title
کد خبر: 220312
01
 مواد غذایی برای پیشگیری از سرطان پروستات

سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان پس از سرطان ریه در بین مردان است. اگرچه سرطان پروستات معمولا به آهستگی رشد می‌کند اما می‌تواند کشنده باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، ارتباط بین سرطان، رژیم غذایی و مکمل‌های تغذیه‌ای متغیر است. 

برخی از مواد غذایی که می‌توانند در پیشگیری از سرطان پروستات موثر باشند:

گوجه فرنگی

 گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی، حاوی لیکوپن (آنتی اکسیدانی که رنگ قرمز گوجه فرنگی به دلیل آن است.) هستند. خوردن محصولات گوجه فرنگی یا دیگر غذاهای غنی از لیکوپن مانند هندوانه و گریپ فروت (صورتی رنگ) خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهند. فراوان‌ترین غذای دارای لیکوپن، فرآورده‌های گوجه فرنگی پخته شده مانند سوپ گوجه فرنگی و سس اسپاگتی است (البته سعی کنید از فرآورده‌های غیر صنعتی و بدون مواد نگهدارنده و رنگ‌های افزوده استفاده کنید؛ مواد نگهدارنده و مواد افزودنی به محصولات صنعتی، خود جزو عوامل ایجاد کننده انواع سرطان محسوب می‌شوند.) . گوجه فرنگی نپخته مقدار کمتری لیکوپن دارد. مکمل‌های لیکوپن مانند آن‌هایی که شما می‌توانید در داروخانه پیدا کنید تمامی خواص لیکوپن موجود در مواد گیاهی و غیر صنعتی و دارویی را دارا نیستند.

سویا

فرآورده‌های سویا مانند شیر سویا، آجیل سویا، حاوی ایزوفلاون‌ها (ترکیباتی که احتمالا خطر سرطان پروستات شما را کاهش می‌دهند) هستند. حضور ایزوفلاون‌ها، پروتئین‌های اتصالی (گلوبولین‌ها) بدن شما را تحریک کرده تا میزان تولید هورمون جنسی تستوسترون را در بدن شما کنترل کنند. این تئوری محققان است که کمتر بودن تستوسترون در خون، خطر رشد و پیشرفت سرطان پروستات را کاهش می‌دهد؛ زیرا رشد سلول‌های سرطانی پروستات در محیط غنی از تستوسترون سریع‌تر است.

سیر

در تحقیقات مشخص شده است مصرف سیر، خطر انواع بسیاری از سرطان‌ها، به انضمام سرطان پروستات را کاهش داده است. احتمالا ترکیبات سولفور موجود در سیر عمل ایمنی را افزایش داده و این به مبارزه با رشد تومور کمک می‌کند. همچنین احتمال دارد این ترکیبات گسترش سلول‌های سرطانی را کاهش داده و تولید آنزیم‌هایی را که به از بین بردن ترکیبات سرطان‌زا کمک می‌کنند، افزایش دهند.

چای سبز

اندکی بعد از درو کردن، از برگ‌های چای خشک و خرد شده چای سبز به دست می‌آید. چای سبز حاوی ترکیبی طبیعی به نام اپی گالو کتچین گالات (EGCG) می‌باشد. طبق تحقیقات حضور این ترکیب فعالیت آنزیم‌های ضروری برای رشد انواع سرطان را مهار کرده و همچنین با کاهش جذب چربی از طریق روده به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده کمک می‌کند.

گیاهان دارویی

مبلغان گیاهان دارویی مدعی هستند که این محصولات از سرطان پروستات جلوگیری می‌کنند. نخلک، گیاهی است که احتمال دارد در سلامت پروستات سودمند باشد. محققان دقیقا به علت تاثیر این گیاه در از بین بردن علائم ادراری (مانند تکرر یا دردناک بودن ادرار) پی نبرده‌اند؛ با این وجود آن‌ها می‌دانند که این گیاه از تبدیل تستوسترون به شکل هورمونی که در ارتباط با رشد بافت پروستات است، جلوگیری می‌کند. اما هنوز معلوم نیست که این گیاه نقش جلوگیری کننده از پیشرفت سرطان پروستات را داشته باشد. 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز