title
کد خبر: 219820
00
شادکامی واقعی چیست؟

دکتر عباس عبداللهی روانشناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا (س) چهارمین جلسه وبینار «شادکامی واقعی چیست؟» را به همت دفتر امور ایثارگران برگزار کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، به همت دفتر امور ایثارگران دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهارمین وبینار روانشناسی با موضوع «شادکامی واقعی چیست؟» برگزار شد. در این کارگاه که ساعت 22 دوشنبه سوم مرداد با شرکت اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه برقرار شد، دکتر عباس عبداللهی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا برای درک بهتر مبحث شادکامی به بیان موضوع کمال‌گرایی پرداخت.

دکتر عبداللهی کمال‌گرایی را «تلاشی که فرد بیش از نیاز موجود خود انجام دهد» تعریف کرد و گفت: برای پردازش علمی کمال‌گرایی و اینکه آیا یک ویژگی مثبت یا منفی به شمار می‌آید، باید به نظریه‌های «کارن هورنای» و «آلفرد آدلر» توجه کنیم. «هورنای» کمال‌گرایی را یک ویژگی منفی و اختلال روانی برای فرد می‌داند. ولی به عقیده «آدلر» انسان‌ها نیاز درونی دارند تا به شکوفایی و رشد و پیشرفت برسند و اگر کمال‌گرایی آنان باعث رشد و پیشرفت در زندگی شود کمال‌گرایی مثبت است، در غیر این صورت کمال‌گرایی منفی است.

وی ضمن اشاره به مطالعات زیاد اندیشمندان روانشناس در مورد موضوع کمال‌گرایی انواع طبقه‌بندی آن را این‌گونه توضیح داد: بر اساس نظریه «هویت» و «فلت» کمال‌گرایی را در سه مدل کمال‌گرایی خودمحور، دگرمحور و تجویز اجتماعی تقسیم‌شده است. «فراست» افراد کمال‌گرا را به شش گروه افراد دارای استانداردهای بالای فردی، نگرانی در مورد ارتکاب خطا و اشتباه، ترددید در انجام کارها، در پی برآورده کردن انتظارات والدین، ترس از سرزنش والدین و افرادی که همواره کارهایشان را بانظم و ترتیب انجام می‌دهند تقسیم کرد.

دکتر عبداللهی به نظریه خود تعیین گری «رایان» و «دسی» اشاره کرد و گفت: کمال‌گرایی در فرد شامل طیفی است که یک سر آن انگیزه‌های درونی و سر دیگر طیف انگیزه‌های بیرونی است. کمال‌گرایی شامل دو گونه تلاش‌های کمال گرایانه که متأثر از انگیزه‌های درونی فرد است و نگرانی‌های کمال گرایانه که متأثر از انگیزه‌های بیرونی فرد است.

عضو هیئت‌علمی افزود: کسانی که باانگیزه‌های درونی تلاش‌های کمال گرایانه دارند از سلامت روان بالاتری نسبت به کسانی که نگرانی‌های کمال گرایانه دارند برخوردار هستند. به‌طور مثال کسی که برای ایجاد شادابی و نشاط در خود ورزش می‌کند سلامت روان بالاتری را نسبت به فردی که با توصیه پزشک ورزش می‌کند دارد.

دکتر عبداللهی ضمن اشاره به رفتارهای فردی افراد کمال‌گرا و ویژگی‌های شناختی آنان را برشمرد و بر اساس مدل «هویت» و «فلت» افراد کمال‌گرای دگر محور را این‌گونه تشریح کرد: این دسته افراد به دلیل اینکه دیگران را با استانداردهایی پایین می‌بینند، تمایل به ارتباط با آنان ندارند این مسئله ممکن است آن‌قدر شدید باشد که فرد دچار انزوای اجتماعی، افسردگی و یا حتی اعتیاد شود. این اختلال در اختلافات شدید بین زوجین کاملا مشهود است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز