title
کد خبر: 219934
00
اهمیت غربالگری ناشنوایی

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: سالانه ۳ تا ۵ هزار نوزاد ناشنوا یا دارای اختلالات شنوایی در کشور متولد می شوند، بنابراین ارتقای پوشش برنامه غربالگری ناشنوایی و کم شنوایی در کشور عوارض را برای فرد و جامعه به حداقل ممکن خواهد رساند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سعید محمودیان در کارگاه آموزشی "تبیین استانداردها، فرآیندها و ثبت خدمات مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در سطوح مختلف نظام ارجاع" خاطر نشان کرد: تاکنون شش برنامه پیمایشی در زمینه ناشنوایی و کم شنوایی در کشور انجام شده و برای چهار سال آینده نیز بر اساس اسناد بالادستی چهار برنامه در چهار حوزه از جمله ظرفیت‌سازی‌ و گسترش مراکز غربالگری و پیاده ‌سازی‌ شیوه نامه ادغام در هر سه سطح خدمات خواهیم داشت. همچنین فرایندها همه باید در سامانه های الکترونیکی خدمات سلامت وارد شده و سطوح خدمت پیوستگی پیدا کنند.

مدیر مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت، هدف اصلی از اجرای برنامه غربالگری شنوایی را کاهش بار بیماری‌ در کشور اعلام کرد و گفت: در جهان ۴۷۰میلیون نفر درگیر اختلالات شنوایی و در ایران ۳ تا ۵ درصد جمعیت درگیر این اختلال هستند که ۶.۸ درصد بار بیماری‌ در ایران را به‌خود اختصاص داده است، و این در حالی‌ است که این بیماری ۵۰ تا ۶۰ درصد قابل پیشگیری است. 

وی تصریح کرد: خوشبختانه پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان از ۷۲درصد در سال ۹۹ به ۸۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده ولی باید تا پایان سال ۱۴۰۱ به پوشش ۹۰درصدی و در نهایت به پوشش ۱۰۰درصدی در سطح کشور برسد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه ارتقای سطح سواد سلامت مردم و مشارکت آن ها در اثربخشی و اجرای برنامه‌ها بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: در بزرگسالان نیز موارد کم شنوایی قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به اینکه بسته خدمتی سالمندان نیز به زودی وارد برنامه‌ها خواهد شد، خاطرنشان کرد: درصد اختلالات شنوایی بین افراد ۶۰ تا ۷۰ ساله ۴۲ درصد ولی در افراد بالای ۷۰ سال جامعه بیش از ۷۰ درصد است که این معضل ضرورت برنامه ریزی برای سلامت شنوایی سالمندان را نشان می دهد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز