title
کد خبر: 220876
00
داروی جدیدی که ۳۰۰ باکتری مقاوم را نابود می کند

بهترین راه برای مقابله با مشکل بیماری هایی از قبیل عفونت ادراری، دریافت آنتی بیوتیک است، متاسفانه باکتری های مقاوم به انتی بیوتیک طی سال های گذشته بسیار زیاد شده و بیماران مجبورند با علائم دردناکی دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان دانشگاه ایلینوی در Urbana-Champaign مولکول جدیدی را کشف کرده اند که می تواند بیش از ۳۰۰ باکتری مقاوم به دارو  از جمله باکتری عامل عفونت ادراری  را نابود کند.

عفونت های دستگاه ادراری تنها یکی از شرایطی است که باکتری ها در انسان ایجاد می کنند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ‌ها، باکتری‌ های گرم منفی (gram-negative bacteria  ) که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان آلوده می‌کنند، مسئول موارد مرگبار ذات‌الریه هستند.

آنچه این باکتری ها را در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم می کند، دفاع قوی آنها در برابر دارو است. باکتری‌های گرم منفی مجهز به دیواره‌های سلولی محکمی هستند که آنتی‌بیوتیک ‌ها را از نفوذ و پمپاژ منع می‌کند. ویژگی دیگر، توانایی آنها در سازگاری است.

این باکتری پس از مواجهه با داروهای متعدد قادر به جهش سریع هستند. بدتر از آن، آنتی بیوتیک ها به طور خاص گونه های باکتریایی خاصی را هدف قرار نمی دهند. آنها هر گونه باکتری را از جمله باکتری های خوب موجود در میکروبیوم روده شما از بین می برند. ماموریت این تیم پژوهشی، دور زدن این مشکل با ایجاد دارویی بود که قادر به شکستن دیواره سلولی باکتریایی بود که در عین حال میکروب های مفید را سالم نگه دارد.

 محققان طی این مطالعه از آنتی بیوتیکی استفاده کردند که علیه باکتری های گرم مثبت فعال بوده و سپس تغییرات ساختاری متعددی را طراحی کردند که سویه های گرم منفی را هدف قرار می داد. یکی از ترکیبات اصلاح شده فابیمایسین بود. آنها مشاهده کردند که فابیمایسین می تواند بیش از ۳۰۰ باکتری مقاوم به دارو را از بین ببرد در حالی که پاتوژن های گرم مثبت و سایر باکتری های بی ضرر را در بدن باقی می گذارد.

مطالعات انجام شده نشان داد مصرف فابیمایسین در موش‌های مبتلا به پنومونی یا عفونت‌های مجاری ادراری، به کاهش تعداد باکتری‌های مقاوم به دارو به سطح قبل از عفونت یا کمتر کمک کرد. 

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی ACS Central Science منتشر شده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز