title
کد خبر: 222258
00
چه ساعتی از روز داروهای فشار خون را مصرف کنیم؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که به نظر می رسد مهم نیست که در چه ساعتی از روز یا شب داروهای فشار خون خود را مصرف می کنید. برای کسب نتیجه بهتر، داشتن برنامه منظم و دقیق بسیار مهم تر از مصرف دارو در ساعتی خاص از شبانه روز است.

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج یک کارآزمایی تصادفی بر روی بیش از ۲۱ هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا که بیش از پنج سال تحت نظر بودند، نشان می‌ دهد که مصرف دارو در ساعات صبح یا عصر تفاوتی با یکدیگر نداشته و به طور خاص بر فرایند محافظت در برابر حمله قلبی، سکته مغزی و انسداد عروقی تأثیری ندارد.

لازم به توضیح است که این یافته‌ها با تحقیقات قبلی که فواید زیادی را هنگام مصرف داروها در شب نشان می‌ داد، تناقض دارد. برای این مطالعه، مردان و زنان به طور تصادفی از دارو های فشار خون خود در صبح یا عصر استفاده کردند.

محققان سپس به دنبال شناسایی عوارض مصرف داروی فشار خون از قبیل بستری شدن در بیمارستان به دلیل حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی بودند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، در طول پنج سال، 3.4 درصد از کسانی که داروهای خود را در شب مصرف می کردند و 3.7 درصد از کسانی که داروهای خود را صبح مصرف می کردند به دلیل حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ بر اثر بیماری قلبی عروقی در بیمارستان بستری شدند.

این یافته ها که نتایج کامل آن در نشست سالانه انجمن قلب و عروق اروپا در بارسلون ارائه شد، نشان می دهد ساعت مصرف داروهای فشار خون تاثیری در عملکرد آن نداشته و در این میان مصرف منظم و درست آن بیشتر اهمیت دارد. باید متذکر شد که تحقیقات ارائه شده در نشست ها و کنفرانس های پزشکی تا زمانی که در یک مجله معتبر منتشر شود، مقدماتی در نظر گرفته می شوند.

توماس مک دونالد، پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی و استاد دانشگاه داندی در اسکاتلند ، در این رابطه گفت: این مطالعه یکی از بزرگترین مطالعات قلبی عروقی بود که تاکنون انجام شده است و پاسخی قطعی به این سوال ارائه می دهد که آیا داروهای کاهش دهنده فشار خون باید در صبح یا عصر مصرف شوند.

مک دونالد در بیانیه خبری نشست تخصصی سالانه انجمن قلب و عروق اروپا گفت: این کارآزمایی به وضوح نشان داد که حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از اختلالات عروقی بدون توجه به زمان مصرف دارو، به میزان مشابهی در افراد رخ داده است."افراد مبتلا به فشار خون بالا باید داروهای ضد فشار خون  خود را در به طور ثابت در زمانی خاص از روز مصرف کنند که برای آنها مناسب است و هر گونه عوارض نامطلوب را به حداقل می رساند. این الگوی زمانی باید حفظ شده و سعی شود همواره بر اساس آن عمل کرد. 

به این ترتیب می توان گفت اگر صبح ها با خوردن داروی فشار خون راحت تر هستید، داروی خود را صبح مصرف کرده و اگر فکر می کنید عوارض این داروها در ساعات عصر برای شما کمتر است، آن را در این ساعت مصرف کنید. مهم این است که این الگوی زمانی را حفظ کرده و همواره به آن پایبند باشید.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز