title
کد خبر: 217855
00
قابلیت ابزارهای هوش مصنوعی برای پیش بینی، کنترل و درمان بیماری های غدد درون ریز+عکس

گردهمایی انجمن متخصصین غدد درون ریز و متابولیسم با سخنرانی دکتر باقر لاریجانی استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران و با موضوع کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی با نگاهی آینده نگرانه به حوزه علوم غدد درون ریز، پنجشنبه 9 تیرماه 1401 برگزار شد.

به  گزارش بهداشت نیوز ، دکتر باقر لاریجانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و  عضو باسابقه انجمن غدد درون ریز  در ابتدا با بیان مقدمه ای از کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی و حوزه سلامت، گفت: در سال های اخیر، استفاده از هوش مصنوعی (AI) در پزشکی و مراقبت های بهداشتی، فناوریهای حوزه پزشکی را متحول کرده و در کانون بحث های موافقان و مخالفان از جمله محققان علمی بین رشته ای، فعالان سیاسی و اجتماعی قرار گرفته است.

دکتر لاریجانی در جمع اعضای انجمن متخصصین غدد درون ریز ادامه داد: استفاده از فناوری‌های جدید پزشکی برای بهبود جنبه‌های مختلف عملکرد بالینی برای کمک به بهبود تشخیص و فعال کردن رویکرد دقیق شخصی سازی شده در پزشکی، ممکن است بی حد و حصر به نظر برسد.

وی در ادامه با ذکر توضیحاتی در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در محیط بالینی گفت: پتانسیل استفاده از هوش مصنوعی در محیط بالینی بسیار زیاد است و از فرآیندهای تشخیصی تا تصمیم گیری درمانی و تحقیقات بالینی را شامل می شود.

وی قابلیت خودکارسازی و امکان پردازش و تحلیل حجم عظیمی از داده ها و محاسبه گزینه ها برای تعداد زیادی متغیر را دو ویژگی بارز هوش مصنوعی خواند که بهره گیری از این علم را در زمینه هایی مانند رادیولوژی، کاردیولوژی، نفرولوژی، سلامت روان، چشم پزشکی، پوست و آسیب شناسی و پردازش سیگنال (مانند الکتروکاردیوگرام، شنوایی شناسی و الکتروانسفالوگرافی) ممکن میکند.

در حوزه زیست پزشکی نیز دکتر لاریجانی به بیان برخی کاربردهای هوش مصنوعی در تولید دارو، پزشکی مبتنی بر شواهد، پزشکی فردی و ... پرداخت.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به این که استفاده از هوش مصنوعی در حوزه بهداشت عمومی نیز مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: انجام پیمایش های  اپیدمیولوژیک دیجیتال با بهره گیری از فن آوری هایی همچون حسگرها، ردیابی دیجیتال، دستگاه‌های تلفن همراه، رسانه‌های اجتماعی، آزمایشگاه‌های میکروبیولوژیکی و گزارش‌های بالینی ممکن شده است. همچنین هوش مصنوعی میتواند فرصت‌هایی را برای رسیدگی به چالش‌های سلامت در کشورهای با درآمد کم و متوسط فراهم کند.

این فوق تخصص غدد درون ریز در ادامه به کاربرد هوش مصنوعی در پیشگیری از اختلات غدد درون ریز نیز اشاره کرد.

در حوزه تشخیص نیز دکتر لاریجانی  گفت: تشخیص اختلالات غدد درون ریز با دقت بیشتر، کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی و استفاده بهتر از داده های کلان با استفاده از هوش مصنوعی ممکن است انقلابی در حوزه بالین بیماری های غدد ایجاد کند.
وی پیش بینی ابتلا به دیابت بر اساس داده های ژنتیکی و بالینی،  کنترل قند خون از طریق سیستم پانکراس مصنوعی، پیش بینی  هیپوگلیسمی یا هیپرگلیسمی قریب الوقوع بر اساس داده های CGM و یا عوارضی همچون رتینوپاتی، نفروپاتی، نوروپاتی یا رویداد قلبی عروقی را با بهره گیری از هوش مصنوعی دور از ذهن نخواند.

دکتر لاریجانی استفاده از یادگیری ماشین و داده کاوی برای تحلیل داده ها به روشی دقیق و سریع را زمینه ساز انقلابی در پزشکی خواند و با ذکر مثال گفت: استفاده از یادگیری ماشینی برای تشخیص آکرومگالی از عکس های صورت، شناسایی بیماران با خطر بالای شکستگی، تنظیم دوز لووتیروکسین پس از برداشتن کامل تیروئید برای دستیابی به عملکرد طبیعی تیروئید همگی نمونه های از کاربرد هوش مصنوعی در این حوزه هستند.

عضو با سابقه انجمن متخصصین  غدد درون ریز کشور با این نتیجه گیری که برنامه های کاربردی هوش مصنوعی مرتبط با سلامت، روابط بین تکنیک های بالینی و پیامد ها در بیماران را آنالیز میکند، گفت: تفسیر داده های ژنومیکس، متابولومیکس، پروتئومیکس و میکروبیوم همگی با بهره گیری از هوش مصنوعی عملی است و با توجه به طیف وسیعی از کاربردهای این علم نیاز است تا سواد هوش مصنوعی بین متخصصان پزشکی و عموم مردم افزایش یابد. 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز