title
کد خبر: 220774
00
انتقال تخمدان توله یوز ماده تلف شده به پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن هشدار نسبت به خطر برخورد با آخرین بازماندگان یوز ایرانی در محور میامی-عباس‌آباد، از انتقال تخمدان توله یوز ماده تلف شده بر اثر تصادف در همین جاده به پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی برای اولین بار خبر داد.

به گزارش بهداشت نیوز،  سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تلف شدن بیش از ۱۰ قلاده یوز در زیستگاه‌های مختلف مرکزی و شمال ایران طی دو دهه گذشته باتوجه به اهمیت این گونه، جداسازی تخمدان یوز ماده و تحویل آن به موسسه رویان جهاددانشگاهی توضیح داد: با کمک مرکز رویان اگر تخمک‌ها شرایط لازم و کافی را داشته باشند، می‌توان با حفظ و ذخیره آن‌ها در آینده برای تکثیر استفاده کرد چراکه ژن حیوان تلف شده بسیار مهم است و علاوه بر نمونه‌های بانک ژن و نمونه‌های بافت، اندام‌های جنسی آن می‌توانند در فرآیندهای تکثیر بسیار کمک‌کننده باشند.

اکبری تاکید کرد: این اقدام تنها نوعی ذخیره‌سازی است. در حال حاضر قصد انجام این فرآیند را نداریم چراکه با اعتبارات داده شده از جانب سازمان برنامه و بودجه تنها به بخشی از وظیفه حفاظت می‌رسیم اما نباید چنین فرصت‌هایی را از دست دهیم.

وی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: تخمدان توله یوز تلف شده جدا و در موقعیتی کنار یخ و با لحاظ شرایط لازم به مرکز رویان منتقل شد. در حال حاضر تنها حفظ می‌شوند و اگر تخمک‌ها رسیده و قابل استفاده باشند، در آینده از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز