title
کد خبر: 222007
00
فعالیت های پژوهشی باید زندگی مردم را تغییر بدهد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و رییس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی گفت: فعالیت های پژوهشی باید توجه به مشتری داشته باشد و تحقیقات باید منجر به تغییر در زندگی مردم شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر یونس پناهی در نشست و بازدید از مراکز علمی و فناوری سازمان انتقال خون و موسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون، بر جنبه آموزش و پژوهش و کاربردی بودن تحقیقات انتقال خون تاکیدکرد: سازمان و موسسه مجموعه ای خدماتی، علمی و تحقیقاتی است که پژوهشهای آن پاسخگوی نیازهای جامعه و مسئله محور است و متناسب با نیاز مخاطب در حوزه سلامت فعالیت می کند. 
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن استماع گزارش عملکرد آموزشی پژوهشی موسسه طب انتقال خون  حمایت وزیر بهداشت از فعالیت های کاربردی و پژوهشهای منجر به تولید محصول و در راستای خودکفایی را اعلام کرد و افزود: فعالیت های پژوهشی باید توجه به مشتری داشته باشد و تحقیقات باید منجر به تغییر در زندگی مردم شود. 
 
دکتر پناهی موقعیت پژوهشی سازمان انتقال خون را از این نظر منحصر به فرد و بی رقیب خواند و افزود: شاید دانشگاه ها درزمینه آموزش بتوانند با شما رقابت کنند اما در زمینه پژوهش نمی توانند زیرا شما با مخاطبان در ارتباط هستید و به اطلاعات وسیعی در این زمینه دسترسی و زیرساختهای لازم را برای انجام پژوهشهای کاربردی دارید. مردم برای اهدای خون داوطلب هستند و نمونه ای از خون هر شهروند اهدا کننده در اینجا نگهداری می شود که می تواند زمینه ساز پژوهشهای منجر به خودکفایی در زمینه تولید دارو و فراورده های مشتق از خون و پلاسما باشد. 
وی از حمایت همه جانبه وزارت بهداشت در زمینه افزایش ظرفیت جذب هیأت علمی و گسترش زیر ساختهای فنی و مراکز و شبکه های تحقیقاتی برای موسسه با هدف یاد شده خبر داد و افزود: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تشنه تولید علم و دانش کار آمد و مردمی است و برای طرح کلانی که در این زمینه سازمانهای مرتبط را هم درگیر کند حمایت همه جانبه ای خواهیم داشت. 
 
دکتر پناهی با تاکید بر نیاز به تحقیقات و توسعه در زمینه ژن تراپی و سل تراپی ( ژن درمانی و سلول درمانی) به عنوان شیوه های جدید درمان بسیاری از بیماری های هزینه بر و ژنتیکی گفت: سازمان انتقال خون زمینه بسیار خوبی برای انجام تحقیقات وسیع و کاربردی در این زمینه دارد.  
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون دکتر مصطفی جمالی نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های پژوهشی و نیازها و چالش های سازمان گفت: سازمان انتقال خون آمادگی دارد ظرفیت های خود را در اختیار همه دانشگاه های علوم پزشکی قرار دهد که بتوان تحقیقات وسیع و کاربردی را مدیریت کرد. وی همچنین خواستار الویت دهی به تحقیقات ژن درمانی و سلول درمانی برای درمان بیماران تالاسمی به عنوان  گروه اصلی مصرف کنندگان خون شد و گفت: در این زمینه تحقیقاتی نیز آغاز شده که نیازمند حمایت همه جانبه است. 
 
مدیر عامل سازمان انتقال خون همچنین با بیان موقعیت طب انتقال خون و سازمان و موسسه در جایگاه بین المللی و منطقه ای گفت: انتقال خون ایران از نظر تضمین کیفیت و استانداردها و کنترل کیفی و شاخص هایی که مد نظر سازمان جهانی بهداشت است، طبق گزارش همین سازمان در حد اروپا و آمریکا و کشورهای توسعه یافته است وسازمان انتقال خون و موسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون همکار آموزشی پژوهشی سازمان جهانی بهداشت در منطقه است. 
 
وی ضمن درخواست توجه ویژه وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی ، بخشهای دانش بنیان و پژوهش محور سازمان را معرفی کرد.
 
در این جلسه  رییس موسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون دکتر صدیقه امینی گزارشی از فعالیت های آموزشی پژوهشی که برای سه گروه کارکنان، مراکز درمانی مرتبط و دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام می شود، ارائه داد و تاکید کرد: سعی بر آن است تا تحقیقات، آموزشها و پژوهشهای موسسه برای ارتقای دانش طب انتقال خون،  جذب و نگهداری اهدا کنندگان و غربالگری گروه های خونی، مدیریت خون بیمار و هموویژلانس هدایت شود. 
در ادامه دکتر مهتاب مقصودلو معاون آموزشی پژوهشی موسسه نیز گزارشی از عملکرد کمی و کیفی موسسه در جنبه های آموزشی و پژوهشی ارائه داد.
 
همچنین گزارشهای دیگری در مورد مرکز رشد فناروی فرآورده های خون و شرکت فناوری ژن و یاخته که فعالیت های دانش بنیان و نوآورانه را مبنای کار خود قرار داده اند ارائه شد. 
 
معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و هیات همراه در ادامه از بخشهای دانش بنیان و مبتنی بر دانش و پژوهش سازمان از جمله بانک ملی خون بند ناف ، آزمایشگاه انعقاد و خون شناسی، و بخش ایمنو هماتولوژی بازدید کردند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز