title
کد خبر: 221715
00
تولیدات علمی پزشکی باید به سمت بیماری های بومی برود

دبیر هیات بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی گفت: تولیدات علمی باید به سمتی حرکت کند که بیماری‌های بومی که با جغرافیای پزشکی کشور آمیخته است بیش‌از پیش مورد توجه باشد، این مهم به این معنی نیست که با دنیای خارج و علم روز دنیا بیگانه باشیم.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر عبدالجلیل کلانتر‌هرمزی  با اشاره به این که در حال برگزاری آزمون‌های ملی بورد کشوری هستیم که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیرخانه شورای تخصصی معاونت آموزشی برگزار و طراحی  می‌شود، اظهار کرد: این آزمون تخصصی یکی از جامع‌ترین و پیچیده‌ترین امتحانات کشوری است.

وی افزود: چنانچه بخواهیم سطح علمی و تخصصی آزمون‌های بورد را بررسی کنیم، این آزمون ها قطعا از بالاترین اصول و استاندارهای علمی کشوری برخوردار است.

 دکتر کلانترهرمزی ادامه داد: آزمون‌های بورد سالانه برگزار می شود، این امتحانات توسط اساتید برجسته کشوری و اعضای ملی بورد کشوری انجام می‌شود  که قطعا با پیچیدگی‌ها و حساسیت‌هایی نیز همراه است.

 دبیرهیات بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی از رقابت دانش‌آموختگان متخصصان و فوق تخصصان خبر داد وخاطرنشان کرد که آزمون‌های بورد کشوری هرساله دقیق‌تر و مطمئن‌تر برگزار می‌شود.

 وی با اشاره به ویژگی‌های برجسته آزمون‌های بورد توضیح داد: دستیارانی که دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی را در بخش‌های مرتبط طی می‌کنند فقط به شکل کار عملی و ویزیت بیمار بسنده شود ممکن است از مطالعات بیشتر غافل شوند بنابراین آزمون‌های بورد کمک می‌کند که مطالعات در سطوح ملی و بین‌المللی در دستور کاردانش‌آموختگان قرار گیرد.

 دکتر کلانترهرمزی با بیان این که در آزمون‌های بورد آخرین یافته‌های روز دنیا در قالب کتاب یا به صورت الکترونیکی به عنوان منابع سوالات امتحانی است، تاکید کرد: در این ماراتن علمی‌ برجسته‌ترین اساتید کشور که دغدغه ارتقای سطح علمی و سلامت کشور را دارند حضور دارند.

وی با بیان این‌که طراحی سوال پیچیدگی‌های خاص خود را دارد گفت: قطعا اساتیدی که برای طراحی سوال گرد هم می‌آیند باید ضمن توجه به افزایش سطح علمی حوزه پزشکی با نحوه طراحی سوالات نیز آشنا باشند.
دبیرهیات بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی با اشاره به این که دوسال و نیم بحران کرونا، تغییراتی در شیوه برگزاری آزمون‌ها ایجاد کرد ادامه داد: آزمون‌ها در این بازه زمانی از شکل حضوری به سمت مجازی و الکترونیک تغییر کرد، قطعا این مدل در نوع خود موفقیت‌هایی را به دنبال داشت و آزمون‌ها با سلامت کامل برگزار شد.

وی ‌نقش آزمون‌های بورد در ارتقای سطح سلامت ملی را مورد توجه قرار داد و افزود: قطعا علم و عمل چنانچه توامان با هم باشند مفید فایده است، طبیعتا زمانی‌که آزمونی طراحی می‌شود فراگیران مطالعه بیشتری انجام می‌دهند و دستیاران با مطالعه بیشتر با چارچوب‌های علمی روز دنیا آشناتر می‌شوند.

بنابر گزارش وبدا، دبیرهیات بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی با اشاره به این که برگزاری آزمون‌های بورد راه‌حل مناسبی برای خارج شدن علوم پزشکی از انحصار است اظهار امیدواری کرد که تولیدات علمی به سمتی حرکت کند که بیماری‌های بومی و رفع مشکلات بومی بیشتر مورد توجه باشد، این مهم به این معنی نیست که با دنیای خارج بیگانه باشیم، بی‌تردید که توجه به علوم و تجربیات روز دنیا به قوت خود باقی است ولی بررسی بیشتر بیماری‌های بومی که با جغرافیای پزشکی کشور آمیخته و مطابقت دارد اهمیت دارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز