title
کد خبر: 221703
00
گیاهی که سرماخوردگی را درمان، اسپاسم و درد عضلانی را برطرف می کند اما مصرف خوراکی آن مرگ آور است

گیاه Eucalyptus globules درختی است بلند و همیشه سبز

به گزارش بهداشت نیوز، اوکالیپتوس اثر خلط آور، ضدعفونی کننده و ضد اسپاسم داشته در تسکین علائم سرماخوردگی موثر است.

از مادة موثره اسانس آن در پمادهای ضد تحریک و خمیر دندانها استفاده می‌شوند. به عنوان حشره‌کش و دور کننده حشرات نیز به کار می‌رود.

بنابر گزارش پژوهشکده گیاهان دارویی، همچنین به صورت پماد و مخلوط با روغن های پایه در تخفیف التهاب و تسکین دردهای عضلانی از طریق موضعی مصرف می‌شود.

مقدار مصرف – 2 میلی لیتر اسانس در 100 میلی لیتر آب به صورت کمپرس، 2-5/0 میلی لیتر اسانس در 25 میلی لیتر روغن بادام به صورت ماساژ سینه، 5 قطره اسانس در یک لیوان آب به صورت غرغره، 10 قطره اسانس در کمی آب داغ به صورت بخور، 2 قطره اسانس در 10 میلی‌لیتر روغن پایه به صورت موضعی.

عوارض جانبی- اسانس اکالیپتوس در دوزهای بالا مانند بسیاری اسانس‌های دیگر به علت تحریک روده مهلک است. (مصرف خوراکی 4 تا 24 میلی‌لیتر اسانس، باعث مرگ شده است). با دوزهای کمتر از 5/3 میلی‌لیتر نیز مرگ گزارش شده است. هر چند در مواردی علی‌رغم مصرف مقادیر مرگ‌آور، بهبود نیز گزارش شده است.

منابع: فارماکوپه ایران انصاری،ندا. حسن زاده، نادر. رضایی،محمد باقر.1391. بررسی فعالیت ضدمیکروبی اسانس و عصاره آبی برگ اوکالیپتوس. صفحات 709-719  

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز