title
کد خبر: 220949
00
چگونه از بیماری‌های منتقله از آب و غذا پیشگیری کنیم؟

مدیرسلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان؛ با توجه به گرم شدن هوا و احتمال شیوع بیماری وبا و بیماریهای منتقله از آب و غذا، باید موارد بهداشتی در تهیه و استفاده از مواد خوراکی و آشامیدنی را به طور جدی رعایت کنیم و از خوردن مواد خوراکی و یا نوشیدنی‌های آلوده خودداری نماییم.

به گزارش بهداشت نیوز،  دکترماشالله مریدی با اشاره به اینکه پیشگیری از بیماریهای منتقله از آب و غذا در حفظ سلامت بسیارمهم است،گفت: استفاده آب لوله‌کشی تصفیه شده حائز اهمیت بوده است و اگردرمکانی هستیم که از سلامت آب اطمینان ندارید و ناچار به استفاده از آب چاه، تانکرهای غیر کلر زده، چشمه‌ها و قنات‌ها هستید ابتدا آب را نیم ساعت جوشانده و پس از سرد شدن مصرف کنید و یا کلرزنی کنید.

مریدی ادامه داد: هنگام مسافرت از یخ‌های قالبی غیر بهداشتی استفاده نکنید زیرا در آب مصرفی، مراحل تولید و عرضه آن احتمال آلودگی به میکروب وبا و یا سایر میکروب‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به این نکته هنگام سفر، آب و غذای سالم و مطمئن همراه داشته باشید، یادآورشد: باید در هنگام مسافرت از نوشیدنی‌ها و غذاهای با بسته بندی مطمئن و بهداشتی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از مصرف مواد غذایی آماده، آب میوه و آب هویج، آب زرشک، معجون، فالوده، بستنی‌های غیرپاستوریزه و غیر کارخانه‌ای، بلال، ساندویچ، سالاد و دیگر مواد خوراکی و نوشیدنی‌هایی که توسط فروشندگان دوره گرد عرضه می‌شود جدا خودداری کنیم.

مدیرسلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: سبزی‌ها و صیفی‌ها را حتماً پیش از مصرف سالم سازی کنید و پس از شست و شو و ضدعفونی با محلول‌های استاندارد آبکشی کرده، مصرف کنید.

مریدی با تاکید به این نکته که هنگام خرید، مواد غذایی و اقلامی نظیر نان که قابل شست و شو و پختن مجدد نیستند را در کنار میوه و سبزی‌ها شسته نشده و گوشت خام قرار ندهید، اضافه کرد: تا جای ممکن از غذاهای طبخ شده در منزل استفاده کنید و قبل از غذا خوردن و دست زدن به مواد غذایی، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

وی تاکید کرد: دست‌ها را بعد از اجابت مزاج (رفتن به سرویس بهداشتی)، شستن و تمیز کردن کودک و بعد از دست زدن به مواد غذایی خام نظیر سبزیجات، گوشت، ماهی و مرغ با آب و صابون بشویید.

مریدی در عین حال از هم استانها درخواست کرد تادرصورت مشاهده هرگونه علایم بیماریهای اسهالی ویا مسمویت غذایی وباشک به بیماری وبا به نزدیکترین مرکزبهداشتی ودرمانی مراجعه نمایند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز