title
کد خبر: 218679
00
 بیشتر از آن چه تصور می کنید، دوستانتان به شما فکر می کنند

احتمالا تا به حال برایتان پیش آمده است که مدت ها از یک دوست خود بی خبر بوده و قصد داشتید به وی پیامی ارسال کنید اما تردید داشتید که وی به شما فکر نمی کند. یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد دوستان شما بیش از آن چه تصور می کنید به شما فکر می کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان با بررسی نتایج مجموعه ‌ای از آزمایش‌ ها که نزدیک به ۶ هزار بزرگسال را شامل می ‌شد، دریافتند که به ‌طور کلی، مردم تصور می کنند فردی که مدت ها با وی در تعامل نبودند، به آن ها فکر نکرده و به همین دلیل ارزش دسترسی به وی را دست کم می گرفتند.

یافته های محققان نشان داد دریافت ‌کنندگان از این حرکت کوچک که اغلب فقط یک یادداشت برای سلام و احوالپرسی بود،  بیشتر از آنچه فرستنده پیش‌بینی می‌کرد، قدردان و خوشحال بودند.

کارشناسان می گویند این یافته ها لزوماً تعجب آور نیستند: به هر حال برای هر کسی این احساس خوبی است که بداند شخصی به وی فکر کرده و برایش اهمیت قائل است.

 پگی لیو دانشیار دانشکده بازرگانی دانشگاه پیتسبورگ و از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: جالب است شخصی که در حال تماس است اغلب تأثیری که انجام این کار می تواند داشته باشد را دست کم می گیرد. ما می دانیم که ارتباطات اجتماعی باعث بهبود شرایط روحی ما می شود، پس چرا این کار را بیشتر انجام ندهیم؟ 

وی خاطرنشان کرد : ممکن است توضیحات زیادی برای عدم ارسال پیام برای دوستان وجود داشته باشد، بهانه هایی از جمله برنامه های کاری فشرده و مشکلات روزمره  اما در این میان یک مساله وجود دارد که تاکنون کمتر شناخته شده بود: ما معمولا میزان قدردانی از  فرد دریافت کننده پیام را دست کم می گیریم.

 این مطالعه همچنین نشان داد که ارسال یک متن یا ایمیل ممکن است زمانی که غافلگیر کننده بوده یا از طرف فردی عزیز ارسال می شود بیش از تصور عمومی برای فرد دریافت کننده با ارزش باشد.

از نظر لیو، دلیل این موضوع بسیار ساده است: اگربه یک دوست یا آشنا فکر می کنید و دلتان برای وی تنگ شده، چرا وی را مطلع نمی کنید؟

ارسال یک پیامک برای گفتن  این که به یادت بودم، تو حالت چطور است، کار سخت و دشواری نیست.

این مطالعه بر اساس بررسی ۱۳ کارآزمایی از افراد بزرگسال در سنین مختلف انجام شده و در بیشتر موارد، محققان از شرکت ‌کنندگان می ‌خواستند به فردی فکر کنند که با او دوست هستند، اما مدت ها با او تماسی نداشته‌ اند. سپس  از شرکت کنندگان خواسته شد با فرد مورد نظر تماس بگیرند. این به معنای ارسال یک پیام کوتاه یا یک پیام و یک هدیه کوچک، مانند یک شیرینی یا قهوه بود. در مرحله بعدی، فرستنده‌ ها درجه ‌ای را ارزیابی کردند که انتظار داشتند از این رفتار قدردانی شود و محققان با گیرندگان تماس گرفتند تا ببینند واقعاً میزان قدردانی آنها چقدر است.

محققان طی این مطالعه یک الگوی ثابت پیدا کردند: فرستندگان عموماً تأثیر حرکت خود را دست کم می گرفتند. لیو می‌گوید و این به ویژه زمانی صادق بود که شگفت‌انگیز بزرگ‌تر بود - وقتی گیرنده هیچ دلیلی برای انتظار آن نداشت، یا زمانی که از طرف کسی بود که دوستی صمیمی نبود.

به گفته جیمز مادوکس، محقق ارشد مرکز پیشرفت بهزیستی دانشگاه جورج میسون در فیرفکس، ویرجینیا، یافته‌ های فوق  با تحقیقات در مورد انواع دیگر تعاملات اجتماعی نیز صدق می کند.

وی در این رابطه گفت، ما می دانیم که مردم معمولاً تعارفاتی را که اگر بخواهند با یک غریبه رد و بدل کنند، به اشتباه محاسبه می ‌کنند. برخلاف انتظار مردم، اکثریت قریب به اتفاق این غریبه ها نسبت به دریافت یک پالس مثبت از دیگران، پاسخ مثبت می دهند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تماس با کسی که مدتی است ندیده اید یا با او صحبت نکرده اید،  دارای یک احساس خطر نیز هست. زیرا آنها ممکن است پاسخ ندهند، و این اتفاق ممکن است باعث شود شما احساس طرد شدن کنید. اما به گفته مادوکس، حتی با توجه به این احتمال، ارسال یک متن برای دوستی که از وی بی خبر هستید ارزش ریسک را دارد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی شخصیت و روانشناسی اجتماعی (Journal of Personality and Social Psychology) منتشر شده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز