title
کد خبر: 220642
00
اختلالات پرخوری، اضافه وزن و شیوع آن در جامعه امروزی

دکتر مجید محمدشاهی: لازم و ضروری است که هر فردی حتماً صبحانه میل ‌کند چرا که تحقیقات نشان داده ۹۰ درصد افراد دارای اختلال پرخوری، صبحانه نمی‌خورند.

اختلالات پرخوری، اضافه وزن و شیوع آن در جامعه کنونی باعث شد تا گفتگویی با دکتر مجید محمدشاهی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز داشته باشیم و نظرات تخصصی ایشان را در این خصوص جویا شویم.

دکتر مجید محمدشاهی با اشاره به اینکه اختلالات پرخوری به سه دسته تقسیم می‌شوند، گفت: یک نوع اختلال پرخوری در افراد وجود دارد که در واقع نوعی بیماری به حساب آمده و از نشانه‌های این بیماری می‌توان به سریع و از روی اجبار غذا خوردن اشاره کرد.

وی ادامه داد: این افراد تنها زمانی از غذا خوردن دست می‌کشند که در سیستم گوارشی خود احساس درد کرده و یا حالت تهوع پیدا کنند. این اختلال ۲ تا ۴ درصد افراد جامعه را در بر گرفته و بیشتر در میان زنان شایع است اما از آنجایی که خیلی از افراد این مساله را بروز نمی‌دهند، قانع‌ کننده نیست.

محمدشاهی افزود: نوع دوم پرخوری یا پر اشتهایی، عصبی است به گونه‌ای که فرد بعد از صرف غذا سعی در حذف عذاب وجدان ناشی از آن دارد و به رفتارهایی مانند بالا آوردن غذا، استفاده از دوز بالای مسهل و یا ورزش طولانی پرقدرت و شدید می‌پردازد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: نوع سوم پرخوری عصبی یا بولیمیا است که این افراد با توجه به اینکه غذای زیادی می‌خورند باز هم لاغر هستند که البته وزن فرد می‌تواند متاثر از عواملی مانند ژنتیک، جنسیت، میزان عضله بدن فرد و سن افراد متفاوت باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه اظهار کرد: یکی از مسائل مهم و بحث‌برانگیز امروزی استفاده از فضای مجازی است که فرد با مشاهده افراد مشهور می‌خواهد مانند آنها باشد، لذا به سراغ رژیم‌های سخت و نامناسب می‌رود و یا برعکس دچار افسردگی شده و به اختلال پرخوری مبتلا می‌شود؛ نکته دیگر اینکه افراد در فضای مجازی مدام با تصاویر غذاها و رستوران‌ها مواجه می‌شوند که این می‌تواند برای فرد دچار اختلال پرخوری، تحریک کننده باشد.

محمدشاهی با ذکر ۱۲ نشانه که می‌تواند مشخص کننده ابتلای فرد به اختلال پرخوری باشد، گفت: اگر شخصی ۵ نشانه از این موارد را داشته باشد، کاندیدای اختلال پرخوری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مواردی از قبیل غذا خوردن به صورت غیر عادی و حتی بعد از سیر شدن، غذا خوردن سریع تا مرز دل درد گرفتن، غذا خوردن به صورت تنها و انفرادی و خارج از کنترل و اراده، حس عذاب وجدان بعد از صرف غذا، افراد مضطرب و پر استرس و عاجز از بیان احساسات و عواطف، افرادی که زیاد رژیم می‌گیرند، چاق و لاغر شدن مداوم و فکر کردن به اعمال جراحی زیبایی بخشی از نشانه‌های ابتلا به اختلال پرخوری محسوب می‌شوند.

این متخصص تغذیه گفت: این افراد جهت درمان حتماً باید تحت نظر تیم پزشکی متشکل از متخصص تغذیه، روانپزشک و رفتار درمانگر قرار گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه افزود: مردم در نظر داشته باشند که به هیچ عنوان خوددرمانی نکنند، چرا که در کنار داروهای کاهش وزن، باید داروهای ضد افسردگی نیز تحت نظر تیم تخصصی پزشکی مصرف شوند.

وی تصریح کرد: تغییر سبک زندگی و ورزش‌هایی مانند یوگا می‌تواند به این افراد بسیار کمک کند؛ لازم و ضروری است که هر فردی حتماً صبحانه میل ‌کند چرا که تحقیقات نشان داده ۹۰ درصد افراد دارای اختلال پرخوری صبحانه نمی‌خورند.

محمدشاهی در پایان گفت: در زمان احساس گرسنگی استفاده از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند جزء بهترین و سالم‌ترین گزینه‌ها برای جلوگیری از اختلال پرخوری باشد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز