title
کد خبر: 216948
00
نشانه‌های سندروم آسپرگر و تفاوت آن با اوتیسم را بشناسید

روانپزشک کودک و نوجوان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بیان این که نشانه‌های ابتلا به اوتیسم غالبا پیش از سه سالگی مشخص می شوند، گفت: اگر کودکی رفتارهای تکراری زیادی از خود نشان می دهد ولی از نظر زبان باز کردن و یا سایر فعالیت‌های ذهنی مشکل خاصی ندارد ممکن است به اختلال آسپرگر و یا اوتیسم خفیف مبتلا باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر امین ماهورام با اشاره به نشانه‌های اوتیسم خفیف اظهار کرد: بیماری‌هایی که در طیف اختلال اوتیسم گنجانده می‌شوند با اسامی مختلف مجزا و تفکیک می‌شوند.

وی افزود: هر فردی که مبتلا به اختلال اوتیسم است، می تواند درجات مختلفی از این بیماری را تجربه کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه به نشانه‌ها و تظاهرات اوتیسم اشاره کرد و افزود: رفتارهای تکراری و علاقه‌مندی‌های محدودتر از ویژگی‌های اصلی مبتلایان به اوتیسم است.

روانپزشک کودک و نوجوان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر این که مبتلایان به اوتیسم به سختی ارتباط دوطرفه یا دوسویه برقرار می کنند ادامه داد: عدم اشتراک گذاری و پاسخ به علایق و احساسات، ترس از برقراری ارتباط چشمی و ضعیف عمل کردن زبان بدن و ارتباط کلامی و یا غیر کلامی در این افراد بسیار ضعیف است، همچنین چهره این افراد به شکلی است که حین گفت و گو مخاطب احساساتی از آنان دریافت نمی‌کند.

دکتر ماهورام با اشاره به این که مبتلایان به اوتیسم در دوست یابی نیز دچار مشکل هستند ادامه داد: بیشتر کودکان معمولا دوستان خیالی دارند و با آنها در ذهن و خیال خود بازی می کنند، ولی مبتلایان به اوتیسم خیال پردازی نمی‌کنند و با دوستان خود نیز ارتباط موثری ندارند.

انجام رفتارهای تکراری در مبتلایان به اختلال اوتیسم از دیگر مواردی بود که این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد و گفت: این افراد مدام یک رفتار یا حرکت را به صورت غیر معمول تکرار می کنند و یا این که وسیله ای را به صورت کلیشه‌ای و دائما استفاده کرده و یا اگر وسیله‌ای برای بازی دارند مدام آن را وارونه نگه می دارند.

روانپزشک کودک و نوجوان دانشگاه ادامه داد: مبتلایان به اختلال اوتیسم کلام یا واژه ای را به صورت غیرعادی چندین بار تکرار می کند، مثلا کودک به مادر خود می‌گوید این اسباب بازی چیست... و چند بار همین واژه را تکرار می کند.

دکتر ماهورام ادامه داد: اصرار زیاد به یکنواختی از مهمترین نشانه‌های اوتیسم است، به این معنی که اصلا تغییر در روتین زندگی برای مبتلایان به اوتیسم خوشایند نیست و حتی ممکن است آشفته نیز شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: افرادی که مبتلا به اوتیسم هستند تمایل دارند تنها از یک یا دو غذای خاص مصرف کننند و نکته اینجاست که اصرار دارند این غذاها را با همان شکل و فرم خاص مصرف کنند و یا فقط فعالیت یا اخبار خاصی را دنبال می کنند.

دکتر ماهورام با یادآوری این که رفتار تکراری و علاقه‌مندی های محدود از مهمترین مشخصه‌های ابتلا به اوتیسم است ادامه داد: در مبتلایان به این اختلالات کم حسی و یا پرحسی نیز وجود دارد، این کودکان ممکن است نسبت به لمس حساس باشند و یا هیچ واکنشی به درد نداشته باشند و یا حتی به بوها حساس شوند.

وی در ادامه به نشانه‌های اوتیسم خفیف و شدید نیز پرداخت و توضیح داد: باتوجه به نشانه‌های ابتلا به اوتیسم که به آن‌ها اشاره شد، چنانچه فردی از هر حوزه اوتیسم چندین نشانه را دارد و یا در تکامل و یادگیری زبان یا دچار مشکل باشد و یا ضریب هوشی و ذهنی پایینی داشته باشد مبتلا به طیف شدیدتر اوتیسم است.
وی افزود: در عین حال افرادی که اختلال ذهنی و یا مشکلی در یادگیری ندارد، اما از هر حوزه نیز چند نشانه محدود از اوتیسم را دارند نیز به اختلال اوتیسم خفیف مبتلاهستند.

روانپزشک کودک و نوجوان دانشگاه با بیان این که اوتیسم درمان قطعی و یا راه مشخص پیشگیری ندارد ادامه داد: مکانیسم ایجاد بیماری اوتیسم و عوامل دخیل در آن تا حد زیادی ناشناخته است و قسمت‌هایی هم که مشخص است ژنتیکی بوده که طبیعتا برای آن هم نمی توان کار خاصی انجام داد.

وی تاکید کرد: موضوع پیشگیری در اختلال اوتیسم در دنیا به دلیل ناشناخته بودن ابعاد این بیماری مطرح نیست و بیشتر درمان‌ها و یا بازتوانی مورد توجه است.

دکتر ماهورام با بیان این که نشانه‌های ابتلابه اوتیسم غالبا کمتر از سه سال مشخص می شوند ادامه داد: اگر کودکی رفتارهای تکراری زیادی از خود نشان می دهد ولی از نظر زبان باز کردن و یا سایر فعالیت های ذهنی مشکل خاصی ندارد ممکن است به اختلال آسپرگر و یا اوتیسم خفیف مبتلا باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل خفیف بودن نشانه‌ها احتمال عدم تشخیص بیماری اوتیسم وجود دارد؟ گفت: بله به دلیل خفیف بودن نشانه‌ها احتمال عدم تشخیص اوتیسم وجود دارد ولی نکته اینجاست که باید به محض مشاهده نشانه‌ها برای تشخیص به پزشک متخصص مراجعه کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این موضوع که توانبخشی ذهنی شناختی، حرکتی، حسی و گفتاردرمانی یا کادرمانی در مبتلایان به اوتیسم اهمیت زیادی دارد ادامه داد: کاردرمانی های مختلف می تواند در کاهش نشانه های اختلال طیف های مختلف اوتیسم اثر گذار باشد.

وی با بیان این که طیف‌های مختلف اوتیسم با افزایش سن و بهبود تواناهایی شناختی مغز ممکن است حتی تا ۳۰ درصد در برخی مبتلایان کاهش یابد عنوان کرد: در مواردی که علامت ها ماندگار باشد باید درمان‌های علامتی برای بهبود روابط اجتماعی و یا شغلی تجویز شود.

دکتر ماهورام افزود: در بزرگسالی شدت مشکلات و علامت های اوتیسم کمتر است و احتمال این که به مرور بتوان از شدت مشکلات کاست وجود دارد.

وی درباره پیشرفت درمان در مبتلایان به اوتیسم نیز ادامه داد: گزینه‌های درمانی بسیار زیاد نیستند ولی این موضوع که فرد مبتلا از نظر هوشی، زبانی و عملکرد در چه وضعیتی قرار دارد اهمیت دارد، این موضوع در میزان بهبود در بزرگسالی موثر است.

این روانپزشک کودک و نوجوان دانشگاه به خانواده های مبتلایان به اوتیسم توصیه کرد: هر علامت و نشانه ای که باعث نگرانی است باید برای بررسی بیشتر پیگیری شود، در بسیاری مواقع می توان با مقایسه ای ساده توانایی تکاملی شناختی کودکان را در سنین مختلف ارزیابی کرد بنابراین خانواده ها هرگز رفتارهای غیر طبیعی را با تصورات خود و اطرافیان تفسیر نکرده و درمان کودک را از همان سنین کودکی ضمن مشورت با روانپزشک کودک و نوجوان و یا متخصص مغز و اعصاب کودک و نوجوان آغاز کنند.

دکتر ماهورام در خاتمه اضافه کرد: درصورت مشاهده هرگونه نشانه‌ای مبنی به ابتلا به اختلال اوتیسم برای بررسی، تشخیص و درمان کودکان مبتلا می‌توانید خدمات درمانی و کمک درمانی تخصصی و فوق تخصصی را با تعرفه های دولتی در بیمارستان های امام حسین(ع) و کودکان مفید تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دریافت کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز