title
کد خبر: 220022
00
دیابتی ها اگر این دو نکته را رعایت نکنند حتی با تزریق انسولین هم قند خونشان کنترل نمی شود

مسئول گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با رعایت این دو نکته می توان قند خون افراد دیابتی را تا حد زیادی کنترل کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر حامد جعفری بیان کرد: در بیماران دیابتی دو نکته منظم غذا خوردن و تعداد وعده های بالا داشتن  و همچنین حجم غذایی که در هر وعده خورده می شود بسیار اهمیت دارد  و می تواند در کنترل قند خون تاثیر گذار باشد.

وی افزود: در بیماری دیابت بدون رژیم غذایی مخصوص هر بیمار و بدون تغذیه درمانی کنترل قند خون بسیار مشکل است.

وی تاکید کرد: حتی اگر افراد دیابتی داروهای زیادی را مصرف کنند و تا جایی که حتی انسولین تزریق کنند، اگر رژیم درست و اصولی نداشته باشند، کنترل قند خون آنها با مشکل مواجه خواهد شد.

دکتر جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین مبتلایان به دیابت باید زیر نظر متخصص تغذیه یک رژیم پرپروتئین و یک رژیم غذایی با کالری و کربوهیدرات مشخص بر اساس داروها و انسولین دریافتی بیمار تنظیم شود تا در فرد بیمار شاهد افزایش قند خون و افت ناگهانی قند خون نباشیم.

مسئول گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت:  در بیماران دیابتی توصیه می کنیم 3 وعده کامل و 3 میان وعده در طول روز با حجم و زمان مشخص مصرف نمایند.

وی افزود: در این بیماران حذف و محدودیت هیچگونه از مواد غذایی توصیه نمی شود؛ بلکه توصیه می کنیم مواد غذایی به صورت متعادل با تنظیم کالری و کربودهیدارت با نظر متخصص دریافت شود.

وی تاکید کرد: بهترین انتخاب در گروه نان و غلات برای این افراد، نان جو و برنج قهوه ای و  در مرحله بعد غلات کامل و سبوس دار و بدترین انتخاب آرد سفید، برنج و نان سفید است و می توان قند خون با سرعت زیاد افزایش یابد.

دکتر جعفری همچنین خاطرنشان کرد: در میوه ها نیز به جز میوه هایی نظیر  هندوانه، طالبی و خربزه که باعث افزایش سریع قند خون می شوند اکثرا توصیه می شوند.

بنابر گزارش دانشگاه علوم پزشکی اراک، وی در پایان افزود: همچنین دریافت بالای سبزیجات به جهت فیبری که دارند به شدت در افراد دیابتی توصیه می شود اما سبزیجاتی که نشاسته دار هستند مثل سیب زمینی، هویج و نخود فرنگی به هیچ وجه توصیه نمی شود و مصرف اینگونه سبزیجات نیاز به محدودیت و مصرف متعادل تر دارد چراکه ممکن است قند خون را افزایش دهند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز