید گیاهی، فیبر، ویتامین‌های ضروری مورد نیاز بدن، مواد معدنی و چندین ترکیب گیاهی مفید برای بدن است. کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز، سلنیوم، تیامین و فولات از جمله این مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن هستند که در سویا وجود دارند.

علاوه بر این موارد، سویا حاوی مقادیر قابل توجه از انواع آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد. این مواد خواص زیادی برای سلامت بدن دارند و باعث تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز بیماری سرطان می‌شوند.به خاطر همین موارد است که دانشمندان مصرف سویا و مشتقات آن و همچنین خوراکی‌های تهیه شده از سویا را برای سلامتی و تنوع بخشیدن به رژیم غذایی مفید قلمداد می‌کنند. سویا آجیلی ، شیر سویا و سویا سس و پنیر توفو از انواع آن‌هاست. 

مصرف سویا می‌تواند برای کاهش سطح کلسترول بد خون مفید باشد!

مطالعات صورت گرفته توسط محققان این موضوع را بیان می‌کنند که خواص سویا می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول بد خون ( LDL ) شود و کلسترول خوب یا همان ( HDL ) را افزایش می‌دهد. این تاثیر مثبت به خصوص زمانی که پروتئین گیاهی سویا را جایگزین پروتئین حیوانی کنید، چندین برابر می‌شود. از این طریق مصرف سویا را می‌توان برای سلامت قلب و عروق مفید قلمداد کرد.

سویا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد!

دانشمندان معتقدند که رژیم‌های غذایی حاوی حبوباتی مانند سویا می‌تواند برای سلامت قلب مفید واقع شود و از بروز بیماری‌های مزمن قلبی جلوگیری کند. همچنین مصرف سویا می‌تواند به بهبود سلامت عروق کمک کند و خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی را نیز کاهش دهد.

مصرف سویا به کنترل و کاهش فشار خون کمک می‌کند!

سویا می‌تواند یک منبع عالی پروتئین گیاهی برای افرادی باشد که به بیماری فشارخون بالا مبتلا هستند. زیرا فوایدی در جهت کنترل و کاهش فشارخون برای مصرف سویا ذکر شده است. بنابراین سویا می‌تواند یک انتخاب مناسب برای جایگزین شدن با منابع پروتئین حیوانی در رژیم غذایی افراد مبتلا به فشارخون بالا و یا افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند، قلمداد شود.

توجه داشته باشید که سویا سس میزان شوری زیادی دارد. و به میزان بسیار کمی در غذا باید از آن استفاده کرد.

مصرف سویا می‌تواند باعث کاهش قند خون شود!

محققان معتقدند که مصرف سویا می‌تواند باعث کنترل و متهادل شدن قندخون بدن شود و فوایدی را برای کنترل بیماری دیابت داشته باشد. این موارد برای بیماران دیابتی و همچنین افرادی که در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است. گنجاندن سویا در رژیم غذایی بیماران دیابتی می‌تواند یک روش مناسب برای کمک به کنترل بیماری دیابت باشد.

سویا می‌تواند برای بارداری مفید باشد وعلائم یائسگی را کاهش دهد!

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، دانشمندان دریافتند که بر خلاف برخی دیدگاه‌های موجود نسبت به خواص سویا ، مصرف این خوراکی مفید و مقوی می‌تواند برای زنان باردار مفید باشد. همچنین برخی ترکیبات موجود در سویا باعث کاهش عوارض دوران یائسگی بانوان می‌شود. علاوه بر این موارد، نتایج بدست آمده از برخی تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مصرف سویا نه تنها باعث بروز سرطان سینه نمی‌شود، بلکه خطر ابتلا به این نوع سرطان و همچنین سایر انواع بیماری سرطان را کاهش می‌دهد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز