title
کد خبر: 217580
00
چه میزان تجهیزات پزشکی تحت پوشش بیمه سلامت هستند؟

رئیس گروه تجهیزات پزشکی سازمان بیمه سلامت ایران، جزئیات تعهدات سازمان بیمه سلامت در حوزه تجهیزات پزشکی را تشریح کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، میر ندرلو گفت: تجهیزات پزشکی همواره یکی از اجزای مهم و تاثیر گذار در حوزه سلامت بوده اند که با ورود لوازم و تجهیزات نوین پزشکی به حوزه سلامت موجب تسریع در فرآیند درمان و بهبود بیماری شده و کیفیت ارائه خدمات در مراکز درمانی را افزایش داده اند؛ بنابراین سازمان در راستای ارائه خدمات بهینه به بیمه شدگان خود، با تعاملات و همکاری لازم با مراکز درمانی ارائه دهنده خدمت و تامین کنندگان کالا‌های سلامت محور، نهایت تلاش خود می‌ کند که لوازم و تجهیزات پزشکی با کیفیت و با قیمت مناسب در درمان آن‌ها استفاده شود.

او گفت: به طور معمول اکثر لوازم و تجهیزات پزشکی و پروتز‌های مصرفی، به هنگام بستری در بیمارستان استفاده می‌شوند، مشمول تعهدات بیمه قرار می‌گیرند.

به گفته وی در بخش سرپایی چندین قلم از جمله دستگاه سمعک، محصولات استومی و دستگاه پمپ دسفرال در تعهد بیمه سلامت هستند و در صورت نیاز بیماران به این لوازم، با مراجعه به مراکز ارائه دهنده این اقلام می‌توانند از پوشش بیمه‌ای برخودار شوند.

او گفت: در حال حاضر ۱۵۳ هزار قلم لوازم و تجهیزات پزشکی در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار دارند که فهرست آن‌ها در سایت سازمان به نشانی ihio.gov.ir در دسترس است.

مردم با مراجعه به سایت فوق، در قسمت تعهدات ، تعرفه‌ها و تجهیزات پزشکی مورد تعهد، می‌توانند با وارد کردن نام کالا و یا کد کالا، نوع تعهد سازمان (بیمه ای/غیر بیمه ای)، قیمت مصوب مصرف کننده و سقف تعهد بیمه را مشاهد کنند.

ندرلو گفت: لوازم و تجهیزات پزشکی که در مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت جهت بیمه شدگان مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صور تحساب بیمه‌ای لحاظ می‌شوند، هزینه آن‌ها بر اساس تعرفه‌ها و قیمت‌های تعیین شده، محاسبه و به مراکز درمانی پرداخت می‌ شود.

رئیس گروه تجهیزات پزشکی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیمارانی که به مراکز درمانی غیر طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت مراجعه کرده و هزینه درمان خود را به بیمارستان پرداخت کرده اند، می‌توانند با ارائه اسناد و مدارک درمانی و مراجعه به واحد خسارت متفرقه اداره کل بیمه سلامت استان و یا دفاتر پیشخوان تعیین شده در سطح استان، برای بازپرداخت هزینه درمان خود اقدام کنند. هزینه لوازم و تجهیزات بر اساس تعرفه‌ها و قیمت‌های تعیین شده محاسبه و به بیمه شده پرداخت می‌ شود.

او با اشاره به این که سازمان بیمه سلامت در حوزه بستری در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است، گفت: هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مربوط به تجهیزات پزشکی بوده که حدود ۱۳ درصد هزینه‌های بستری را به خود اختصاص می‌دهد. در مجموع سازمان بیمه سلامت در حوزه تجهیزات پزشکی (بخش بستری و سرپایی) در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

رئیس گروه تجهیزات پزشکی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در سال ۱۴۰۰ اقدامات خوبی در حوزه تجهیزات پزشکی انجام شد که می‌توان به تحت پوشش قرار دادن حدود ۳۰ قلم لوازم و تجهیزات پزشکی جدید در خدمات ناباروری، تحت پوشش قرار گرفتن ۸ قلم اورتز و پروتز‌های مصرفی برای افراد دارای معلولیت حرکتی تحت پوشش سازمان بهزیستی، افزایش ۴۰ درصد سقف تعهدی کلیه لوازم و تجهیزات پزشکی تحت پوشش بیمه، افزایش سقف تعهدی محصولات استومی برای بیماران سرطانی و صعب العلاج و افزایش سقف قیمت دستگاه سمعک از یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۹ به ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان اشاره کرد.

او گفت: در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ در خصوص پرداخت هزینه لوازم و تجهیزات پزشکی با کد اصالت، فرآیند استعلام کد اصالت ۳۰ قلم کالای پزشکی در بخش بستری و بستری موقت از سامانه TTAC سازمان غذا و دارو پیاده سازی شده و اجباری است؛ همچنین در بخش سرپایی هزینه دستگاه سمعک با استعلام کد اصالت پرداخت می‌شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز