title
کد خبر: 218892
00
این 6خوراکی از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند

همه می دانند که برای جلوگیری از آفتاب سوختگی باید از کرم ضدآفتاب استفاده کرد، اما کمتر کسی می داند رژیم غذایی برای محافظت از پوست در برابر خورشید هم مهم است

به ‌گزارش بهداشت نیوز، رژیم غذایی اغلب برای محافظت از پوست در برابر صدمات اشعه ماوراء‌بنفش خورشید نادیده گرفته می‌شود. در ادامه به بررسی خوراکی‌هایی که می‌توانند از پوست شما در فصل تابستان محافظت کنند،می‌پردازیم.

  زغال ‌اخته
زغال ‌اخته سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که با رادیکال‌های آزاد که به ‌دلیل قرار ‌گرفتن در معرض نور خورشید می‌توانند به پوست آسیب برسانند، مبارزه می‌کند. این میوه همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین C است که می‌تواند به جلوگیری از چین‌ و‌ چروک در پوست کمک کند.

هندوانه
گوجه‌فرنگی عمدتا به داشتن لیکوپن و  آنتی‌اکسیدانی که باعث قرمز بودن رنگ آن است  شناخته می‌شود اما هندوانه در واقع حاوی مقدار بسیار بیشتری از لیکوپن است. لیکوپن اشعه‌های UVA و UVB را جذب می‌کند. پس از چند هفته مصرف روزانه هندوانه، لیکوپن موجود در آن  می‌تواند به‌ عنوان یک ضد‌ آفتاب طبیعی عمل کند. با‌ این ‌حال، محققان خاطرنشان می‌کنند که این روش لزوماً نمی‌تواند جایگزین دیگر اقدامات محافظتی مانند ضد آفتاب برای مقابله با لکه‌های پوستی ناشی از نور خورشید و آسیب‌های پوستی شود.

 آجیل و دانه‌ها
گردو، دانه شاهدانه، دانه چیا و کتان همگی حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ هستند. امگا ۳ به بدن شما کمک می‌کند به‌طور طبیعی با آثار نور خورشید مقابله کند.

 ماهی و تخم‌مرغ هم منابع عالی این چربی مفید برای پوست به شمار می‌روند. بدن ما نمی‌تواند امگا ۳ بسازد، بنابراین ضروری است که آن‌ها را از رژیم غذایی خود دریافت کنید.

 هویج و سبزیجات برگ‌دار
بدن ما بتا‌کاروتن را به ویتامین A تبدیل می‌کند که برای سلامت پوست، حیاتی است. یک آزمایش در سال ۲۰۰۷ نشان داد که بتاکاروتن پس از ۱۰ هفته مصرف منظم، به صورت طبیعی از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت می‌کند.

منابع دیگر این ماده مغذی، شامل کلم‌پیچ، اسفناج و دیگر سبزیجات برگدار هستند. به‌طور ‌خاص، سبزی‌های برگ‌دار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زیگزانتین هستند و در برابر سرطان پوست از شما محافظت می‌کنند.

 چای سبز
محققان در مطالعه‌ای مربوط به سال ۲۰۱۰ دریافتند که مصرف چای سبز منجر به کمتر شدن تومورهای ناشی از نور UV در موش‌ها می‌شود. این، به ‌دلیل فلاوانول موجود در چای سبز و سیاه به‌‌نام EGCG است. همچنین، مطالعه دیگری روی چای سبز نشان داد که این چای، آسیب پوستی ناشی از اشعه UVA را کاهش می‌دهد و از کاهش کلاژن هم  پیشگیری می‌کند. کلاژن، فراوان‌ترین پروتئین در بدن ماست و باعث یکپارچگی و استحکام پوست می‌شود.

 گل‌کلم
این سبزی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به مبارزه با استرس کمک می‌کند. علاوه ‌بر این مزیت مهم، گل‌کلم سرشار از هیستیدین، یک ماده غذایی طبیعی محافظ در برابر آفتاب است. این اسید آلفا آمینه، تولید اسید اوروکانیک را تحریک و اشعه UV را  جذب می‌کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز