title
کد خبر: 221569
00
روشی کم هزینه برای نابود کردن مواد مضر به کار رفته در ظروف طبخ غذا

گروهی از محققان روشی ایمن و کم هزینه برای نابودی مواد شیمیایی مضر و جان سختی که معمولا در ظروف طبخ غذا برجای می‌مانند، پیدا کردند.

به گزارش بهداشت نیوز، مواد شیمیایی مضر و ماندگار که به PFAS ها مشهور هستند، از دو نوع مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل بوده و در بسیاری از لوازم آشپزخانه اعم از ظروف تفلون و حتی بر روی نخ دندان هم پیدا می شوند.

طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، حداقل 12000 ماده از این دست امروزه در جهان وجود دارد. همه آنها یک ویژگی مشترک دارند و از کربن-فلورین تشکیل شده اند که یکی از قوی ترین پیوندهای شناخته شده در شیمی آلی است. این همان ماده ای است که ظروف پخت و پز تفلون را نچسب می  کند. با این حال، همین ویژگی می تواند در حین طبخ منجر به تشکیل مواد شیمیایی مضر برای سلامت انسان شود. 

از آنجایی که PFASها از منظر مولکولی بسیار بادوام هستند، می‌توانند برای نسل‌ها در خاک و آب باقی بمانند. دانشمندان نشان داده اند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این مواد می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها، کاهش ایمنی و کاهش سرعت رشد کودکان شود. محققان سال‌ها تلاش کرده‌اند تا راهی برای از بین بردن پیوند کربن و فلوئور که PFAS را بسیار سرسخت می‌کند، بیابند و سرانجام به نتیجه رسیده اند.

برمبنای تحقیقی که نتایج آن پنجشنبه در مجله ساینس منتشر شد، گروهی از شیمیدانان دانشگاه UCLA   و دانشگاه نورث وسترن با همکاری محققان چینی دریافتند که مخلوطی از هیدروکسید سدیم، یک ماده شیمیایی موجود در لیمو و یک حلال آلی به نام دی متیل سولفوکسید در تجزیه PFAS موثر است. بدین منظور باید مخلوط مذکور بین دمای 79 تا 121 درجه سانتیگراد گرم شود تا شکستن پیوندهای بین مولکول‌های PFAS آغاز شود. پس از چند روز، این مخلوط حتی می‌تواند محصولات جانبی پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل را به مولکول‌های بی‌ضرر تبدیل کند.

پروفسور ویلیام دیچتل، یکی از نویسندگان این مقاله گفت که قبل از اینکه راه حل صنعتی شود، کارهای زیادی باید انجام شود. بر اساس بررسی ها انسان هر سال تقریباً 50000 تن مواد شیمیایی از نوع PFAS را وارد جو زمین می کند. مطالعه دیگری نشان داده که آب باران در همه جای زمین به دلیل وجود این مواد برای نوشیدن ناامن است. با این حال، ممکن است این کشف جدید به محققان در یافتن راه‌های جدید دیگری برای از بین بردن PFAS در طبیعت کمک کند.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز