title
کد خبر: 217493
00
هرگز شیر بادام را جایگزین شیر گاو نکنید!

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه تاکید کرد: شیر بادام  نوشیدنی مفیدی است اما به هیچ عنوان نباید آن را جایگزین شیر گاو کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سمیرا ربیعی عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه با اشاره به رواج مصرف شیرهای غیرلبنی در بین افراد گفت: اخیرا شیرهای غیرلبنی جای خود را در قفسه سوپرمارکت ها باز کرده اند و شیر بادام یکی از محبوب ترین آنها در سال های اخیر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: به دلیل آگاهی کم جامعه درخصوص اطلاعات تغذیه ای، متاسفانه بسیاری افراد شیر بادام را جایگزین شیر گاو کردند که این موضوع به‌ ویژه در بین گیاهخواران بسیار شایع است و نادرست است.

دکتر ربیعی در ادامه سخنان خود ضمن مقایسه ارزش غذایی شیرهای لبنی و غیرلبنی به تبیین دلایل نادرستی جایگزینی شیر بادام با شیر گاو پرداخت.

این استادیار دانشگاه خاطرنشان کرد: شیر گاو در هرم غذایی در گروه لبنیات قرار دارد، درحالی که بادام به عنوان یکی از مغزدانه ها، در گروه گوشت ها و جایگزین های آن قرار دارد. پس این دو نوع نوشیدنی، متعلق به دو گروه غذایی مختلف هستند و نمی توان آنها را جایگزین یکدیگر کرد.        

دکتر سمیرا ربیعی با اشاره به این که هدف اصلی از مصرف شیر و سایر لبنیات، تأمین کلسیم است گفت: اگر بخواهیم شیر بادام را جایگزین شیر گاو کنیم، باید مطمئن باشیم که کلسیم این دو نوع نوشیدنی با هم برابر است.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه هر لیوان شیر گاو حدود ۳۱۵ میلی‌گرم کلسیم دارد که ۳۰درصد کلسیم روزانه‌موردنیاز بدن انسان را تأمین می‌کند. درحالی که هر عدد بادام،حاوی ۳میلی گرم کلسیم است. بنابراین، کلسیم حدود ۱۰۰عدد بادام،معادل کلسیم ۱لیوان شیر است. 

وی در ادامه این مقایسه به وجود لاکتوز (قند شیر)، نسبت مناسب کلسیم به فسفر و محلول بودن کلسیم شیر اشاره کرد که این موارد موجب افزایش جذب کلسیم شیر گاو می شود. درحالی که وجود ترکیباتی مانند فیتات، اگزالات‌ و پُلی‌فنُل‌هادر منابع گیاهی نظیر بادام،از جذب کلسیم ممانعت می‌کند.

استادیار گروه تغذیه دانشگاه ضمن مقایسه میزان پروتئین در شیرهای لبنی و غیرلبنی گفت: میزان پروتئین ۱۰۰ سی سی شیر گاو حدود سه گرم است درحالی که میزان پروتئین ۱۰۰ سی سی شیر بادام حدود یک گرم است.

وی افزود:با توجه به موارد مذکور جایگزین کردن شیر بادام به جای شیر گاو، در صورتی که سایر منابع پروتئین حیوانی نیز به میزان کافی مصرف نشود، بدن را در معرض خطر سوءتغذیه ناشی از کمبود پروتئین قرار می دهد.این موضوع به‌خصوص برای گیاهخواران حائز اهمیت است.

فواید شیر بادام

دکتر سمیرا ربیعی در ادامه با اشاره به ویژگی های مفید شیر بادام گفت:  شیر بادام به دلیل این که یک نوشیدنی گیاهی است، طبیعتاً عاری از کلسترول، سرشار از اسیدهای چرب ضروری و حاوی میزان بالایی ویتامین Eبه عنوان آنتی اکسیدان است.

به گفته وی انواع خانگی شیر بادام، فاقد شکر افزوده بوده و مناسب بیماران مبتلا به دیابت است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: شیربادام به دلیل پایین بودن میزان فسفر و پتاسیم، می تواند نوشیدنی مناسبی برای بیماران کلیوی باشد که البته مقدار مصرف آن باید توسط متخصص تغذیه تنظیم شود.

دکتر سمیرا ربیعی خاطرنشان کرد: به طور کلی، شیر بادام نوشیدنی مفیدی است که بر حسب ذائقه، می تواند در حد اعتدال، مورد استفاده قرار گیرد ولی به هیچ عنوان نباید آن را جایگزین شیر گاو دانست.

موارد احتیاط درمصرف شیر بادام

دکتر ربیعی با اشاره به موارد احتیاط در مصرف شیر بادام گفت: مصرف شیربادام در برخی افراد احتمال دارد که باعث بروز آلرژی ناشی از پروتئین شود.

بنابر گزارش دانشکده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی، به گفته وی تشدید میگرن به دلیل میزان بالای اسیدآمینه تیروزین،  تشدید مشکلات گوارشی از جمله سندروم روده تحریک پذیر، احتمال تشدید بیش فعالی کودکان و ایجاد اضافه وزن به دلیل وجود شیرین کننده های مصنوعی و طبیعی در انواع تجاریاز دیگر موارد احتیاط در مصرف این محصول است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز