title
کد خبر: 217998
00
7 راز میان ملت‌های مختلف که آنها را به الگوی تناسب اندام بدل کرده

لاغری و تناسب اندام در دنیای امروز، گسترش زندگی ماشینی و کاهش تحرک فیزیکی افراد، باعث شده تا اضافه وزن به یکی از مشکلات رایج تبدیل شود. 

به گزارش بهداشت نیوز، لاغری و تناسب اندام در دنیای امروز، گسترش زندگی ماشینی و کاهش تحرک فیزیکی افراد، باعث شده تا اضافه وزن به یکی از مشکلات رایج تبدیل شود. از این رو، افراد عمدتا به دنبال روش های لاغری و تناسب اندام هستند تا بتوانند لباس های دلخواه خود را بپوشند، اندامی زیباتر داشته باشند و سطح سلامت خود را بالا ببرند.

۱_قبل از سیری کامل دست از خوردن بکشید

اهالی اوکیناوای ژاپن یک ضرب المثل معروف دارند. به اندازه ۸۰ درصد ظرفیتتان بخورید. دکتر برادلی ولکاکس مولف کتاب برنامه غذایی اوکیناوا در مورد این ضرب المثل می گوید، این جمله به معنی این نیست که گرسنه از سر میز بلند شوید؛ اما انقدر هم نخورید که دگمه های پیرهنتان ازشدت ورم شکم کنده شوند. خوردن تا آخرین حد ظرفیت باعث می شود که ذهنتان برای احساس سیری به غذای بیشتری نیاز داشته باشد. پس قاشق و چنگال را با احساس اولین نشانه هاس سیری زمین بگذارید. این کار شاید در چند بار اول سخت به نظر برسد، اما به زودی ذهنتان یاد می گیرد که با مقدار غذای کمتری احساس سیری کند.

۲_روغن‌های گیاهی سالم را جدی بگیرید

استفاده از روغن های گیاهی سالم مثل روغن زیتون (در رژیم مدیترانه) یا روغن کانولا در رژیم اوکیناوا یکی از فرازهای تغذیه سالم است. اضافه کردن این روغن ها به سالاد سبزیجات یه دلیل طعم خوشایندی که دارند رغبت شما را به خوردن غذاهای گیاهی افزایش می دهند. طبیعتا جایگزینی یک وعده غذایی سالم به جای مواد غذایی چربی ساز راهکارموثری برایرسیدن به وزن ایده آل خواهد بود.

۳_ هنگام خوردن، کار ممنوع

انجام کارها همزمان با خوردن غذا یکی از عادات بدیاست که در برخی فرهنگ هارایج است. مثل تماشای تلوزیون همزمان با صرف شام یا صرف غذا هنگام کار در دفتر و یا حتی رانندگی که در آمریکا رواج دارد.

ازنظرمردم ژاپن خوردن هنگام راه رفتن، امری بی ادبانه به حساب می آورند. دکتر ویل کلاور در کتاب رازهای خوردن فرانوسوی برای کاهش وزن مداوم می نویسد، در فرانسه رستورانی که غذاهای مخصوص خوردن هنگام رانندگی ارائه شود، وجود ندارد؛ زیرا قرار نیست کسی هنگام رانندگی چیزی بخورد.

خوردن یا نوشیدن کاری نیست که شما بتوانید در راه یا هنگام کار یا تماشای تلوزیون به آن مشغول شوید. وقتی ذهن شما درگیر کار، ترافیک یا یک سریال تلوزیونی است متوجه مقدار غذایی که می خورید نخواهید شد. ضمن اینکه این امر موجب تحریک اشتهای شما نیز خواهد شد.

تمرکز بر خوردن موجب می شود که از چیزی که می خورید لذت ببرید. به علاوه حواستان هست که از پرخوری بپرهیزید.

۴_حرکت کنید (تکان بخورید).

مردم ژاپن، مدیترانه و حتی فرانسه دارای اندام متناسب هستند؛ زیرا عادت به تحرک دارند. وقتی روزها را پشت میزکار و شب ها را روی مبل جلوی تلوزیون و فاصله بین این دو را روی صندلی اتومبیلتان سپری می کنید، چه انتظار دیگری دارید. آن دسته از دوستانی که فکر می کنند، روزی نیم تا یک ساعت ورزش در باشگاه، این همه کالری اضافی را جبران خواهد کرد سخت در اشتباهند. ماشین، تلوزیون و کامپیوتر بلای جان شماست. پیاده روی، ورزش منظم و تفریحاتی که جنب و جوش بیشتری دارند را جایگزین کنید و نتیجه را ببینید.

۵_برای خوردن برنامه داشته باشید

یکی از دلایل خوش هیکل بودن خانم های فرانسوی داشتن سه وعده کامل غذایی است. این فکر که حذف یک وعده غذایی موجب کاهش کالری های دریافتی روزانه خواهد شد اشتباه است. از نظر دکتر دیوید کاتز مولف کتاب شیوه های خوردن، این امرتنها باعث تحریک واکنش جبران گرسنگی درشما می شود. در این واکنش، بدن شما شروع به ذخیره منابع انرژی به صورت چربی خواهد کرد؛ یعنی در واقع شما با این کار مکانیسم چربی سازی را در بدن خود فعال خواهید نمود. نکته دیگر این است که گرسنگی کشیدن شما را برای خوردن حریص تر خواهد کرد.

روز خود را با صبحانه آغاز کنید و ناهار و شام را طبق یک برنامه منظم میل نمایید. پژوهش ها نشان مد دهند که صبحانه خور ها خوش اندام ترند.

۶_ تنها خوری ممنوع

صرف غذا با دوستان یا همکاران علاوه بر این که لذت خوردن را دو چندان می کند، به تناسب اندام شما نیز منجر خواهد شد. وقتی در جمع غذا می خورید مسلما کنترل بیشتری بر چگونه خوردنتان خواهید داشت. در حضور دیگران غذا را آرامتر خواهید خورد و این تمرکز به شما کمک می کند که نکات گفته شده در مورد پرهیز از خوردن بیش از حد را رعایت کنید.

۷_خوردن برای رفع گرسنگی است

خوردن در پاسخ به استرس های مختلف یکی از بدترین عادات تغذیه ای است. اکثر افراد به هنگام قرار گرفتن در برابر ناملایماتی مثل خستگی، بی حوصلگی، احساس تنهایی، ترس و استرس شروع به خوردن می کنند. مسلما وقتی خوردن به تنها راه حل مشکلات شما تبدیل شود، داشتن اندام متناسب فقط یک آرزوی محال خواهد بود. اگر می خواهید اندامی متناسب داشته باشد راه حل دیگری برای مشکلات خود بیابید. مسلما سرگرمی های شاد و پرتحرک برای فرار از تنهایی و بی حوصلگی، تمرینات یوگا و مدیتیشن برای رهایی از استرس و خواب برای رفع خستگی جایگزین های مناسب تری خواهند بود.

منبع: مفدا

حبیب اله آذرحزین معلّم، مربّی و مدرّس دانشگاه (مشاور سلامت و تناسب)

مدرّس کشوری حوزه سلامت وزارت آموزش و پرورش

کاندیدای دکترای تخصّصی رفتارحرکتی (یادگیری، کنترل، رشد و روانشناسی ورزش)


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز