title
کد خبر: 221590
00
آیا خوردن هویج دراین زمان بی خطر است؟

به طور کلی درمورد بیشتر مواد غذایی و سبزیجات می توان اینگونه بیان کرد که اگر به مقدار متعادل مصرف شوند هیچ گونه خطری برای مادر و جنین در دوران بارداری ایجاد نمی کند.

به گزارش بهداشت نیوز ،درمورد خوردن هویج در بارداری شبهاتی وجود دارد که آیا ویتامین A فراوان موجود در آن می تواند به جنین آسیب وارد کند یا نه؟

براساس بسیاری از منابع معتبر پیش ساز های ویتامین A که از منابع گیاهی دریافت می شوند نه تنها هیچ ضرری برای جنین ندارند، بلکه خوردن آنها فواید بسیار زیادی دربر خواهد داشت. اما پیش ساز ویتامین A وقتی از منابع حیوانی همانند جگر و یا به صورت مکمل ها مصرف شود، عوارض نامناسبی بر روی رشد جنین خواهد گذاشت.

درحقیقت ویتامین A زیاد به شکل مکمل می‌تواند بصورت بالقوه روی رشد جنین تاثیراتی منفی به همراه داشته باشد. از طرف دیگر هویج و سبزیجات به خودی خود ویتامین A ندارد بلکه حاوی کاروتن است. کاروتن پیش‌ویتامین A است و در صورت نیاز می‌تواند در بدن شما به ویتامین A تبدیل شود.

با خوردن کاروتن زیاد میزان ویتامین A بدن شما زیاد نمی‌شود زیرا بدن تبدیل کاروتن به ویتامین A را تنظیم می‌کند.

با این که کاروتن در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود، مصرف زیاد کاروتن باعث کاروتنمیا می‌شود، نه مسمومیت ویتامین A. کاروتنمیا معمولا فاقد نشانه است اما می‌تواند منجر به کاروتنودرمیا شود که طی آن پوست به رنگ زرد درمی‌آید. بتا کتاروتن وقتی به عنوان مکمل مصرف شود، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش بدهد. اما مصرف زیاد کاروتن به شکل میوه و سبزیجات این خطر را به همراه ندارد. در نتیجه خوردن هویج و سبزیجات نمی‌تواند به جنین شما آسیب برساند.

 فواید خوردن هویج در بارداری
خوردن هویج در دوران بارداری راهی برای دریافت منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این گیاه ریشه‌ای را می‌توان هم به صورت خام و هم به شکل پخته مصرف کرد. هویج در دوران بارداری فواید بسیار زیادی برای شما دارد که برخی از آن‌ها را در زیر می‌خوانید:

هویج برای بینایی خوب است
از جمله فواید خوردن هویج در بارداری ویتامین A موجود در آن است. هویج منبعی غنی از ویتامین A است و برای سلامت چشم شما در دوران بارداری بسیار مفید است. نه تنها از چشمان شما در دوران بارداری محافظت می‌کند، بلکه برای رشد چشمی جنین هم مفید است.

هویج سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

هویج مقدار زیادی ویتامین C دارد که برای بهبود سیستم ایمنی شما بسیار مفید است. در دوران بارداری سیستم ایمنی شما ضعیف می‌شود و مصرف هویج بصورت منظم می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

هویج به رشد جنین کمک می‌کند
مصرف هویج به دلیل مقدار زیاد کلسیم موجود در آن که برای تشکیل استخوان‌ها و دندان‌های جنین اهمیت زیادی دارد، برای رشد و تکامل جنین بسیار موثر است. کلسیم هویج همچنین برای حفظ سلامت استخوانی مادر مفید است.

هویج به جلوگیری از کم‌خونی کمک می‌کند
افزودن هویج به رژیم روزانه شما می‌تواند به جلوگیری از کم‌خونی در بارداری کمک کند. دلیل آن این است که نه تنها هویج سرشار از آهن است بلکه حاوی ویتامین C نیز هست که به جذب آهن توسط بدن کمک می‌کند.

هویج به رفع یبوست کمک می‌کند
یبوست یکی از شایع‌ترین مشکلات دوران بارداری بانوان است. هویج مقدار زیادی فیبر دارد که مصرف آن بصورت منظم در فائق آمدن بر مشکلات یبوست به شما کمک می‌کند. هویج همچنین به دور نگه داشتن مشکلات دیگر مربوط به گوارش یاری می‌رساند و برای سلامت گوارش مفید است.

هویج از گرفتگی در دوران بارداری جلوگیری می‌کند
بسیاری از بانوان در دوران بارداری دچار گرفتگی و سفتی عضلات می‌شوند. با این‌که این موضوع بین بانوان باردار بسیار شایع است اما گاهی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. هویج حاوی فسفر است که می‌تواند به عملکرد مناسب ماهیچه‌ها در دوران بارداری و جلوگیری از انواع گرفتگی کمک کند.

هویج در تنظیم فشارخون بارداری موثر است
بعضی از مادران آینده دچار فشارخون دوران بارداری هستند که می‌تواند به مشکلات متعددی در این دوران منجر شود. اما اگرروزانه بصورت منظم هویج مصرف کنید می‌تواند خطر فشارخون بارداری را کاهش بدهد.

هویج به تشکیل استخوان و غضروف جنین کمک می‌کند
هویج حاوی منگنز است که برای شکل‌گیری بهتر استخوان و غضروف جنین یک ماده معدنی مهم محسوب می‌شود. شما می‌توانید با مصرف آب هویج مقدار منگنز مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. آب هویج همان فواید هویج را در دوران بارداری داراست.

هویج به رشد سیستم عصبی جنین کمک می‌کند
مقدار کافی ویتامین B و اسید فولیک هویج برای رشد سیستم عصبی و رشد مغزی نوزاد مفید است. همچنین مصرف هویج بصورت روزانه می‌تواند خطر بروز نقص عضو در جنین نظیر مهره‌شکاف را کاهش می‌دهد.

هویج به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند
هویج حاوی بتا – کاروتین است که به کاهش خطر سرطان کمک می‌کند. بتا کاروتن برای بانوان باردار به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و تاثیر رادکال‌های آزاد در بدن را کاهش می‌دهد و از این رو شما و جنین‌تان را از تهدید بالقوه ابتلا به سرطان دور نگه می‌دارد.

می توان این گونه نتیجه گرفت که خوردن هویج در بارداری فواید زیادی دارد که می‌توانید در دوران بارداری از آن‌ها برای خود و جنین‌تان بهره‌مند شوید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز